شناسه خبر : 106243
یکشنبه 12 آذر 1402 , 11:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سیمور هرش مدعی شد

آغاز مذاکرات مسکو و کیف برای آتش‌بس و شروط روسیه برای عضویت اوکراین در ناتو

فاش نیوز - «سیمور هرش» روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی از آغاز مذاکرات مسکو و کیف در سطح رؤسای ستاد ارتش دو کشور و شروط روسیه برای پیوستن اوکراین به ناتو خبر داد.
این روزها همه اخبار و گزارش‌ها درباره جنگ اوکراین به موضوع مذاکره ختم می‌شود. طی هفته‌های اخیر اخبار و گزارش‌های زیادی منتشر شده است که اروپا و آمریکا به دنبال جایگزینی فردی به جای زلنسکی هستند تا شهامت پیشبرد مذاکرات صلح با روسیه را داشته باشد. گفته می‌شود شکست سنگین کی‌یف در ضدحمله تابستان اخیر‌، ناامیدی غربی‌ها از پیروزی اوکراین، فشار افکار عمومی و همچنین شروع جنگ غزه دلیل اصرار غربی‌ها به پایان جنگ بوده است. در جدیدترین گزارش‌ها درباره پشت‌پرده مذاکرات روسیه و اوکراین «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی برجسته آمریکایی و برنده جایزه «پولیتزر» نیز مدعی شد که فرماندهان ارشد اوکراینی و روس در حال گفت‌وگو در مورد حل‌وفصل اختلافات دو کشور بوده و آمریکا از این موضوع بسیار ناخرسند است. به گزارش ایرنا، هرش در تارنمای شخصی خود با اشاره به شتاب گرفتن روند مذاکرات فوق، نوشت که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و دستیاران سیاست خارجی وی در این فرآیند دخالت داده نشده‌اند. وی به نقل از یک تاجر آمریکایی که سال‌ها با مسائل نظامی و دیپلماتیک اوکراین سروکار داشته است، نوشت: در اروپا همگی در این مورد (مذاکرات صلح کی‌یف و مسکو) 
صحبت می‌کنند. با این حال از زمان برقراری آتش‌بس تا دستیابی به مصالحه مسائل فراوانی باید حل‌وفصل شوند. به نوشته هرش، نیروی محرکه این مذاکرات، نه مسکو و واشنگتن، بلکه «والری زالوژنی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین و «والری گراسیموف» 
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه هستند. به ادعای «هرش» در توافق احتمالی، شبه‌جزیره کریمه در دست روسیه باقی مانده و در مناطقی از اوکراین که به دست روسیه تصرف شده‌اند، انتخابات برگزار می‌شود. روسیه نیز با پیوستن اوکراین به ناتو موافقت خواهد کرد، مشروط به آنکه ناتو تعهد دهد که تسلیحات آفندی و نیروهای خود را در خاک اوکراین مستقر نکند. به نوشته هرش، اوکراین و روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که تداوم جنگ جاری غیرمنطقی است و مرزهای دو کشور بر اساس محل استقرار نیروها در پایان مذاکرات صلح تعیین خواهد شد. هرش به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی نوشت که کاخ‌سفید به شدت با توافق مذکور مخالف است هرچند که این امر رخ خواهد داد و پوتین نیز با آن مخالفتی نکرده است.
رکورد جدید بودجه نظامی اتحادیه اروپا
اما زیر سایه جنگ اوکراین و همچنین تشدید تنش‌های امنیتی در اروپا هزینه‌های نظامی اتحادیه اروپا در سال 2022 نیز منتشر شد که افزایش چند درصدی را نسبت به سال قبل‌تر نشان می‌دهد. بر اساس آماری که توسط آژانس دفاعی اروپا منتشر شد، هزینه‌های نظامی در اتحادیه اروپا با افزایش ۶درصدی به میزان ۲۴۰ میلیارد یورو (۲۶۱.۴ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ رسید. 
به گزارش ایسنا، حدود ۲۰ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بودجه دفاعی خود را در سال گذشته میلادی افزایش دادند که در این میان 6 کشور بیش از ۱۰درصد روند افزایشی در این بودجه داشته‌اند. بنابر آنچه راشاتودی گزارش می‌دهد، بودجه نظامی سوئد که ماه ژوئیه(خرداد) گذشته به ناتو پیوست، با افزایش ۳۰درصدی همراه بوده است. همچنین لوکزامبورگ با ۲۸درصد، لیتوانی با ۲۷.۶درصد و اسپانیا با افزایش ۱۹درصد همراه بوده‌اند. بر اساس این گزارش در مجموع ۱.۵درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی صرف امور نطامی شده است. حدود ۲۲ عضو اتحادیه اروپا نیز عضو ناتو هستند، با این حال تنها پنج کشور یعنی استونی، یونان، لتونی، لیتوانی و لهستان الزامات اتحادیه را برآورده کردند که ۲درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش خود کنند. مجارستان، رومانی، اسلواکی و فنلاند با عبور از آستانه ۲درصد امسال به این پنج کشور پیوستند. همچنین رکورد ۵۸میلیارد یورو (۶۸.۱میلیارد دلار) به سرمایه‌گذاری‌های دفاعی و خرید تسلیحات در سراسر بلوک اتحادیه اروپا اختصاص یافت که ۶درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست آژانس دفاعی اروپا را نیز برعهده دارد، از این گزارش استقبال کرد، اما هشدار داد که اتحادیه اروپا همچنان «در هزینه‌ها از دیگر بازیگران جهانی عقب است.»
افزایش نیروهای نظامی روسیه
خبر دیگر این که ولادیمیر پوتین، حدود ۲۱ ماه پس از آغاز جنگ علیه اوکراین، دستور افزایش مجدد تعداد سربازان ارتش خود را صادر کرده است. به گزارش دویچه‌وله بنا به اعلام کاخ کرملین، ارتش دوباره با ۳۰۰هزار سرباز جدید تقویت خواهد شد. بر اساس فرمانی که کاخ کرملین روز جمعه اول دسامبر (۱۱ آذر) منتشر کرد، در آینده قرار است به دلیل آنچه روسیه آن را «تهدیدات فزاینده و گسترش ناتو» می‌خواند، تعداد نیروهای مسلح در ارتش روسیه با افزایش ۳۰۰هزار نفری، به حدود ۱.۳۲میلیون نفر برسد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi