شناسه خبر : 106778
دوشنبه 27 آذر 1402 , 11:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگاهی به زندگی شهید «رضا حق شناس»

فاش نیوز - «رضا حق شناس» ۱۹ مهر ۱۳۴۹ همزمان با ولادت امام رضا (ع) در شهرستان «آستانه اشرفیه» به دنیا آمد و ۳۱ خرداد ۱۳۶۶ در روز شهادت امام رضا (ع) در عملیات «نصر ۴» در منطقه «ماووت» بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

کد خبر: ۶۳۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۴ - 18December 2023
 

شهیدی که امام رضا (ع) عاشقش شد

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، دفاع مقدس روایتگر حماسه و ایثار فرزندان ناب حضرت روح‌الله و انقلاب اسلامی است؛ پیران و جوانان نابی که با عشق به الله و سربازی اسلام، پا به معرکه جنگ و جهاد گذاشتند و حماسه‌هایی از جنس نور و ایثار و شهادت آفریدند.

بی‌شک آشنایی با سبک زندگی، راه، مرام و شخصیت الهی این شهیدان والامقام، درس زندگی و راه و روش متعالی است برای ما جاماندگان و گرفتار در این دنیای خاکی.

«رضا حق شناس» یکی از این شهدای والامقام است که خلاصه‌ای از زندگی‌نامه این شهید را از نظر می‌گذرانیم.

زندگی‌نامه شهید:

«رضا حق‌شناس» در سال ۱۹ مهر ۱۳۴۹ همزمان با ولادت امام رضا (ع) در روستای «ماشک» از توابع شهرستان «آستانه اشرفیه» چشم به جهان گشود. تحصیلات دوره ابتدایی و راهنمایی خود را در همان روستا در مدرسه محمد باقر لواسانی و دوره اول دبیرستان را در شهر «آستانه اشرفیه» در مدرسه بوعلی سینا گذراند. در زمان نوجوانی و جوانی هم درس می‌خواند و هم کار می‌کرد و کمک خرج خانواده بود. بسیار انسان مذهبی و خداشناسی بود، به طوری که در روستای خود و حتی روستا‌های اطراف زبانزد خاص و عام بود.

مهم‌ترین شهرت ایشان جوانمردی و مهربانی بود؛ فردی مورد اعتماد بود و همه اطرافیان از کوچک تا بزرگ وی را امین خود می‌دانستند. در همین خصوص یکی از دوستانش تعریف می‌کرد غروب بود و با چند تا از دوستان که شهید رضا حق شناس هم در این جمع بود از ماجرای اختلاف زن و شوهری صحبت به میان آمد که گویا در جریان این اختلافات خانوادگی خانم قهر کرده بود و می‌خواست منزل خود را ترک کند.

شهید رضا حق شناس با اینکه سن کمی داشت میانجی گری کرد و به خانم گفت به منزل خود برگردد. فردای آن روز نیز به منزل این زن و شوهر رفت تا مطمئن شود آشتی کردند. در خاطره دیگری یکی از هم‌رزمانش تعریف می‌کند وقتی از عملیات برگشتیم خیلی گرسنه بودیم هنگام پخش غذا به یکی از همرزمان غذا نرسید، رضا حق‌شناس سهم غذای خود را به آن شخص داد و هرجا کسی به کمک احتیاج داشت دریغ نمی‌کرد.

رضا بر اساس اعتقاد و حس وطن دوستی که داشت تصمیم گرفت برای نجات میهن در جنگ ایران و عراق پا به عرصه میدان نبرد بگذارد. سرانجام در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۶ در روز شهادت امام رضا (ع) در عملیات نصر ۴ در منطقه ماووت عراق بر اثر اصابت ترکش به گردن جامه شهادت را به تن کرد و پیکر پاک این شهید در روستای ماشک در امامزاده آقا سید احمد یمنی به خاک سپرده شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi