شناسه خبر : 108395
سه شنبه 24 بهمن 1402 , 08:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش‌ سازمان ملل نشان داد

صعود ۳۴ پله‌ای ایران در شاخص توسعه انسانی جهان از ابتدای انقلاب

فاش نیوز - ایران در رده‌بندی جهانی توسعه انسانی از زمان پیروزی انقلاب ۳۴ پله صعود داشته و با عبور از توسعه پایین و متوسط، در جمع کشورهای دارای توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، گزارش‌های توسعه انسانی سازمان ملل نشان می‌دهد شاخص توسعه انسانی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد 77 درصدی داشته است.
شاخص توسعه انسانی؛ سطح عدالت و رفاه اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی هر کشور را نشان می‌دهد و رقمی از صفر تا یک را در بر می‌گیرد. هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر توسعه انسانی بیشتر آن کشور دارد.
بر اساس این گزارش، شاخص توسعه انسانی ایران یک سال قبل از انقلاب اسلامی چهار دهم بوده است و این رقم در سال‌های بعد از انقلاب افزایش چشمگیر یافته است.‌ این شاخص در سال ۱۹۹۰ به پنج دهم، در سال ۲۰۰۰ به شش دهم، در سال ۲۰۰۵ به هفت دهم، در سال ۲۰۱۰ به 72 صدم و در سال ۲۰۲۱ به 77 صدم واحد رسیده است.
با افزایش شاخص توسعه انسانی ایران، جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر نیز ارتقا یافته است. ایران در سال ۱۹۷۹ از نظر توسعه انسانی در میان 182 کشور جهان رتبه 110 را به خود اختصاص داده بود.
در سال ۲۰۲۱ که آخرین آمار ارائه شده این شاخص از سوی سازمان ملل است، ایران در میان 191 کشور به رتبه 76 ارتقا یافت که بدین ترتیب صعود ۳۴ پله‌ای داشته است. یعنی توسعه انسانی ایران از 115 کشور جهان در سال ۲۰۲۱ بیشتر بوده است.
بر اساس تقسیم‌بندی سازمان ملل، ایران قبل از انقلاب در میان کشورهایی قرار داشت که دارای توسعه انسانی پایین بودند اما در حال حاضر بین کشورهای دارای توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.
 این سازمان کشورها را از نظر توسعه انسانی در چهار گروه دارای توسعه انسانی بسیار بالا، دارای توسعه انسانی بالا، دارای توسعه انسانی متوسط و دارای توسعه انسانی پایین قرار داده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi