شناسه خبر : 108876
شنبه 12 اسفند 1402 , 10:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آمارهای بهمن‌ماه نشان داد

چشم‌انداز نزولی تورم مصرف‌کننده با کاهش تورم تولیدکننده به کانال ۲۰ درصد

فاش نیوز - پس از آنکه تورم ماهانه مصرف‌کننده در بهمن‌ماه به کمترین رقم 33 ماه اخیر رسید، حالا بانک مرکزی از قرار گرفتن تورم تولیدکننده در دامنه ۲۰ درصد برای نخستین بار پس از گذشت ۴۴ ماه خبر داده که نشان‌دهنده استمرار روند نزولی نرخ تورم در ماه‌های آینده است.
به گزارش ایرنا، نیمه نخست اسفند با موج انتشار آمارهای مثبت از کاهش تورم در بخش تولید و مصرف مصادف شد. ابتدا این مرکز آمار بود که در سومین روز اسفند از کاهش تورم ماهانه مصرف‌کننده به یک و چهار دهم درصد در بهمن خبر داد که کمترین رقم در ۳۳ ماه اخیر بود. طبق اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه هم در این ماه به 35 و هشت دهم درصد کاهش یافت.
مرکز آمار پس از این، جزئیات تورم تولیدکننده در فصل پاییز ۱۴۰۲ را هم منتشر کرد. طبق این گزارش، تورم فصلی تولید در پاییز ۱۴۰۲ با ثبت عدد شش و سه دهم درصد به کمترین رقم در هفت فصل اخیر رسیده است.
آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد از ابتدای ۹۹ به این سو، تنها در یک فصل یعنی زمستان ۱۴۰۰ تورم فصلی تولیدکننده با ثبت عدد چهار و 9 دهم درصد، کمتر از تورم پاییز ۱۴۰۲ بوده است.
درست یک روز پس از اینکه مرکز آمار از کاهش تورم تولیدکننده خبر داد، دیگر نهاد آماری کشور هم این موضوع را تایید کرد.
بانک مرکزی پنج‌شنبه ۱۰ اسفند از کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به 28 درصد در پایان بهمن خبر داد. یعنی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده با کاهش 14 و چهار دهم واحد درصدی، از 42 و چهار دهم درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ به 
28 درصد در بهمن‌ماه سال جاری رسید.
همچنین تورم ماهانه تولیدکننده در این ماه یک و دو دهم درصد بود. این رقم در حالی ثبت شد که در بهار سال ۱۴۰۰ مصادف با آخرین ماه‌های دولت قبل، تورم تولید از مرز ۱۰۰ درصد هم عبور کرده و سه رقمی شده بود. مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد تورم تولید به یک چهارم رکورد دولت قبل در 
بهار ۱۴۰۰ کاهش یافته است.
این اولین بار پس از گذشت 44 ماه بود که تورم تولیدکننده در کانال 20 درصد قرار گرفت.
در ادبیات رایج علم اقتصاد، از تورم تولید به عنوان تورم پیش‌نگر برای مصرف‌کننده یاد می‌شود. چراکه هرگونه تغییر در تورم تولیدکننده، پس از مدتی وقفه و ورود کالای تولید شده به بازار مصرف، به مصرف‌کننده منتقل می‌شود.
در نتیجه این سازوکار، کاهش یا افزایش تورم در بخش تولید، چشم اندازی از روند پیش روی تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آتی ارائه می‌دهد.
با این وصف، کاهش چشمگیر تورم تولید و رسیدن آن به دامنه 20 درصد، چشم انداز تورم مصرف‌کننده را نزولی ترسیم می‌کند. این ارقام به وضوح نشان می‌دهد فشار تورم در بخش عرضه کالا و خدمات کاهش یافته و نوید کاهش فشار تورم در ماه‌های آتی در بخش مصرف را می‌دهد.
 کاهش چشمگیر تورم کالا و خدمات
بررسی آمارهای اخیر بانک مرکزی درباره تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در سال جاری حاکی آن است که تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «کالا» با کاهش 16 و نیم واحد درصدی از 41 درصد در فروردین‌ماه سال جاری به 24 و نیم درصد در بهمن‌ماه رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «خدمت» از 40 درصد در فروردین‌ماه به 36 و 
دو دهم درصد در بهمن‌ماه سال جاری رسیده است.
همچنین بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده در 11 ماه اخیر، حاکی از بهبود در روند تورم این شاخص است. به طوری‌که تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از 82 و شش دهم درصد در شهریورماه سال 1400 به 34 درصد در بهمن‌ماه سال 1402 کاهش یافته که موید کاهش 48 و نیم واحد درصدی در این مقطع است.
تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در بهمن‌ماه 1402 رقم یک و دو دهم درصد را ثبت کرد.
 بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نشان می‌دهد تورم ماهانه بهمن‌ماه تماماً از ناحیه اقلام کالایی سبد شاخص بهای تولیدکننده بوده و اقلام خدماتی تأثیر کاهنده داشته‌اند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi