شناسه خبر : 110040
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 , 09:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

من و حسن باقری اولین گروه رسانه‌ای در محل حادثه بودیم

فاش نیوز - «بهرام محمدی‌فرد» نخستین عکاس حاضر در محل وقوع حادثه طبس می‌گوید: من و حسن باقری که خبرنگار و عکاس روزنامه جمهوری اسلامی بودیم، روز ۶ اردیبهشت به محل حادثه رسیدیم و عکس و گزارش تهیه کردیم.

۴۴ سال از شکست مفتضحانه آمریکایی‌ها در صحرای طبس می‌گذرد. شکستی که روز ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ در پی طراحی عملیات پنجه عقاب و نفوذ آمریکایی‌ها به خاک کشورمان اتفاق افتاد و هلیکوپترها و خلبان‌هایشان بر اثر طوفان شن دچار سانحه شدند و در آتش سوختند.«بهرام محمدی‌فرد» نخستین عکاسی بود که این واقعه مهم تاریخی را به ثبت رساند. روایت او از حضور در محله حادثه و صحنه‌هایی که دیده بود را در ادامه می‌خوانیم.عصر روز جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ از حزب جمهوری اسلامی خبر واقعه طبس را به ما دادند. سردبیر روزنامه به من و غلامحسین افشردی [شهید حسن باقری؛ فرمانده نابغه جنگ] گفت: «باید به طبس بروید.»بنده به همراه شهید باقری و یک راننده، با جیپ آهو راه افتادیم و صبح روز ۶ اردیبهشت به عنوان نخستین عکاس و خبرنگار به طبس رسیدیم. فقط ۲ هلی‌کوپتر سالم در آنجا دیدیم که یکی راست جاده و دیگری چپ جاده قرار گرفته بود. یکی از هلی‌کوپتر‌های منهدم شده توسط جنگنده‌های خودمان بمباران شده بود و هنوز در شعله‌های آتش می‌سوخت. از یک هواپیمای سی ۱۳۰و یک هلی‌کوپتر که به هم برخورد کرده و جز تلی از خاکستر و آلومینیوم ذوب‎شده چیزی باقی نمانده بود.خلبان سی ۱۳۰ پاهایش شکسته و به خاطر شدت درد دندان‌هایش را روی هم فشار داده بود و ساعتش به رغم دمای بالای انفجار بنزین هواپیما هنوز کار می‌کرد و دیگر خلبانان و خدمه‌های هواپیما به بیرون پرتاب شده‌ بودند که هنوز کلاه داشتند. یکی به‎رو افتاده و یکی به پشت و سوخته‌ بود.

بعد از تهیه گزارش، به زیارت امام رضا(ع) رفتیم

گزارش تصویری تهیه کردم اما امکاناتی در شهرستان فراهم نبود تا عکس را ارسال کنم. شهید «حسن باقری» هم گفت: «حالا که تا اینجا آمده‌ایم برای زیارت به مشهد هم برویم» من ابتدا مخالفت کردم. اما با اصرار حسن باقری به مشهد رفتیم. ساعت ۱۲ شب رسیدیم مشهد و چون هنوز صفحه‌بندی روزنامه باز بود، شهید باقری برای روز ۷ اردیبهشت گزارش خود را تلفنی ارائه داد. من هم عکس‌ها را پس از بازگشت به تهران ارائه دادم که در روزنامه چاپ شد.
منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi