شناسه خبر : 31316
شنبه 11 بهمن 1393 , 16:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقدمات غلط اجرای مواد ۳۸ و ۳۹ قانون جامع(۳)

پرداخت حقوق حالت اشتغال یا حقوق وظیفه جانبازان غیرحالت اشتغال در صورت شاغل بودن یا نبودن به قوت خود باقی است و تأثیری در وضعیت کنونی افراد ندارد.

یوسف مجتهد - همان‌گونه که بیان شد معاونت قوانین مجلس به موجب بند ۲ ماده ۳ فصل دوم قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور، مرجعی قانونی برای پاسخ به استعلام‌های هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان، دولت و شورای‌عالی استان‌هاست.

 پاسخ به استعلام‌های مراجع مذکور راهگشای گره‌های قانونی برای خروج از بن‌بست است. واقعیت این است که نمی‌توان هر ابهامی را در قالب قانون استفساریه از مجلس درخواست کرد. برای این منظور مقنن راه‌های ساده‌تری را پیش‌بینی کرده که یکی از آنها استعلام از این معاونت است تا فقط مسائل غامض به صحن مجلس ارجاع شود.

2 پاسخ این معاونت به استعلام‌های مرتبط با حقوق وظیفه و حقوق حالت اشتغال به تاریخ‌های 93/9/3 و 93/10/21 حاوی نکات مهمی است که غفلت از آنها سبب تضییع حقوق ایثارگران می‌شود.

بنیاد شهید و امور ایثارگران، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های متولی در نیروهای مسلح باید به این نکته توجه کنند که مجری قانون هستند و از تفسیر قانون بنابر برداشت‌های شخصی خودداری کنند و این موضوع مهم را به مجلس و مجموعه‌هایی که مجلس و قانون تعیین می‌کند واگذار کنند. از مهم‌ترین نکاتی که در پاسخ به استعلام‌های معاونت قوانین مجلس می‌توان به آن اشاره کرد، عبارتند از:

1- «پرداخت حقوق حالت اشتغال یا حقوق وظیفه جانبازان غیرحالت اشتغال در صورت شاغل بودن یا نبودن به قوت خود باقی است و تأثیری در وضعیت کنونی افراد ندارد.»

صراحت در متن فوق به وضوح روشن است و معاونت قوانین مجلس منشأ چنین نظریه‌ای را قانون اصلاح تبصره2 ماده 39 و قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان مصوب 75/9/7 می‌داند.
2- «کلیه جانبازان غیرحالت اشتغال (که از بنیاد حقوق دریافت نمی‌کنند)

اعم از شاغل و غیرشاغل که مشمول قوانین نیروهای مسلح می‌باشند، می‌توانند از حقوق وظیفه موضوع تبصره‌ ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برخوردار شوند.»

تصریح بر دریافت حقوق وظیفه برای کسانی که از حقوق حالت اشتغال بنیاد برخوردار نیستند از نکات مهم دیگر مجموع قوانین مربوط به پرداخت‌های جانبازان است؛ به‌عبارتی جانبازان ازکارافتاده کلی و جزئی مشمول دریافت حقوق حالت اشتغال یا حقوق وظیفه از بنیاد و نیروهای مسلح خواهند شد و اشتغال آنان در دستگاه‌های اجرایی و دریافت حقوق بابت استخدام یا بازنشستگی مانع از دریافت حقوق حالت اشتغال یا وظیفه نخواهد بود.

3- «مستخدمین یا شاغلین فعلی دستگاه‌های موضوع ماده2 صرف‌نظر از اینکه در زمان مجروحیت شاغل بوده‌اند یا غیرشاغل به استناد قانون اصلاح تبصره2 ماده39 ضمن استفاده از حقوق دستگاه متبوع خود از حقوق حالت اشتغال یا حقوق وظیفه بهره‌مند شوند.»

این بخش از پاسخ معاونت قوانین مجلس از این جهت حائز اهمیت است که شاغل بودن یا نبودن ملاک پرداخت یا عدم‌پرداخت حقوق حالت اشتغال یا حقوق‌وظیفه نیست. لذا برابر پاسخ معاونت قوانین مجلس و قانون اصلاح تبصره2 ماده39 این اقدامات باید برای جانبازان ازکار افتاده کلی و جزئی انجام گیرد.

1- تمام جانبازانی که حقوق حالت اشتغال آنان در سنوات گذشته به‌دلیل اشتغال در دستگاه‌های اجرایی یا بازنشستگی در تأمین اجتماعی و... قطع شده است، باید نسبت به برقراری حقوق حالت اشتغال آنان اقدام شود.

2- تمام جانبازانی که دارای رأی ازکارافتادگی صادره از مراجع ذی‌صلاح هستند باید نسبت به برقراری حقوق حالت اشتغال آنان اقدام شود.

3- تمام جانبازانی که وضعیت ازکارافتادگی کلی آنان هنوز بررسی نشده است، بنیاد و نیروهای مسلح حسب درخواست آنان و بدون فوت وقت نسبت به تعیین تکلیف آنان اقدام کنند.

4- جانبازانی که رأی از کارافتادگی جزئی آنان صادر می‌شود بدون درنظر گرفتن شاغل یا غیرشاغل بودن، حقوق وظیفه آنان برقرار شود.

طی سال‌های اخیر برقراری حقوق قانونی ایثارگران ملعبه دست عده‌ای از مجریان در نهادهای متولی بوده است و به‌طور قطع برای این استعلام‌ها و اجرای قانون همچنان بهانه‌هایی را دنبال خواهند کرد.

لذا لازم است نمایندگان مجلس شورای بانظارت کامل بر اجرای قوانین مانع تضییع حقوق ایثارگران شوند و از جایگاه قوانین مصوب مجلس دفاع کنند.

کد خبرنگار: 12
اینستاگرام
ممنون از این هماطلاعات که د ر اختیار جانبازان و ازادگان قرار میدهید
سلام بر سایت مقدس فاش نیوز

سلام بر اقای یوسف مجتهد حقوقدان بزرگ
کاش ان روز می امد که کارشکنان و مانع تراش برای همه مردم مشخص میگردید
برادر مجتهد آیا برای اجرای اصلاحیه تبصره 2 ماده 39 که مجلس و شورای نگهبان محترم مورد تائید قرارداده چرا بنیاد از ان خوداری میکند
امیدی به حاج اقا شهیدی داشتیم و نا امید تر شدیم
قانون واضح تر از اين من نديدم . درود بر جناب آقاي مجتهد اجرتان با خدا
ضمن سلام وخسته نباشی به جناب اقای مجتهد درود وسلام خدا بر شما خدا قوت مگیم به شما امید جانبازان به مقام معظم رهبری ودوم به شماست امیدوارم تا حصول نتیجه پیگیر این موضوع باشید ما هم از طریق نمایندگان مجلس پیگیر موضوع هستیم تا این همه تبعیض های ناروا اصلاح شود
سلام قانون گذار تکلیف جانبازان ودستگاههای اجرایی را مشخص نکرده اینکه فلان نهاد چه گفته یا فلان معاونت می گوید اینطور شود دردی را دوا نمی کند آن روز که تبصره ماده 39 را با یک حرف نون تغییر دادند باید به خودشان زحمت می دادند وتکلیف جانبازان ودولت راهم در همان لایح مشخص می کردند الان هم فقط یک راه دارد آنهم مصوبه مجلس که برای همه نعیین تکلیف کند
با سلام

آخرش نفهمیدیم این حقوق نا مبارک و خانمان سوز حالت اشتغال یعنی چه ؟!!!

آیا این حقوق حالت اشتغال فقط همان است که جانباز از کار افتاده کلی از بنیاد

دریافت میکند یا شامل حقوقی که من جانباز از کار افتاده کلی که حالت اشتغال

آموزش و پرورش شده ام وتنها حقوق آموزش وپرورش را میگیرم هم می شود ؟
از برادر عزیز تشکر و قدردانی میکنیم و خواهشمندیم این قوانین هرچه سریعتر اجرا بشه.
انشاالله که خداوند همه ما را از صراط مستقیم خارج نفرمایند.
امین یا رب العالمین
آقای مجتهد دلسوزی شما برای ایثارگران ممنونیم ای کاش کارکنان و روسای بنیاد هم کمی از دلسوزی شما را داشته باشند
بنیاد با چه جراتی و حمایت چه کس مصوبات مجلس محترم را پایمال میکند ایا توهین به خانه ملت نیست پس چیه .....
بنیاد باید دستگاه عصمت باشد واقعا" هست فقط فقط متاسفیم......
مگر بنیاد جزء این مملکت نیست که قانون گریزی میکند... دیوان محاسبات و کمسیون اصل نود و تفحص مجلس چرا رسیدگی نمی کنند
چرا هر کس به ریاست بنیاد میرسد قانون را نمی بیند یا حداقل مصوبات مجلس را نادیده میگیرد
نمایندگان عزیز مجلس چرا با مسئولین بنیاد برخورد نمی کنند
عزیز بزرگوار جناب آقای مجتهدی هرف اگر حرف من وشما وگوش اگر گوش مسئولین باشد آن چیز که به جایی نرسد فریا است.
این قانون که شما به روشنی بیان کردید نزدیک به دو دهه است که درپیچ وخم اداری مجلس خاک می خوردو مشمولان آن هم یکی پس از دیگری درخاک جای می گیرندو چندی دیگر هم با فوت وشهادت سایر عزیزان ایثارگر دیگر نیازی به پیگیری این قانون نخواهد بود وفاتحه آن خوانده خواهد شد.
پرسش من از مجلس نشینان این است که آیا اگر ذینفع های این قانون مجلسیان یا وزرا همان ماه های اول اجرا نمی شد؟ کما اینکه برخی از قوانین منافع دار برایشان به سرعت اجرا شد.
سپاس از شما
من جانباز 70 درصد شاغل دربنیاد شهید وامورایثارگران هستم ورای کمیسیون از کارافتادگی کلی هم دارموات یک ماه دیگر با سابقه 30 سال بازنشسته می شوم ولی هنوز نتوانستم مسئولین بنیاد رامتقاعد کنم که فلسفه یک بام ودو هوای این حقوق حالت اشتغال در بنیاد چیست، را یکی می کیرد ودیگری نه؟
با سلام . ایاحقوق حالت اشتغال جانبازان شاغل که سالها ضایع شده و به انها حتی 1 ریال هم داده نشده برقرار میگردد؟ این همه پیگیری پس چی شد ؟
با سلام به نظر حقیر بنیاد یا هر دستگاهی که بخواهد از قوانین مربوط به ایثارگران که شفاف و کامل است برداشت شخصی و تفسیر به نفع خود کند و این برداشت غلط باعث تضیع حقوق ایثارگران شود لذا در چنین شرایطی می بایستی از مقام معظم رهبری که فرمانده کل قوا است کمک خواست و نظر ایشان برای همگان حجت است .
سلام
نمیدونم این لقمه چرا تو گلوی مجلس ودولت گیر میکنه
چرا وقتی میخواهند به بعضیها امتیاز بدند همچین چراغ خاموش میدند که این دست بیخبر از دسته دیگه ردوبدل میکنند اما نوبت به ما که میرسه فرشتگان آسمون هم باید موافقت کنند
این هفت خان هم برای ما شده قوزه بالا قوز

بابا یکی به اینها بگه این برای دولت حق الناس محسوب میشه شاید من نخوام فرزندم بعد من بخوره داریم صدای کلنگ خودم.ن رو میشنویم اگر قراره باشه شرعی باشه رضایت ما مدنظر هست یا بیخیال شرع بشیم
سلام . سخنی که بیان فرمودی . تو گلوم گیر کرده بود و نمیدانستم چطور بیرون بریزم .
کلیه جانبازان زیر25درصد متوفی درصدشان 25درصد میشود و از حقوق وسایر مزایا بهرمند خواهند شد . اخه با زنده ماندن ما کسی مشکل داره ؟ چرا تانفس میکشیم به دادمان نمیرسید تا خودمان باچشم ببینیم وضع خانواده امان را و شرمنده انها نمیریم .فقط میخواهید شرمنده زندگی کنیم و شرمنده بمیریم .ماهم دوست داریم بچه هامون را شاد و سرحال ببینیم و یک زندگی حداقلی و ساده و نه تجملی برایشان درست کنیم .
ایا این خواسته زیادیه که یک جانباز شیمیایی و اعصاب و روان با60ماه خدمت در امر مین برداری وتخریب داره و تمام جوانی خودرا فدای انقلاب و مملکت و دفاع مقدس از کشورش کرده ؟ ؟ ؟
خدایا آن کسی را که در سال 1378 حقوق حالت اشتغال شاغلین دولتی را دستور قطع داد، همه چیزش را قطع کن تا بفهمد که چه ظلمی کرده است. آمین
سلام قانون گذار تکلیف جانبازان ودستگاههای اجرایی را مشخص نکرده .اینکه فلان نهاد چه گفته یا فلان معاونت می گوید دردی را دوا نمی کند .آن روز که تبصره ماده 39 را با یک حرف نون تغییر دادند باید به خودشان زحمت می دادند وتکلیف جانبازان ودولت راهم در همان لایحه مشخص می کردند. الان هم فقط یک راه دارد ،آنهم مصوبه مجلس .مجلس مجددا تبصره ماده 39رااصلاحیه بزندوپرداخت حقوق حالت اشتغال ودستگاه پرداخت کننده را مشخص کندو برای همه نعیین تکلیف کند.
سلام یه سوالی داشتم لطفا هرکی اطلاعاتی داره جوابمو بده خواهشا
پدره بنده بازنشته سپاه میباشد جانباز 35درصدایا حقوق جانبازی به پدره بنده هم تعلق میگیرد؟؟؟؟خواهشا میکنم یکی جوابمو بده
باسلام حقیرجانباز40درصد وکارمندرسمی بنیاد بوده ام بااصلاح تبصره 2ماده 38و39 بازهم بنیاد شهید کهباید مدافع حقوق جانبازباشد تبععض قائل میشود وحتی طی مکاتبه باکمسیون ماده 16 جواب میدهد که باید حکم حالت اشتغال راباطل کنم واعاده به خدمت شوم درصورتی که حدود800نفرهمانند من دربنیاد شهید هستند وحکم انهاباطل نمیشود
مقدمات غلط اجرای مواد 38 و 39 و ... قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مربوط امروز نبوده و ریشه در گذشته ای دارد که افرادی همچون شما در آن بیشترین نقش را داشته و با دستور و پیگیری تمام عیارتان حقوق حالت اشتغال شاغلین دولتی را به نا حق قلع و قمع و قطع کردید و به هیچ قشری هم رحم نکردید، لکن حالا که نوبت خودتان شده فریاد وا مصیبتا راه انداختی و هر روز بنوعی عملکرد گذشته خود را به این ترتیب شفاف و روشن می کنید.
ای کاش ذره ای وجود داشتی و اظهار ندامت می کردی از عملکرد مفتضح گذشته خود که طی چند نوشته به دیگرانی همچو خود متصب می کنی.
دیدار به قیامت بابت حق ناسی که درحق شاغلین دولتی روا نمودی
گر بدي ما به خلق گويي ما سينه نمي خراشيم
ما خوبي تو به خلق گوييم تا هر دو دروغ گفته باشيم
باسلام خدمت برادرمجتهداینجانب کارمندبازنشسته دانشگاه تربیت مدرس درتاریخ۱۶/8/92شده ام حوالت اشتغال بنیادنیزبوده ام لکن بعدازبازنشستگی نه مواردایثارگرلحاظ گردیدوهمچنین حقوق حالت اشتغالم توسط بنیاد قطع شده لطفا کمکم نماییدشماره تماس۳۸۱۰۰۴۹۴۴ ۰۹ اینجانب می باشدآدرس بدهیدخدمت می رسم واسنادراارایه می دهم
[همرزم خوبم جناب برجعلی سلام .
شما با آخرین فیش حقوقی حالت اشتغال به کمیسیون ماده 16مستقر در بنیاد مراجعه نموده و علیه بنیاد طرح شکایت کنید.به یاد شعری افتادم که می گوید: از دشمن شکایت برم نزد دوست چون دوست دشمن است شکایت به که بــــــــــــــــــــــــــرم
برادر مجتهد به داد ای جانبازان ازادگان برسید مگه مملکت قانون نداره مگه مجلس نداره .... چرا بنیاد اجراء قانون سر باز می زنند اینان چه کسانی هستند چرا با انان برخورد قاطع نمی شود تا کی پنبه در گوش میکنند ......
اگر امروز با انان که تاحق حقوق جانبازان حالت اشتغال را قطع کزدند برخورد میشد امروز کس قدر نداشت جلوی اجرای قانون را توسط بنیاد گرفته میشه بگیرد اینان باید در دادگاه علنی بجرم کارشکنی در مورد امور ایثارگران باید محاکم شوند دست کمی از زنجانی و خاوری ندارند....
قانون به این واضح تر اصلاحیه تبصره 2 ماده 39 چرا بنیاد اجراء نمیکند پس نمایندگان مجلس چرا با انان برخورد نمی کنند ...
وقتی به کارکنان بنیاد اصلاح تبصره 2 ماده 39 میگه کشکه یعنی توهین به خانه ملت و بطبع ملت ایران اینان هیچ چیز را قبول ندارند قانون مبنا همه چیز باید بشه
کسانی که مانع تراشی میکنند بو از جنگ نبردند و اگر به جبهه هم رفتند در قسمت پشت جبهه یا تدارکات بودند حق دارند تا دیروز ترس از خط مقدم امروز هم مانع تراشی تا فردا چه فکر دیگه دارند خدا میداند.... بوی باروت که نخوردند سر انان هنوز به علت موج انفجار تکون نخورد امروز از در جسمی روحی خبر ندارند انان عادت دارند برای دیگران تصمیم بگیرند خود را فوق بشر میدانند ترسو ها دیروز مانع تراشان امروز
سپاس برادر مجتهد عزیز
این که قانون نیست فقط شامل عده ای خاص شود
اجرا تبصره 2 ماده 39 یعنی عدالت یعنی وجدانهای بیدار یعنی عین صداقت پاسخ رشادت های دیروز تور خد ا این اصلاحیه را اجرا کنید
آقای مجتهد بارها این سوال رو پرسیدم حتی سال گذشته تلفنی با شما صحبت کردم.

چرا یکبار و برای رضای خدا از متولی مربوطه در مورد جانبازان بسیجی زیر ۲۵ درصد فاقد شغل توضیح نمی خواهید که چرا با وجود مصوبه مجلس حقوق قانونی را برقرار نمی کنند.

آیا وزارت دفاع باید پاسخگو باشد یا سازمان یا نهاد دیگر.

به هرحال این سوال مربوط به من یک نفر نیست که ارزش نداشته باشد.

چند هزار نفر مانند من چشم به برقراری این حقوق دوخته اند.

نگذارید مانند من عزیزان دیگر از زندگی بیزار شوند.

از منتظران اجرایی شدن اصلاح تبصره 2 ماده 39 هستیم لطفا" پیگیری نمائید براد مجتهد
باز هم منتظر اجرای غلط ماده 38و 39 (4) هستیم با سپاس از شما برادر عزیز جناب اقای مجتهد
منم از منتظران اجراي شدن اصلاح تبصره 2 ماده 39 لايحه خدمات رساني به ايثارگران هستيم آخه خدا را خوش مي آيد يك جانباز 70درصد از حق ايثارگري محروم شود الان نزديك به 11 سال هست كه حقوق حالت اشتغال من از طرف بنياد شهيد و امور ايثارگران قطع گرديده و هنوز كه هنوز است با توجه به اصلاح تبصره 2 ماده 39 بر قرار نگرديده است.
سلام
فاش نیوز عزیز ! از سخنان تکراری آقای مجتهد خسته شدیم

لا اقل یک عکس دیگری از مجتهد بگیر و در بالای سخنانش

بگذار . از این عکس تکراری هم خسته شدیم .
کشف بزرگ درخصوص منفی و مثبت ها
منفی ها همگی برای نویسنده مطلب است و مثبت هابرای نظر نظردهنده ها
جالب است نه
با سپاس از شما برادر مجتهد منتظر اجرای غلط ماده 38و39 (4) هستیم ممنونیم از این همه اطلاعات راهنمایی های شما
اقای بهمنی سخنان آقای مجتهد تکراری نیست بلکه مظهر آگاهی اطلاعات برا ما ایثارگران است ما باید از افرادی مثل آقای مجتهد ممنون باشیم عکس مهم نیست و فقط شما نگاه به عکس میکنید مثل ابنکه
برادر.عزبر.با.تشکر.من.جابناز.۷۰/است.وتا.اکنون.اسفاده.نکر
۳۱۱۹
برادر عزیز بابت این همه اطلاعات متشکریم
باسلام آقاي مجتهد خدا خيرت بده با اين زحمت هايي كه ميكشي كارمعاون حقوقي بنياد كه تحصيلات حقوقي نداره و مشاورينش را هم كه الفباي حقوق را نخوندن راحت ميكني ممنونتيم
باسلا دوسال هست که حقوق حالت اشتغال من ازطرف بنیادشهیدوامودایثارگران قطع گردیده باسپاس ازجناب آقای مجتهدی
جناب اقاي مجتهد قانون دان بزرگ
لطفا بفرمائيد كه متولي رزمنده ها در اين كشور كيست و چرا هيچكس جوابگوي نياز اين عزيزان نيست
با سلام جناب آقای یوسف مجتهد
حضرتعالی تا کنون مطالب زیادی در خصوص موضوعات مختلف نوشته اید.اما تا کنون در مورد نحوه انتقال کارمندان جانباز و فرزندان ایثارگران از یک دستگاه به دستگاه دیگر و از یک شهر به شهر دیگر ( مخصوصا کلانشهرها) مطلبی را منتشر نکرده اید.لطفا در این خصوص هم فعالیتی داشته باشید
باتشکر
هـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــزاران درود بـــــــــــر شمـــا
سلام ودرود خدا بر شما برادر بزرگوار جناب یوسف مجتهد حامی ایثارگران با توجه به اصلاح تبصره 2ماده39 درآذرماه93 مستمری بنده و تعدادی از جانبازان عزیز قطع شده است و با اقدامات و مکاتباتی که با مسولین بنیاد انجام دادیم تاکنون به نتیجه نرسیدیم .لطفا راهنمایی فرمایید. با تشکر
درودبر آقای حسینی عزیز که به فکر رزمندگان هستند
سلام و درود بر شما برادر بزرگوارجناب آقای مجتهد جانباز 70/ درصد هستم سر باز سپاه بود م ولی درتاريخ 23/12 /93 مراجعه به سپاه گفتند پرونده ایجا نسبت ازشما رهنمای میخواهم باتشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi