شناسه خبر : 35474
چهارشنبه 03 تير 1394 , 11:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بمب اتم مشروعیت می آورد!

وبسایت وابسته به سازمان سیا در تحلیلی مضحک مدعی شد دارندگان بمب اتمی به دلیل مشروعیت داشتن بمب‌های اتمی‌شان و اینکه دارای بمب اتمی هستند، از بازرسی‌های بیشتر معاف هستند.
وبسایت رادیو فردا در تحلیلی به قلم رضا تقی‌زاده نوشت: بزرگ‌نمایی پیرامون مخاطرات امنیتی اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، آخرین حربه اصولگرایان جمهوری اسلامی برای پیشگیری از به نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات اتمی در پایان ماه جاری میلادی است.
رادیو فردا افزود: از سال 1997 که چارچوب اصلی این پیمان به تصویب سازمان ملل رسیده تاکنون بیش از 125 کشور مفاد کلی این پیمان را پذیرفته‌اند و کشورهای دارای بمب اتمی به دلیل نبودن ضرورت پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان-پی-تی) طبیعتاً از شمول آن معاف شده‌اند.
نویسنده می‌افزاید: چارچوب اصلی پروتکل الحاقی برای همه کشورهای فاقد بمب اتمی، یکسان است. در عین حال کشورهای عضو ثابت شورای امنیت که دارای بمب اتمی هستند به دلیل مستثنی بودن از معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، مشمول مفاد جامع پروتکل الحاقی (که طبیعت «الحاق» به یک پیمان دیگر را دارد)، نمی‌شوند. کشور هند (مانند پاکستان و اسرائیل) به ان‌پی‌تی ملحق نشده ولی بخش‌هایی از پروتکل الحاقی را در بخش ضوابط حفاظتی به موقع اجرا می‌گذارد.
رادیو فردا همچنین نوشت: دلیل تفاوت تعهدات کشورهایی مانند بریتانیا و یا آمریکا در قبال ضوابط پروتکل الحاقی، با کشوری مانند ایران که هنوز به بمب اتمی دست نیافته است، مشروعیت داشتن زرادخانه اتمی آنها است، در عین حال که سازمان ملل کشورهای دارای بمب اتمی مجاز را از کمک دادن به کشورهای فاقد بمب اتمی، برای دست یافتن به بمب اتمی پرهیز می‌دهد.
نویسنده مدعی شد: بهانه نظامیان جمهوری اسلامی برای بسته نگاه داشتن پارچین و یا چهار سایت دیگر در اطراف تهران که در آنها نظامیان فعالیت می‌کنند، به روی بازرسان آژانس، نه به دلیل دفاع از اسرار نظامی جمهوری اسلامی، که تنها بهانه‌ای برای به شکست کشیدن مذاکرات اتمی است، چنانکه پیشتر و در فاصله سال‌های 2003 تا 2005 اجازه انجام دو نوبت بازرسی از این سایت داده شده و گلایه‌ای برای فاش شدن اسرار نظامی جمهوری اسلامی مطرح نبوده است.
مواجب‌بگیر ارگان سازمان سیا توضیح نمی‌دهد که چرا داشتن بمب اتمی از سوی قاتلان مردم هیروشیما و ناکازاکی «مشروع» و موجب مستثنا شدن آنها از بازرسی است، اما فقدان بمب اتمی موجب «اتهام» و «الزام به بازرسی‌های بیشتر در سطح پروتکل الحاقی» است؟! او همچنین توضیح نداده که چرا با وجود 2 بار بازرسی از پارچین در دو نوبت مجزا، غربی‌ها حاضر به بستن پرونده مدعایی فاقد سند خود در این باره نشده‌اند و چرا حاصل برخی بازرسی‌ها و مصاحبه‌ها، لو رفتن فهرست دانشمندان هسته‌ای ایران و ترور برخی از آنها بوده است.
یادداشت رادیو فردا در حالی است که بنا بر گزارش همین رادیو به نقل از انستیتو پژوهش‌های بین‌المللی استکهلم، آمریکا با 7500 کلاهک دارای بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های اتمی دنیاست.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi