شناسه خبر : 41180
پنجشنبه 17 دي 1394 , 10:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اجرای نقشه امریکا باقتل شیخ نمر

تحلیلگر امور راهبردی سوریه با تاکید بر اینکه عربستان با قطع رابطه خود با ایران به سمت انزوای بیش‌تر سیاسی حرکت کرد، گفت: رژیم آل‌سعود روحانی شیعه کشورش را با هدف تشدید تنش در منطقه و اجرای نقشه‌های آمریکا و اسرائیل اعدام کرد.

خبرگزاری فارس: عربستان شیخ النمر را برای اجرای نقشه‌های آمریکا در منطقه اعدام کرد


 

  «عیسی الضاهر»، پژوهشگر امور راهبردی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق درباره اقدام رژیم آل سعود در قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران در پی تنش ایجاد شده پس از اعدام شیخ النمر اظهار داشت: این امر ثابت می‌کند که ریاض چراغ سبز برای ارتکاب جنایت خود را از واشنگتن گرفته بود.

الضاهر با تاکید بر اینکه عربستان به دنبال تشدید اختلافات طائفه‌ای در منطقه است، گفت: با این وجود، ایران هیچ گاه در دفاع از حقوق شیخ النمر و یارانش از خاستگاه طائفه‌ای رفتار نکرده بود.

وی افزود: متشنج شدن روابط در منطقه آن هم در مرحله‌ای که تلاش‌ها برای حل پرونده سوریه جریان داشت، با تحریک آشکار عربستان از سوی اسرائیل بوده است.

الضاهر گفت:رژیم آل سعود در پی اعدام شیخ النمر هر گونه خشونتی برای سرکوب قیام مردم شرق عربستان بکارگرفته است، در حالی که اگر ضمانت‌های کافی برای مجازات نشدن از سوی هیچ نهاد حقوقی یا انسانی بین المللی نگرفته بود، هرگز جرات ارتکاب این جنایت را نداشت.

تحلیلگر سوری گفت: عربستان اگر اطمینان نداشت که آمریکا در قضیه اعدام شیخ النمر چه از لحاظ سیاسی و چه رسانه‌ای و حتی نظامی،اگر شرایط اقتضا کند، در کنارش است، مرتکب این جرم نشده بود.

الضاهر گفت: اظهارات اروپایی‌ها درباره ضرورت جلوگیری از افزایش تنش و اختلافات طائفه‌ای در منطقه نیز به وضوح مقصود عربستان از  ارتکاب جنایت اعدام النمر را نشان می‌دهد .

وی افزود: اگر عربستان دموکراسی در سرزمین خود را حرام می‌داند و مخالفان را در سایه سکوت جامعه بین المللی اعدام می کند توجیهی برای وادار کردن ایران به سرکوب خشم مردمی نسبت به جنایاتی همچون اعدام شیخ النمر ندارد.

الضاهر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اگرچه در سطح مقامات رسمی این کشور از اقدام معترضان در حمله به مقرهای دیپلماتیک عربستان در خاک ایران ابراز نارضایتی کرد، اما در مراحل پیشین ثابت کرده که از حقوق ملت‌ها بدون دخالت مستقیم در هیچ پرونده خاصی بخصوص در منطقه حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.

وی افزود: دخالت نکردن مستقیم ایران در امور شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس با وجود همه جرایمی که رژیم‌های حاکم بر این کشورها در حق ملت‌های مظلوم خود روا می‌دارند برخاسته از هوشیاری ایران نسبت به شرایط حساس کنونی در منطقه است.

تحلیلگر سوری گفت: مواضع سیاسی ایران در حمایت از حقوق ملت‌ها را نمی توان دخالت در امور خارجی برشمرد  و اگر طرفی باید مداخلات خود را در امور دیگر کشورها متوقف کند، آنها اعراب حاشیه خلیج فارس و در راس آن عربستان و قطر هستند که آشکارا نقش پلیدی در حمایت از تروریسم در سوریه دارند.

الضاهر گفت: حماقت سعودی‌ها برای بحران‌سازی و قطع روابط دیپلماتیک با ایران تاثیر منفی بر تلاش‌های اخیر این کشور برای گشایش کانال‌های ارتباط با تهران خواهد داشت و ایران هم که از نزدیکی استقبال کرده بود و بارها بر مشارکت در حل همه پرونده‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تاکید داشت.

وی افزود: این در حالی است که رژیم آل سعود همچنان بر پیش‌بردن خود به سوی انزوای سیاسی اصرار می‌ورزد و نمی‌تواند به مواضع سیاسی کشورهایی که به خاطر پول عربستان و بدون هیچ توجیهی روابط خود را با ایران قطع کردند، دل ببندد.

تحلیلگر سوری گفت: افزایش تنش‌های طائفه‌ای در مرحله کنونی منطقه مانعی بر سر راه فرآینده حل بحران سوریه خواهد بود و می‌توان گفت که آل سعود با ریختن خون النمر درصدد تضمین اجرای نقشه‌های اربابانش در تل‌آویو و واشنگتن بود اما بهای سنگینی برای این حماقت خود خواهد پرداخت.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi