شناسه خبر : 41581
دوشنبه 28 دي 1394 , 08:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حکم تیرباران شهید نواب صفوی

ساعتی بعد از نیمه شب "۲۷ دیماه سال ۱۳۳۴" در پادگان "لشکر ۲ زرهی مرکز" راس ساعت ۳ نیمه شب نواب صفوی و یارانش بعد از نوشتن وصیت نامه‌ای بسیار کوتاه در میدان تیر پادگان شماره ۱ قصر لشکر تیرباران شدند. در این گزارش سند این اقدام منتشر می‌شود.

پس از ترور نافرجام حسین علا، تیمور بختیار که ماه‌ها مترصد فرصت، با تحقیقات و مدارک قطعی ثابت کرد که «ترور حسین علا» توسط  گروه نواب صفوی انجام شده فلذا از رئیس شهربانی کل کشور خواست تا نواب صفوی، عبدالحسین واحدی و خلیل طهماسبی را دستگیر کند.

عبدالحسین واحدی در تاریخ 29 آبان سال 1337 به وسیله شهربانی اهواز دستگیر شد و  نواب صفوی هم که پس از 5 شبانه روز اختفا در منزل  آیت الله سید محمود طالقانی به منزل حمید ذوالقدر پناه برده بود٬ سرانجام عصر روز چهارشنبه اول آذر به معیت سید محمد واحدی و حمید ذوالقدر به وسیله مامورین اطلاعات شهربانی با دو قبضه اسلحه در خیابان ری، کوچه دردار دستگیر و پس از تحقیقات مقدماتی تحویل فرمانداری نظامی شدند.

یک هفته پس از دستگیری نواب صفوی خانواده او به قم آمدند تا خدمت آیت الله بروجردی شرفیاب شوند و تقاضا کنند معظم له وساطت فرموده تا نواب آزاد شود ولی این تلاش‌ها بی‌ثمر ماند.

پس از بازجویی‌ها و تحقیقات، حسین آزموده دادستان ارتش ادعانامه خود علیه نواب را صادر کرد و محاکمه آنها توسط سرلشکر قطبی انجام شد. دادگاه پس از 8 روز حکم خود را صادر کرد که براساس آن به جرم قیام مسلحانه بر ضد سلطنت مشروطه، نواب صفوی، محمدواحدی، مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی به اعدام محکوم شدند.

ساعتی بعد از نیمه شب "27 دی ماه سال 1334" در پادگان "لشکر2 زرهی مرکز" راس ساعت 3 نیمه شب نواب صفوی و یارانش بعد از نوشتن وصیت نامه‌ای بسیار کوتاه در میدان تیر پادگان شماره 1 قصر لشکر تیرباران و اجساد جهت تدفین در مسگرآباد به نماینده فرمانداری نظامی شهرستان تحویل می‌شود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi