شناسه خبر : 42920
سه شنبه 04 اسفند 1394 , 11:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برجام آغاز گام ها یا پایان راه!

مرتضی قنبری وفا- برنامه اقدام مشترک ایران و 6 قدرت جهانی با توافق برجام به پایان رسید و در خوشبیبانه ترین اتفاق شاهد رفع تحریم های حوزه هسته ای بودیم.
اما این توافق تاچه اندازه به روی زندگی قشر متوسط جامعه تاثیر مثبت خواهد داشت و آیا سفره های خالی مردم میتواند به تمام اعضای خانواده یک غذای سیر دهد؟
حال از چند منظر به برجام بپردازیم .
این مذاکرات پروسه فشرده و نفسگیری داشته که به سر انجام رسید.
حال شما را به چند نکته کلیدی در توافق برجام دعوت می کنم که کمتر از آن سخن گفت:
-    بر اساس ماده 1 مقدمه تعهدان طرفین هر چند گام به گام است ، اما به شکل همزمان نیست و در اکثر موارد تعهدات 5+1منوط به اقدامات اولیه ایران است
-    بر اساس مقدمه 10 مقدمه برجام ،قضاوت اجرای برجام با آژانس و نهایت شورای حکام است که کشورهای غربی در آن اکثریت داشته و ایران عضو آن نیست.
-    بر اساس ماده 5 توافق ، نتیجه انجام توافق انجام گرفته شده برای ایران در برجام باعث تعلیق و لغو تحریم هاست و نه به حصول این توافق به عبارت بهتر تعلیق تحریم ها منوط به انجام تعهدات ایران است.
غنی سازی ،تحقیق و توسعه غنی سازی و ذخائر
-    بر اساس ماده 1 توافق انبار کردن تمام تجهیزات مربوط به غنی سازی شامل پمپ و لوله ها  بر اثر توافق در جائی که خود سانتر فیوژها انبارشده است محدودیتی غیر معمول است .
-    نظارت آژانس برقطعه سازی مطابق توافق اقدامی فرا پروتکلی می باشد .
-    بر اساس ماده 4 توافق از این پس تا هشت سال هیچ سانتر فیوژی در کشور ساخته و نصب نمی شود جز برای سانترفیوژهای از کار آفتاده.
-    بر اساس ماده 5 توافق تاسیسات فردو به یک مرکز هسته ای ، فیزیکی و فن آوری تبدیل خواهد شد.
-    اما یک نکته مهم و کلیدی مورد توجه قرار نگرفته و آن این است که چرخش سانترفیوژها بدون غنی سازی هیچ ارزش فنی ندارد و اگر این چرخش با هدف تحقیق و توسعه باشد نیز در توافق منع شده که خود جای سئوال دارد.
حال که اکثر مردم از برجام مطلع  هستند  اما کسانی که هنوز این شرایط را نمیدانند و اگر مجالی هست در چند خط توافق برجام را اشاره ای کوتاه داشته باشم.
تحت این توافق ایران ذخائر اورانیوم غنی شده را توسط خودش پاکسازی خواهد کرد و ذخیره سازی اورانیوم با غنای 98 در صد قطع می کند و مقدار سانترفیوژها را حدود دو سوم و حداقل 15 سال کاهش می دهد .
برای 15 سال بعد ایران موافقت کرده اورانیوم بیش از 3/67 در صد غنی سازی نکند یا تاسیسات غنی سازی اورانیوم جدید با آب سنگین جدیدی نسازدفعالیت های غنی سازی به مدت 10 سال به یک تک ساختمان که از سانتر فیوژهای نسل اول استفاده می کند محدود خواهد بود.
دیگر تاسیسات نیز طبق پروتکل الحاقی آژانس بین المللی
انرژی اتمی(IAEA) به تمام تاسیسات اتمی ایران دسترسی منظم خواهد داشت .
و بر همین نکاتی که برشمردم ایران از تحریم های شورای امنیت ، اتحادیه اروپا و ایلات متحده آمریکا بیرون آمده و هر چه به جلو رویم با اتخاذ دیپلماسی درون گرا گشایش هایش افزوده خواهد شد . یا حق

اینستاگرام
پیامدهای اسفناک برجام بر تولید و اقتصاد ملی چند وقت دیگر برای همگان آشکار خواهد شد...
برجام به تقویت شرکتهای خارجی و تضعیف شرکت های داخلی دامن زده است.
ما به دشمنان استکبار رای می دهیم.
ما غرب ستیز نیستیم..بلکه استکبارستیزیم.
دشمنان ذلت و استکبار تابعان اصول اسلام هستند.

...

مقاله کاملاً غیر مفید نوشته شده است ؟!

نویسنده نمی تواند خود و خواننده را قانع کند که آیا :

برجام مضر است و یا منفتی دارد ؟!

دو پهلو نوشتن و تکه ای مضر و نکته ای مفید را نوشتن از هر بقال

و عطاری گفته می شود ؟!

نقد باید تلکیف را معلوم کند ؟!

نور است و یا اینکه ظلمت ؟!

...
خاکپور جان بنده مطالبی عرض کردم که متاسفانه در رسانه ها از جمله صدا و سیما به آن اشاره ای نشد .
حال هر خواننده ای که در جریان این نقد قرار بگیرد می تواند به راحتی برداشت خودش را داشته باشد و خودم تعمدا" نتیجه گیری نکردم تا به شعور مخاطبم احترام بگذارم و نظر شخصی ام را به دیگران تحمیل نکنم و تمام قصدم اطلاع رسانی بود.

...

وفای عزیز دوستت داریم .

مطلب برجام از قول خبرنگار 20 بود نه شما .

و گرنه نمی نوشتم .

موفق باشی .

فاش نیوز را در شهر بازی دیدید سوار گاو خشمگین کنید تا بداند .

...


...

با سلام به جانباز دلاور بهروز ساقی عزیز .

شهر بازی باید یک کارمند صفر کیلومتر جوان فاش را فرستاد

نه جانبازان عزیز را .

موفق باشید .

متشکریم .

...

وفا جان ما ارادت داریم هرچه کامنت بفرستیم فعلا منتشر نمیشود خواستم بگویم دلنوشته هایت زیباست دوستان فاش مشغول تبلیغ انتخابات هستند

وفای عزیز چقدر پر مغز قضایا را شکافتی و با اینکه خوم چندین بار به توافق برجام برخوردم ولی هیچکدام مانند شما نتوانستند تفاوت ها را پیدا کنند و آنرا نقل کنند.
فقط به ما بگوئید تخصص شما چیست؟ چون موضوعات ادبیات دفاع مقدس ، هنر سینما و سیاست روزداخلی و خارجی را در خود جمع کرده اید و صاحب نظر هستید.
شما مرا نمی شناسید اما من شما را دقیقا" می شناسم و از مدتها پیش شما را تحت نظر داشتم و همیشه در سخنان شما چیزی برای یادگیری هست . من به شخصیت سیاسی و فرهنگی والای شما ادای احترام می کنم.
راستی وفا جان چرا مدتی سکوت اختیار کرده بودید؟ من بی صبرانه منتظر مطالب مفید شما هستم
عمار ، برادر بزرگورم اشتباه نکن .
هرآدمی هر چه قدر مثبت باشد باز هم خالی از عیب نیست .
هر آنچه در وصف بنده گفتید باعث مسرت و احساس غروربرای من نیست بلکه در من احساس یک مسئولیت است تا بدانم چه می گویم و چه می نویسم وخدای نکرده اگر قدمی اشتباه گام بردارم جائی
برای جبران نیست ، چنانکه اعتراف می کنم اشتباه هم داشته ام و شهامت پذیرش اشتباه را هم دارم و نمی گویم حرف فقط حرف من است .
عمار عزیز از سخنانت چنین برداشتی داشتم که قلب بزرگی داری و دلت پاک است به رنگ آبی آسمان .
من هرگز خودم را سزاوار سخنان پرمهرت نمی دانم هنوز هم میخوام چیزی یاد بگیرم تا چیزی یاد دهم .
خدا را شکر می کنم هنوز هم می توانم مفید باشم و هم مفید زندگی کنم و خدا را شکر حسرت هیچ نداشته ای مرا آزار نمی دهد باز هم مثل همیشه می گویم (خدایا شکرت)برای داده هایت.
به نظر من هر گاه شخصی به این مرحله شناخت از خود برسد حتما" کامروا خواهد بود از زندگی کردن در بین عزیزانش لذت خواهد برد و رمز این نوع زندگی این است که نسبی به زندگی باید نگاه کرد و مطلق گرا نباید بود
در هر صورت عمار عزیزبی نهایت از شما سپاسگذارم.
در آخر سئوالی کردی که چرا چندین ماه سکوت داشتم و حال در پاسخ به این سئوال چون از دروغ بیزارم ، حتی مصلحتی ، بازهم پاسخ من سکوت است در واقع (سکوت سرشار از ناگفته هاست)
عمار عزیز خدا نگهدارت و به امید دیدار
...

برجام میوه داد ؟!

1- عاقبت فرار از بچه های جبهه و جنگ .

و حقوق ندادن به رزمندگان جانبازان مثلاً 5 % دفاع مقدس و فقیر و درمانده کردن آنان .

و ایجاد فرهنگ اقتصاد شخصی بجای فرهنگ ایثار و شهادت .

2- و برجام .

میوه داد :

نتایج انتخابات خبرگان و مجلس در تهران .

مبارک است .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi