شناسه خبر : 46191
یکشنبه 16 خرداد 1395 , 11:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توجه به کتاب دفاع مقدس

گفت و گو با جواد جباری رئیس بنیاد فرهنگی روایت


*ویژگی‌های کتاب خوب از نظر شما چیست؟
کتاب خوب طبیعتا" کتابی است که بتواند دوست و همنشین خوبی برای کسی که از او بهره می‌برد باشد و باعث افزایش آگاهی و شناخت فرد نسبت به موضوعی که در کتاب پرداخته می‌شود؛ شود. متاسفانه علی‌رغم اینکه ما کشوری فرهنگی هستیم و عناوین زیادی سالانه در کشور ما منتشر می‌شود اما از حیث شمارگان متاسفانه در مضیقه هستیم و نشان می‌دهد کتابخوانی در کشور آمار بالایی ندارد.

* به نظر شما علت این آمار پایین کتاب‌خوانی چیست؟
 وقتی از افراد می‌پرسیم که چرا کمتر مطالعه می‌کنید شاید به قیمت اشاره کنند که البته این دلیل خوبی نیست، چرا که افرادی که اهل مطالعه باشند می‌توانند از مراکزی که کتاب را رایگان در اختیارشان قرار می‌دهند استفاده کنند اما با توجه به اینکه این فرهنگ هنوز در جامعه ما نهادینه نشده، فرهنگ مطالعه خیلی پایین است و بیشتر مردم به کارهای تصویری و نمایشی گرایش دارند چراکه دسترسی به آن سهل و راحت است.

* بهترین راه ترویج و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی چیست؟
 یکی از مبلغین اصلی فرهنگ کتابخوانی مقام معظم رهبری هستند. در رابطه با برنامه‌هایی که می‌توان در جهت تشویق مطالعه کتاب فراهم کرد نیز باید افراد را به واسطه مقدماتی ترغیب کنیم. بهترین شیوه و مقطعی که می‌توان به این موضوع پرداخت در مدارس است. این فرهنگ باید در مدارس نهادینه شود تا نسل‌های بعدی ما به مرور با کتاب انس گرفته و از فرهنگ مکتوب استفاده و بهره لازم را ببرند، هر چند امروزه به دلایل مختلفی برخی افراد به سمت کتاب‌های الکترونیکی گرایش داشته‌اند اما در هر صورت کتاب مکتوب جایگاه خاص خود را دارد.
به نظر بنده نباید از این موضوع غافل باشیم بلکه باید تلاش کنیم که هم قیمت کتاب را با امکانات و تمهیداتی که متولیان امر می‌بینند پایین آورده و هم کتاب خوب ارائه دهیم.

* آیا کتاب‌های دفاع مقدس توانسته است روایت صحیحی از هشت سال دفاع مقدس داشته باشد؟
در حال حاضر کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌شود دو دسته هستند؛ یک دسته گروهی از کتاب‌هایی است که خیلی موفق نبوده‌اند و دلیل آن هم این است که نگاه بر این بوده که کتاب فوق حتما در این حوزه منتشر شود، لذا مطالبی که مربوط به حوزه دفاع مقدس بوده جمع‌آوری شده اما قلمی که در ارائه آنها بتواند تاثیرگذار باشد کمتر موفق بوده‌اند. دسته دیگر کتاب‌های بسیار ارزش مندی است که توسط صاحبان قلم، صاحبان ایده و فکر منتشر می‌شود که بسیار جذاب و مخاطب‌پسند است لذا موفق هم بوده‌اند. البته رویکرد آینده کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را خوب قلمداد می‌کنم و معتقدم این حوزه در حال حرکت به سمتی است که از حیث قلم، نقل مطالب و زاویه نگاه در راس کتاب‌هایی که در کشور ما منتشر می‌شود قرار بگیرد.

* آیا حوزه دفاع مقدس تاکنون موفق بوده است؟
خدا را شکر کارهای خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است و کتاب‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس داریم. به عنوان مثال در مجموعه روایت فتح کتاب‌های متعددی است به صورت سری چاپ و تیراژهای متعددی داشته که این نشان می‌دهد حوزه دفاع مقدس عملکرد خوبی داشته و علاقه‌مندان زیادی را جذب کرده است.با توجه به سوژه‌های بسیار نابی که در حوزه دفاع مقدس است باید کمک کنیم تا از آن‌ها به خوبی استفاده شود، ان‌شاءالله به صورت جذاب و شکیل در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد و آینده خوبی در این حوزه داشته باشیم.

* اگر شما بخواهید در حوزه دفاع مقدس وارد شوید به چه حوزه‌ای بیشتر می‌پردازید؟  
یکی از ضعف‌هایی که در حوزه دفاع مقدس داریم حوزه رمان است، با توجه به اینکه این حوزه علاقه‌مندان زیادی هم دارد تعداد عناوینی که در حوزه رمان مرتبط با دفاع مقدس وجود دارد از نظر تعداد اندک است.
به حوزه رمان باید جدی‌تر پرداخته شود و حوزه کودکان که در این زمینه نیز کارهای کمی نوشته شده است که این نشان از ضعف در این زمینه است، باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد. کارها باید جذابیت‌هایی داشته باشد تا افراد برای آنها صف کشیده و آن را تهیه و پیگیری کنند که متاسفانه هنوز در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده که کمک اهل قلم را می‌طلبد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi