شناسه خبر : 46208
یکشنبه 16 خرداد 1395 , 15:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تداوم پیشروی عراقی‌ها درفلوجه

با آزادی کامل شهرک «الصقلاویه» در شمال غربی فلوجه توسط نیروهای مردمی و ورود نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق به محله «النعیمیه» در جنوب شهر، روند عملیات آزاد سازی فلوجه بطور جدی ادامه دارد.

در حالی‌که عملیات آزاد سازی شهر فلوجه در استان الانبار عراق از روز دوشنبه گذشته (10 خرداد) وارد فاز سوم خود به منظور ورود به شهر و پاکسازی عناصر تروریستی شده است، درگیری‌ها در روستاها و شهرک‌های اطراف این شهر همچنان ادامه دارد.

روز جمعه نیروهای امنیتی عراق از انفجار پلی در منطقه الصقلاویه در شمال شهر فلوجه توسط گروه تکفیری صهیونیستی داعش خبر دادند اما «هادی العامری» از فرماندهان نیروی بسیج مردمی عراق اعلام کرد نیروهای مشترک عراقی تا فردا شهرک الصقلاویه در استان الانبار را به طور کامل آزاد خواهند کرد. نیروهای مشترک عراقی همچنین مناطق جسر المفتول و جسر التفاحه در جنوب شهر فلوجه را نیز آزاد کردند.

«هوشیار زیباری» وزیر دارایی عراق نیز روز جمعه با اشاره به  تداوم درگیری‌های شدید با تروریست‌های داعش در شهر فلوجه اعلام کرد پیش بینی می‌شود عملیات بازپس گیری این شهر توسط ارتش عراق، عملیاتی زمان بر باشد.

در عین حال تصاویر خبری حاکی از آن است که در پی جنایات گروه تکفیری صهیونیستی داعش به منظور جلوگیری از خروج غیر نظامیان از شهر، صدها خانواده عراقی برای فرار از چنگال تروریست‌ها به سختی از و با عبور از رودخانه فرات خود را به مناطق امن ایجاد شده توسط ارتش در اطراف فلوجه می‌رسانند.


«سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر نخست‌وزیر عراق، نیز اعلام کرده‌است که نیروهای عراقی و شخص «حیدرالعبادی» حساسیت بالایی به سلامتی و حفظ جان مردم عادی دارند.

روز شنبه فرمانده ارشد داوطلبان مردمی عراق اعلام کرد که در عملیات آزاد سازی فلوجه 800 کیلومتر مربع از حومه فلوجه را آزاد کرده‌ایم.

العامری افزود: به مردم فلوجه نیز ده روز فرصت داده شده تا از طریق مسیرهای امن اعلام شده خود را به خارج شهر برسانند تا بتوانیم به مرکز فلوجه یورش ببریم چرا که وجود مردم از موانع پیش روی ما در حمله به فلوجه است.

حدود سه روز پس از برافراشته شدن پرچم عراق بر فراز پل الصقلاویه در شمال شهر فلوجه، نیروهای الحشد الشعبی به همراه ارتش و پلیس فدرال توانستند این بخش را به طور کامل آزاد کنند.

نیروهای گردان «امام علی علیه السلام»، عمده نیروهای الحشد الشعبی بودند که توانستند از ناحیه غربی الصقلاویه وارد این شهر بشوند. آن‌ها پس از آزادی منطقه «البوشجل» به پل «المفتول» رسیدند و از آن‌جا وارد مرکز الصقلاویه شدند.

درعرصه نبرد داخل شهر نیز، نیروهای مبارزه با تروریسم سرانجام  موفق شدند منطقه «النعیمیه» در جنوب شهر را به طور کامل آزاد کنند و میان این منطقه با منطقه «جبیل» کمربند امنیتی ایجاد کنند.

سازمان مبارزه با تروریسم و نیروهای پشتیبان آنها پس از ورود به شهر فلوجه، خیابان اصلی محله شهدا را به کنترل خود در آورده اند.

نیروهای این سازمان در محور جنوبی شهر محله‌های جبیل و شهدا را به محاصره خود در آورده‌اند. این دو منطقه از مراکز مهم حضور داعش محسوب می‌شوند و محاصره این مناطق به معنای آن است که تروریست‌های مسلح که در این منطقه قرار دارند در تیررس نیروهای مسلح عراق هستند.


 

همچنین برخی رسانه‌ها روز شنبه مدعی شده بودند «حیدرالعبادی»، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، «عبدالوهاب الساعدی» فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه را از سمتش برکنار و به جای وی «سامی العارضی» را منصوب کرده است که وی بامداد امروز در گفت‌وگو با «السومریه‌نیوز» ضمن تکذیب این مطلب گفت: «این اخبار از سوی داعش منتشر می‌شود و نتیجه خسارت‌های بزرگی است که به این گروه در فلوجه تحمیل شده است».

شبکه خبری المیادین نیز از عراق گزارش داد: مهندسی نظامی پلیس فدرال عراق حین اقدام به پاکسازی مناطق آزاد شده در فلوجه توانسته‌اند سه خودروی بمب گذاری شده آماده انفجار را خنثی کنند.

خبرنگار این شبکه تلویزیونی افزود: تروریست‌های داعش از منطقه الصقلاویه عقب نشسته‌اند و به سمت کرانه فرات گریخته‌اند. نیروی هوایی عراق نیز این تروریست‌ها را هدف حملات هوایی خود قرار داده است. نیروی هوایی یک شناور را که اقدام به انتقال تروریست‌ها از یک سوی رود فرات به سوی دیگر می‌کرد هدف قرار دادند.

همچنین «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق، روز شنبه از شمار عناصر تروریستی کشته شده داعش در عملیات آزادسازی فلوجه و ارسال تجهیزات به منطقه برای اجرای ماموریت جدید و آزادسازی مناطق باقی مانده از سیطره ترویست های داعش خبر داد.

وی در گفت وگو با السومریه نیوز، تصریح کرد که براساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی منابع نظامی، شمار تروریست‌های به هلاکت رسیده داعش در داخل شهر فلوجه و حومه آن به 1268 نفر رسیده است.


«احمد جمال»، سخنگوی وزارت خارجه عراق، نیز ضمن تعجب برانگیز خواندن اظهار نگرانی دیپلمات‌های برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس درباره عملیات آزادسازی فلوجه گفت: دولت عراق تنها مرجعی است که می‌تواند درباره استفاده از مشاوران نظامی هریک از متحدانش برای پیروزی در درگیری‌های شهر فلوجه تصمیم بگیرد.

احمد جمال افزود: دولت عراق برای آزادسازی بقیه شهرهای اشغال شده به دست داعش نیز از دیگر کشورها کمک خواهد گرفت تا هم ساکنان این شهرها را از جنایات تروریست‌ها نجات بدهد و هم کشورهای جهان را از شر این گروه تروریستی راحت کند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi