شناسه خبر : 64974
پنجشنبه 15 فروردين 1398 , 13:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

علم نمایی به جای صنعت و خلاقیت!

محمدرضا سابقی- جوانی نجیب تر و مظلوم تر از جوانان این کشور سراغ دارید؟

به جای صنعت و تکنولوژی، بجای هنر و خلاقیت، بت بزرگی بنام علم ساخته اند که برای رسیدن به قله ی واهی آن، باید بخش بزرگی از بهترین سال های زندگی را صرف خزعبلات علم نما و نوشتن مقاله های صدمن یک غاز آی اس آی و غیرهم نمایند!

 عمر گرانمایه جوانانمان در این صرف شد که کنکورهای متعدد را چگونه پشت سر بگذارند و مدرک مقطع بعدی را چگونه دریافت نمایند.
عنوان و محتوای رشته های علمی هم عیان است.
همه شان مصداق واقعی "علم لا ینفع" برای دنیا و آخرت اند.
ریاضی، فیزیک، مدیریت، شیمی، کشاورزی، زیست و و و... که در آن متاسفانه فقط!! اطلاعات خام انتزاعی را نشخوار می کنند و نه تنها برای دنیایمان هیچ عزتی نیافریده اند، بلکه ذلت ما را هم افزون ساخته اند!

 تصمیم گیرندگان کلان کشور باید پاسخ دهند که چرا جریان علم و صنعت نتوانسته به تولید هواپیما نزدیک شود که رییس جمهوری، یا وزرای کشورمان به خاطر بوی نویی تکنولوژی خارجی اینقدر تحقیر شود.

باید پاسخ دهند که چرا اکثر اساتید باسابقه و دارای مدرک PHDمهندسی برق نمی توانند یک دستگاه الکترونیکی اندکی پیشرفته! را "تعمیر" کنند! یا چرا فلان استادتمام ریاضی در محاسبه و تحلیل سود وام بانکی نیز درمانده می شود! ..!!
فارغ التحصیلان مملکت یا بیکارند، یا در غیر تخصص شان به دریوزگی مشغولند و یا به خارج فرار کرده اند.

شاهد مثال، میلیون ها جوان بیکار اطرافمان هستند یا آن تعداد از جوانانی که وقتی پایشان را از مملکت - بیرون می گذارند، دیگر هیچوقت هوس بازگشت به وطن به سرشان نمی زند!!

اینهمه بودجه های میلیاردی دانشگاه ها خصوصا" در سه دهه اخیر، اگر صرف اشتغال و زندگی جوانان شده بود، الان در خیابان ها نه معتاد داشتیم و نه دزد و نه...!

 فله ای پول اسراف کردن، دانشمند نمی آفریند بلکه راستگویی، شایسته سالاری و تقوای مسئولین رده بالا موجب رشد و بالندگی صنعتگر و دانشمند می شود و تزویر و ریا و مدرک گرایی محض نابودش می سازد.

چه کم می اندیشیم...
چه کم می اندیشند...
اینستاگرام
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: درسال‎های اخیر تعداد زیادی از پژوهشگران ما حتی در رشته‌های مهندسی، فیزیک و شیمی، بدلیل سادگی کار و به خاطر اجتناب از سختی و یا هزینه کارهای آزمایشگاهی و میدانی، با تحقیقات تئوری، آماری و نرم افزاری به بررسی خواص مواد می‌پردازند و این دست مقالات براحتی و به تعداد زیاد پذیرفته و چاپ می‌شوند! هیچ کس منکر اهمیت و ضرورت تحقیقات محض از این دست نیست اما آیا در حال حاضر بهتر نیست تحقیقات ما بیشتر معطوف به نیازهای داخلی شود؟ هزاران مقاله چاپ شده با این نرم افزار‌ها یا در زمینه ساخت حسگرهای متعدد و متنوع برای ترکیباتی که روش‎های اندازه‎گیری ساده و ارزان آن‌ها سال‎هاست شناخته شده، تاکنون منجر به ایجاد یک شغل در کشور نشده و یک دلار هم درآمد ایجاد نکرده است در حالیکه بخش بزرگی از بودجه‌های تحقیقاتی کشور را بلعیده است....
سلام ، اگر علم موجب سرعت و رفاه و پیشرفت و آسایش و آگاهی و ... جامعه نشود آن را علم نگوییم بلکه دستیابی عده ای به مدارک بالا و درآمد بیشتر و کسب احترام اجتماعی بدانیم.
متاسفانه مسئولیت اجرایی در انقلاب اسلامی به دست عده ای افتاده که فقط به فکر منافع شخصی و جناحی هستند لذا هیچگونه توجهی به فراز و نشیب های کشور و زندگی مردم ندارند. مدرک گرایی باعث شده عده ای مدرک تحصیلی خریداری کنند بدون اینکه معرفتی از علم کسب نمایند یا باعث بی توجهی نسبت به تجربه گرانقدر افرادی شود که فرصت تحصیلات دانشگاه نداشتند.
علی ایحال لازم است براساس فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص تغییر در علوم غربی و مناسب سازی علوم با فرهنگ اسلامی بجای وارد کردن علوم منسوخ غربی که هیچگونه سنخیتی با فرهنگ و نیازهای کشور ندارند نسبت به برنامه ریزی و ایجاد رشته های متناسب با نیازها و فرهنگ ایرانیان اقدام گردد.
خوشبختانه در برخی ارگانها بویژه در دوران خدمت نظام وظیفه جوانان برنامه های آموزش فنی و حرفه ای به جوانان توانسته بخشی از نیازهای جوانان و جامعه را پاسخگویی نماید که میبایست نسبت به گسترش اینگونه آموزشها در کنار تحصیلات دانشگاهی در رشته های گوناگون مورد نیاز اقدام گردد.
این کارها در تاریخ و فرهنگ ایران عزیز وجود داشته که امروز نیز نیازمند انسان ها و مسئولان دلسوز دارد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi