شناسه خبر : 65418
شنبه 31 فروردين 1398 , 11:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«رازهای جعبه سیاه» برملا شد

کتاب «رازهای جعبه سیاه» که حاوی خاطرات انیس محمد خیر النقاش از گروگان‌گیری وزرای نفت اوپک تا اعدام انقلابی شاپور بختیار است.

گفت‌وگوی این کتاب را غسان شربل و صقر ابوفخر انجام داده اند و ترجمه و تدوینش بر عهده وحید خضاب بوده است.

این کتاب را نشر نارگل برای اولین بار در ۲۰۰ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ جلد با قیمت ۱۶,۰۰۰ تومان در نمایشگاه کتاب تهران (۴ تا ۱۴ اردیبهشت) عرضه خواهد کرد.

آن‌چه در این کتاب خواهید خواند، خاطرات انیس نقاش است از فراز و فرودهای زندگی پر تب و تابش، از مبارزات در کنار گروه‌های ملی‌گرا و چپ‌گرا تا فعالیت‌های اسلام‌خواهانه، از نقش‌های امنیتی پررنگ در «انقلاب فلسطین» تا همکاری نزدیک با انقلابیون ایرانی، از تلاش برای تضمین استمرار انقلاب تا سال‌ها اسارت در زندان‌های فرانسه و بسیار گفتنی‌های دیگر. طبعاً، تحلیل‌های او که بعضاً در لابه‌لای خاطرات بیان شده هم به واسطۀ این‌که از زبان یک مبارز کارکشته (و حالا یک کارشناس سرد و گرم چشیده) بیان می‌شود، اهمیتی بسزا خواهد داشت.

در برشی از مقدمه کتاب آمده است:

دست قضا، بعضی افراد را زود بزرگ می‌کند، بعضی را زود سیاسی می‌کند و به بعضی هم کارهای بزرگی در سیاست می‌سپارد. انیس نقاش از کسانی است که هر سه را با هم داراست. آن‌چه در کشور او (لبنان) و در کنار کشورش (فلسطین اشغالی، اردن، مصر، سوریه و …) می‌گذشت، او را به مسیری وارد کرد که در آن، در عنفوان جوانی مسئولیت‌هایی را به عهده گرفت که شاید از مردان میان‌سال انتظار برود. همین فضا، او را چنان زود وارد عالم سیاست نمود که حتی پیش از ورود به دبستان، در تظاهرات‌های سیاسی حضور داشت. و هر دوی این‌ها در کنار یکدیگر چنان دست به دست هم داد که انیس نقاش به یکی از مهم‌ترین نیروهای امنیتی جریان مقاومت بدل شده و اقداماتش نه‌تنها بر سرنوشت سیاسی کشور خودش بلکه حتی بر سپهر سیاسی منطقه (و بلکه تحولات جهانی) هم اثرگذار باشد.

رد پای انیس نقاش را از آمریکای لاتین (و همکاری با مبارز شهیر جهانی، کارلوس) تا مبارزات «ضد امپریالیستی» در قلب اروپا، و از فلسطین تا کانون‌های چپ‌گرای شرق آسیا می‌توان جست.

نشر نارگل پیش از این از سری کتاب های ماجراهای امنیتی، کتاب های «روزی روزگاری القاعده»، «من در رقه بودم» و «در راه پر دردسر» را چاپ و منتشر کرده بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi