شناسه خبر : 69559
سه شنبه 26 شهريور 1398 , 09:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

واکنش شهردار تهران به حذف واژه «شهید» از تابلوها

درحالی که واژه «شهید» یکی پس از دیگری از تابلوهای جدیدی که شهرداری‌ تهران بر سر کوچه‌ها نصب کرده، حذف شده و اعتراض مردم خصوصا خانواده‌های شهدا با توجیه‌های مختلف و متناقض مسئولان مواجه شده است، «پیروز حناچی» شهردار تهران به این موضوع واکنش نشان داد و به نوعی در این رابطه از مردم و خانواده‌های شهدا عذرخواهی کرد.

وی با بیان این‌که شهدا افتخار ما و افتخار همه ایرانیان هستند و هر کسی هر کاری می‌توانسته در زمان دفاع مقدس انجام داده است، اظهار داشت: من یک توصیه‌ای هم به برخی رفقا و دوستان می‌کنم؛ در سیره امامان و پیامبر گرامی آمده است که وقتی فردی مراجعه می‌کرد و به گناه اقرار می‌کرد، حضرت رسول نشنیده می‌گرفتند و به فرد می‌گفتند برو. توصیه من این است که برخی دوستان و رفقا این خصلت‌ها را یاد بگیرند. تمام همکاران ما در شهرداری تهران بسیج هستند، سامانه ‌۱۳۷ هم مامور شده تا گزارشات را بررسی کنند و اصلاحات انجام شود.

واکنش شهردار تهران به حذف واژه «شهید» از تابلوها/ پیامبر (ص) کسانی که اقرار به گناه می‌کردند را می‌بخشید

حناچی در ادامه از کسانی که حدف واژه «شهید» از تابلوهای شهری اعتراض کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت: من به نظر می‌رسد که برخی از افرادی که امروز در خصوص حذف نام شهید سخنانی می‌گویند و یا اعتراضی می‌کنند، فکر احترام به نام شهدا و گرامی‌داشت یاد آن‌ها نیستند و دنبال مسائل دیگری هستند.

شهردار تهران در تشریح نحوه نام‌گذاری کوچه‌ها و خیابان‌های شهر، با بیان این‌که کلا ما در دوره جدید، نه تابلویی حذف کرده و نه تابلویی نصب کردیم و این تابلوها از پنج سال پیش بوده است، تصریح کرد: البته ممکن است بعضی از تابلوها فرسوده شده باشد و اصلاح کرده باشیم؛ اما به‌شکل گسترده که معمولا در شهرداری‌ها اتفاق می‌افتد، کاری انجام نداده‌ایم.

حناچی افزود: این تابلوها دو دسته‌اند؛ یک‌سری تابلوها دیوارکوب هستند که بر سر کوچه و خیابان نصب می‌شوند که معمولا مناطق این کار را انجام می‌دهند. همه آن‌ها به نام «شهید» مزین هستند.

شهردار تهران ادامه داد: اما یک سری تابلو عبوری داریم که برای سرعت ۳۰ کیلومتر به بالا است که شما باید تابلو را در لحظه ببینید و سریع تصمیم بگیرید که بپیچید یا خیر؛ تابلوهای که برای سرعت انتخاب می‌شوند باید حداقل اختصار در آن‌ها رعایت شود که این یک دلیل فنی است.

حناچی گفت: یک دلیل اخلاقی هم ما داریم که ما افتخارمان به این است که کوچه‌های‌مان به‌نام شهدا مزین شده. شهدایی که در این محلات زندگی می‌کردند، عطر و یادشان همچنان وجود دارد و خانواده‌های‌شان همچنان در این محلات زندگی می‌کنند.

واکنش شهردار تهران به حذف واژه «شهید» از تابلوها/ پیامبر (ص) کسانی که اقرار به گناه می‌کردند را می‌بخشید

شهردار تهران در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: «شهدا نقطه ثقل باور‌های دینی و ملی و محل اشتراک و اتحاد همه جریانات کشور هستند و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از نام شهدا و عشق مردم نسبت به آنان عملی ناشایست است که متاسفانه امروز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم.»

حناچی همچنین در ادامه این توئیت آورده است: «تیم ویژه‌ای در شهرداری تهران عهده‌دار پایش مستمر و ساماندهی تابلو‌های معابر مزین به نام شهدای گرانقدر شدند تا اشکالات احتمالی به سرعت اصلاح شود. همچنین از شهروندان می‌خواهم هرگونه ایراد و اشکال را در این زمینه به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.»

به گزارش دفاع‌پرس، پیش‌تر مسئولان شهرداری تهران دلیل حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری را سهل‌انگاری پیمانکار عنوان کرده بودند و قول داده‌اند که سریعا آن را اصلاح کنند و در این راستا اقداماتی صورت گرفته است؛ اما اظهارات مسئولان شهرداری تهران در این‌باره متناقض است؛ برای نمونه «غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، ابتدا مدعی شده بود که تابلوهای گزارش شده کلاً چهار عدد از مجموع ۱۵۰ تابلوی ترافیکی سطح ناحیه (ناحیه یک منطقه یک) است؛ اما بعد از آن مردم در فضای مجازی اعلام کردند که در منطقه 16 تهران هم واژه «شهید» از تابلو‌های کوچه‌ها حذف شده است و همین‌طور در ادامه فیلم‌هایی منتشر شد که حکایت از این داشت که در مناطق دیگر تهران نظیر منطقه 12 و 4 نیز این اقدام در برخی کوچه و خیابان‌ها صورت گرفته است.

همچنین رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که علاوه بر این چهار معبر (در منطقه «یک»)، در بسیاری از معابر دیگر این منطقه همچون خیابان‌های شهید «افشار»، شهید «محمدی»، شهید «ماکویی‌پور» و شهید «امامی» هیچ اسمی از نام و واژه شهید وجود ندارد و تابلوی این خیابان‌های ذکرشده تنها با نام خانوادگی شهدا نصب شده است.

از سویی دیگر درحالی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران اعلام کرده بود که حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری سهل‌انگاری پیمانکار است، که «علی نایبی» مدیر روابط عمومی شهردای منطقه ۱۶ تهران گفت است این موارد فوق همگی مربوط به سنوات گذشته است که بعضاً به دلیل گذشت زمان مخدوش شده‌اند!

بعد از این‌که اخبار حذف واژه «شهید» از تابلو‌های کوچه‌های تهران منتشر و مشخص شد که این اقدام تنها مربوط به منطقه «یک» نبوده است، عده‌ای از جوانان دغدغه‌مند تصمیم گرفتند تا در یک اقدام «آتش به اختیار»، واژه «شهید» را دوباره به تابلو‌ها برگردانند. در همین راستا پویش «نشان ابدی» در فضای مجازی شکل گرفت و تعداد زیادی از کوچه‌ها و خیابان‌ها در مناطق مختلف تهران اصلاح، و قرار بر این شد تا هرکسی کوچه‌ای را می‌شناسد که واژه مقدس «شهید» از نام آن حذف شده است، آن کوچه را معرفی کند تا جوانان انقلابی نسبت به اصلاح آن اقدام کنند؛ البته گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که عده‌ای از جوانان در شهر «تبریز» نیز با تهیه شبرنگ‌هایی، به نوشتن عبارت «شهید» در تابلو سرکوچه‌ها و محلات اقدام کرده‌اند.

download

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi