شناسه خبر : 72915
دوشنبه 12 اسفند 1398 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روشنایی تاریخ؛

درباره بانک جامع اطلاعات سینمای ایران

فاش نیوز- در سالهای پیش رو و در شرایطی که فضای مجازی بر منابع مکتوب پیشی گرفته، به‌روزرسانی بانک جامع اطلاعات سینمای ایران و پویا نگه داشتن آن فراتر از یک وظیفه سازمانی است.

سازمان سینمایی حوزه هنری که از پیشگامان و فعالان عرصه سینماست، در راستای بسط و گسترش فرهنگ سینمایی کشور در سال ۱۳۸۲ اقدام به سازمان دهی و احداث بانک جامع اطلاعات سینمای ایران «سوره سینما» نموده که خوشبختانه علاوه بر ایجاد محیطی سالم و مفید گامی بلند در این عرصه حساس و مهم فرهنگی برداشته است. 

سینمای ایران با بیش از ١٠٠ سال سابقه فیلمسازی از وجود قریب به هزاران متخصص فنی و هنری در زمینه های گوناگون بهره گرفته و کیفیت سینمای ایران را باید محصول تلاش های فنی، استعدادها و مایه های هنری این افراد دانست و بی شک گردآوری نام، مشخصات و تنظیم فهرستی از آثار و فعالیت هنرمندان و سینماگران و فعالان این عرصه یکی از ضروریات عمده در پژوهش های تاریخی سینمای ایران است.  این سایت تنها بانک جامع اطلاعاتی جامعه سینمایی ایران است و اطلاعات مربوط به تمام فیلم های سینمایی ساخته شده قبل و بعد از انقلاب در این بانک گردآوری شده است.  پژوهش حلقه مفقوده بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی کشور است و قطعا، تقویت و توسعه بانک اطلاعاتی سازمان سینمایی حوزه هنری که بزرگ ترین مرجع اطلاعاتی سینمای کشور است می تواند پاسخگو و تامین کننده بسیاری از نیازها و ضرورت ها در این عرصه باشد. 

محتوای این بانک شامل: 

تاریخچه سینمای ایران، معرفی فیلمهای ساخته شده ایرانی به همراه کلیه اطلاعات مربوط به آنها (عوامل فیلم، مشخصات فنی، خلاصه فیلم، بیوگرافی و سوابق هنری سینماگران ایرانی) از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون است.

شبکه خبری سینمای ایران و پیوند مرتبط با فیلم و افراد

بزرگترین گالری عکس سینمایی (شامل عکسهای صحنه، پشت صحنه و پوستر) برای فیلم‌ها، افراد و جشنواره‌ها.

گزارش کامل از نتایج جشنواره های داخلی و بین المللی و رویدادهای روز آن.

امکان دسترسی به اطلاعات روز سینماهای تهران به طور کامل. ب

خش آرشیو عکس شامل عکس فیلم پشت صحنه فیلم و هنرمندان.

این ویژگی ها، ظاهر و پوسته بانک جامع سینمای ایران را نشان می دهند اما روح این بانک و انرژی آن، محصول فکر و تلاش دهها نفری است که در این سالها کوشیده اند تا چراغ این پایگاه روشن بماند. 

در شرایطی که بسیاری از سامانه ها و سایت ها، به مرور زمان مخاطب از دست می دهند و به بایگانی سپرده می شوند این بانک زنده و پویا باقی مانده است.  در سالهای پیش رو و در شرایطی که فضای مجازی بر منابع مکتوب پیشی گرفته، به‌روزرسانی بانک جامع و پویا نگه داشتن آن فراتر از یک وظیفه سازمانی است. فراتر از اتفاقی روزمره و اداری.

بانک جامع امروز منبع اطلاعاتی بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران است و توجه به ارتقای کیفیت آن، می تواند به اعتبار حوزه هنری در تاریخ سینما بیفزاید.

* منبع: پایگاه خبری سوره سینما – محمدعلی حیدری

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi