شناسه خبر : 76372
سه شنبه 24 تير 1399 , 09:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دستاوردهای عملیات رمضان

 
 
 
 

دستاوردهای عملیات رمضان/ انهدام کامل لشگر 9 زرهی ارتش بعث + اینفوگرافیک

عملیات رمضان، ۴۵ روز بعد از فتح خرمشهر اجرا و باعث شد لشگر ۹ زرهی ارتش بعث به صورت کامل منهدم شود.

 عملیات رمضان یکی از عملیات‌های گسترده در جنگ ایران و عراق است که در تابستان سال 1361 و 45 روز بعد از آزادسازی خرمشهر به وقوع پیوست. 

این عملیات که در منطقه شلمچه به وقوع می‌پیوندد، شامل 5 مرحله است و با رمز «یا صاحب‌الزمان ادرکنی» در تاریخ 22 تیرماه آغاز می‌شود. ماحصل مرحله نخست عملیات که در پاسگاه زید است، عقب‌راندن ارتش بعث و نفوذ تا عمق 30 کیلومتری مواضع عراقی‌هاست. در این مرحله 25 تانک دشمن منهدم شده و 21 دستگاه از آن به غنیمت گرفته می‌شود. 

مرحله دوم عملیات رمضان که در محور میانی به وقوع می‌پیوندد، چندان موفقیت‌آمیز نبوده و خسارت کمی به ارتش بعث وارد می‌شود. 

در مرحله سوم، زمینی به وسعت 180 کیلومتر مربع تصرف شده، 70 تانک منهدم شده و 14 دستگاه به غنیمت گرفته می‌شود. همچنین در مرحله چهارم، ارتش بعث با ایجاد آبگرفتگی تلاش می‌کند پیش‌روی نیروها را متوقف کند که در این زمینه توفیقی به دست نمی‌آورد.

در نهایت در مرحله پایانی این عملیات، خاکریزی دوجداره در جناح شمالی ساخته، 13 تانک منهدم و 6 دستگاه دیگر به غنیمت گرفته می‌شود. 

از جمله دستاوردهای عملیات رمضان می‌توان به تصرف منطقه‌ای به وسعت 400 کیلومتر مربع و انهدام کامل لشگر 9 زرهی ارتش بعث اشاره کرد. 

منطقه عملیاتی شلمچه , دفاع مقدس , ارتش ,

بیشتر بخوانید
منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi