شناسه خبر : 83863
دوشنبه 14 تير 1400 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مهران آزاد شد؛ دشمن برای تصرف آن رجزخوانی کرد

«کرمی» گفت: صدام پس از تصرف مهران به‌گونه‌ای رجزخوانی کرد که گویی دومین شهر ایران را گرفته است، اما رزمندگان اسلام با شجاعت، این شهر را از دشمن بازپس گرفتند.

 

مهران در حالی آزاد شد که دشمن برای تصرف آن رجزخوانی کرده بود«علی کرمی» رزمنده و پیشکسوت دوران دفاع مقدس در گفت‌وگویی در البرز اظهار داشت: پس از عملیات والفجر 8 که بهمن سال 1364 توسط یگان‌های سپاه در منطقه فاو انجام شد، وضعیت دفاع در جنگ به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا کرد. این عملیات به دلیل اینکه تعیین‌کننده سرنوشت جنگ بود، حائز اهمیت بود و دستاوردهای مهم بسیاری نیز داشت.

وی با بیان اینکه ارتش بعث عراق در این عملیات از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی شکست مفتضحی خورد، افزود: رزمندگان اسلام حدود 75 شبانه روز مقاومت کردند، جنگیدند و شبه‌جزیره فاو را تثبیت کردند و هرچه دشمن تلاش کرد موفق نشد این منطقه را بازپس بگیرد و دست ارتش بعث عراق به کلی از آب‌های خلیج فارس قطع شد.

این رزمنده دفاع مقدس اذعان داشت: پس از این عملیات صدام به اربابان خود گفت که دیگر توان مقاومت در برابر حملات جمهوری اسلامی ایران را ندارد. استکبار جهانی، غرب و شرق، آمریکا و شوروی سابق و شیخ‌نشینان خلیج فارس به تکاپو افتادند و دست‌به‌دست هم دادند و بودجه و امکاناتشان را بسیج کردند تا بتوانند در برابر حملات بعدی ما مقاومت کنند.

کرمی ادامه داد: مستشاران نظامی دنیا و منافقین در اتاق جنگ صدام گرد هم آمدند و او را راهنمایی و تشویق به حمله به ایرانیان کردند. لذا دشمن با شناسایی نقاط ضعف پدافندی ما، نقاطی که مأموریت بسیاری در آن‌ها نداشتیم را مورد حمله قرار داد. ابتدا بخشی از خط مرکزی جزیره مجنون را تصرف کرد که بلافاصله سپاه وارد عمل شد و خطوط را بازپس گرفت و در تاریخ 9 اردیبهشت خط را تثبیت کرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام توسط یکی از گردان‌های لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) انجام شد، عنوان کرد: دهم اردیبهشت ارتش عراق با یک لشکر مکانیزه از فکه وارد شد و خطوط پدافندی لشکر 16 زرهی ارتش را شکست و به عمق 10 کیلومتر پیشروی کرد. آن‌ها بنا داشتند با ادامه عملیات منطقه فتح المبین را تصرف کنند که اگر این اتفاق می‌افتاد سرنوشت جنگ به نفع دشمن تغییر می‌کرد.

عملیات سیدالشهدا (ع) یکی از عملیات‌های ویژه در دوران دفاع مقدس بود

این پیشکسوت دفاع مقدس بیان داشت: در این شرایط، رزمندگان تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) مأموریت پیدا کردند و با هفت گردان پیاده و بدون توپخانه و گردان زرهی به مقابله با دو لشکر مکانیزه زرهی دشمن پرداختند و از پیشروی آن‌ها جلوگیری کردند و دشمن مجبور به عقب‌نشینی شد. در این مقطع تعدادی از رزمندگان این تیپ در راستای ممانعت از دستیابی دشمن به اهدافش، مجروح و شهید شدند.

کرمی عملیات سیدالشهدا (ع) را یکی از عملیات‌های ویژه در طول تاریخ دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: در این عملیات عده قلیلی از رزمندگان اسلام با عده کثیری از نیروهای دشمن به مقابله پرداختند. پس از این عملیات، در تاریخ 19 اردیبهشت عراق با یگان‌های زرهی از منطقه شرهانی وارد منطقه عملیاتی محرم شد و بخش اعظمی از این منطقه را تصرف کرد.

وی اضافه کرد: یگان‌های ارتش در منطقه مستقر شدند و تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) نیز وارد عمل شد و پس از یک هفته عملیات دشمن مجبور به عقب‌روی شد. رزمندگان اسلام در این عملیات، تلفات سنگینی را از دشمن گرفتند و آن‌ها را از حضور در منطقه پشیمان کردند. سپس این منطقه نیز به کمک سایر یگان‌ها تثبیت شد.

این رزمنده دفاع مقدس بیان داشت: پس از شرهانی، دشمن به سومار حمله کرد و سپس ارتفاعات حاج عمران موسوم به 2519 را تصرف کرد و عملیانی ایذایی انجام داد و اواخر خرداد سال 1365 عمده قوای خود را در منطقه مهران متمرکز و این شهر را نیز تصرف کرد. دشمن به‌گونه‌ای مهران را گرفت که ما هیچ راه نفوذی نداشتیم و جاده ایلام – مهران و مهران – دهلران نیز کاملاً قطع شد.

به گفته کرمی، نیروهای عراقی در مهران مستقر شدند و صدام به تبلیغات وسیعی از تصرف مهران پرداخت و به‌گونه‌ای در سطح بین‌الملل تبلیغ و رجزخوانی کرد که گویی دومین شهر ایران را گرفته است. به دنبال این اقدام حضرت امام خمینی (ره) به فرماندهان سپاه متذکر شدند که تکلیف مهران را روشن کنید اما در آن زمان یگان‌های رزمی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند و هیچ یگانی آمادگی جنگ نداشت زیرا سلسله عملیات‌های پیشین از توان رزم آن‌ها کاسته بود.

ایجاد خاکریز استراتژیک در مهران، سرنوشت جنگ را تعیین کرد

وی با بیان اینکه تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) مأموریت پیدا کرد و در این منطقه مستقر شد، افزود: مهران منطقه پیچیده‌ای بود که وضعیت خوبی نداشت زیرا دشمن کاملاً به زمین منطقه و ارتفاعات مشرف به آن مسلط بود بنابراین رزمندگان باید در شب عملیات می‌کردند زیرا در روز دشمن با آتش توپخانه خود مانع حرکت آن‌ها می‌شد.

این پیشکسوت دفاع مقدس عنوان کرد: نیروهای جهاد سازندگی و مهندسی سپاه و ارتش با اجماع امکانات، اجرای طرح عملیاتی ایجاد خاکریز استراتژیک را در حدود هفت کیلومتر از سمت چپ منطقه عملیاتی، جاده دهلران – مهران آغاز کردند و تا جایی که می‌شد این کار را ادامه دادند. هر چه خاکریز به خط دشمن نزدیک‌تر می‌شد، آسیب‌پذیری نیروها و امکانات ما نیز افزایش می‌یافت.  

کرمی ادامه داد: در نهایت این خاکریز که تقریباً سرنوشت جنگ ما را در این عملیات تعیین کرد، زده شد و گردان‌ها پشت آن مستقر شدند و از نزدیک وضعیت دشمن را بررسی کردند و تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) که به‌واسطه سلسله عملیات‌های پیشین به لشکر ارتقا یافته بود با هشت گردان پیاده و توپخانه و ادوات جنگی وارد منطقه عملیاتی شد و رده‌های پشتیبانی نیز در منطقه استقرار یافتند.

وی اظهار داشت: حوالی ساعت 22 نهم تیر عملیات کربلای یک با رمز مقدس «یا ابوالفضل العباس (ع)» آغاز شد و در مرحله اول، گردان‌های حضرت علی اصغر (ع) و المهدی (عج) از لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) که خط‌شکن بودند، خط را شکستند و معبر را باز کردند. قبل از روشن شدن هوا نیز دو گردان حضرت علی‌اکبر (ع) و حمزه سیدالشهدا (ع) به‌عنوان گردان‌های پشتیبان وارد عمل شدند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه قرار بود در مرحله اول خطوط پدافندی اصلی خط اول دشمن شکسته شود و رزمندگان مقداری به جلو پیش روند و دشمن را تعقیب کنند، گفت: این اتفاق افتاد و مرحله اول و دوم هم‌زمان با یکدیگر انجام شد تا رزمندگان به منطقه‌ای رسیدند که توانستند مهران را به‌طور کامل محاصره کنند. روز سوم عملیات به کمک یگان‌ها و لشکرهای دیگر مهران به‌طور کامل آزاد شد.

دشمن فکرش را هم نمی‌کرد رزمندگان، قلاویزان را بازپس بگیرند

کرمی مطرح کرد: سپس مرحله چهارم عملیات آغاز و در این مرحله قرار شد رزمندگان ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان را به تصرف خود در بیاورند. این عملیات بسیار مهم و کلیدی بود و دشمن سرمایه‌گذاری بسیاری برای آن کرده بود و کاملاً به منطقه مسلط بود اما رزمندگان لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) و سایر یگان‌ها وارد عمل شدند و به حول قوه الهی قلاویزان را نیز از دشمن گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در مقطعی کوتاه در یک روز کار گره خورد و دشمن مقاومت کرد، افزود: دشمن تجهیزات بسیاری را در قله 203 مستقر کرده بود و مانع پیش روی رزمندگان شده بود. حتی امکان عملیات در شب نیز فراهم نبود و رزمندگان مجبور شدند در روز عملیات را انجام دهند که انجام عملیات در روز به این شکل در تاریخ دفاع مقدس ما سابقه نداشت.

این پیشکسوت دفاع مقدس اذعان داشت: علیرغم اینکه دشمن انتظار نداشت و فکرش را هم نمی‌کرد، رزمندگان اسلام موفق شدند این ارتفاعات را نیز از دشمن بگیرند و تلفات بسیاری را به آن‌ها وارد کنند. با انجام این مرحله عملیات کربلای یک در کمتر از دو هفته با موفقیت کامل به اتمام رسید و تمام خطوط پدافندی ما تثبیت شد.

کرمی اظهار داشت: مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات به‌عنوان غنائم جنگی از دشمن گرفته شد و در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت و با استفاده از همین تجهیزات و ادوات، گردان زرهی لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) فعال شد. در این عملیات تعدادی از فرماندهان از جمله سلمان ایزدیار، صمد یکتا، حسین اجاقی، جواد رهبر دهقان، جواد فلاحت، حسین مولایی و علی‌اصغر اسکندری به شهادت رسیدند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi