شناسه خبر : 84730
یکشنبه 24 مرداد 1400 , 11:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راهپیمایی تاسوعای ۱۳۵۷ چگونه طراحی شد؟

حجت‌الاسلام مهدوی خراسانی با بیان خاطره‌ای به شرح چگونگی سازماندهی راهپیمایی‌ها در سال ۱۳۵۷ در حمایت از نهضت اسلامی پرداخت.

 

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی اکبر مهدوی‌ خراسانی از روحانیون انقلابی و وعاظ پیشگام در مبارزه با رژیم پهلوی با اشاره به مبارزات مردم ایران با رژیم پهلوی در محرم سال ۵۷ اظهار داشت: برنامه‌های جامعه روحانیت مبارز برای محرم آن سال بسیار مفصل بود. یکی دو ماه قبل از محرم ما مرتب برنامه و جلسه داشتیم و اصلا رژیم متوجه این جلسات نبود. با مسئولین مساجد و ائمه جماعات هماهنگ شده بود تا روز تاسوعا با جمعیت مساجد حرکت کنند و جایی به هم ملحق شوند و در هر نقطه چه شعار‌هایی بدهند.

در جلسات مخفی جامعه روحانیت به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار باشد جمعیت [در محرم ۵۷] به حال خود رها شود، قیام جسته و گریخته‌ مردم باعث شهید شدن عده‌ای می‌شود و تاثیری هم ندارد؛ لذا آخرین نظر این شد که نگذاریم مردم متفرق شوند و طوری برنامه‌ریزی کنیم که از یک نقطه راهپیمایی شروع شود و تمام جمعیت به طرف میدان آزادی حرکت کنند. با این برنامه‌ریزی، آن راهپیمایی عظیم به راه افتاد و کمر رژیم را شکست.»

منبع

کتاب خاطرات حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی‌ اکبر مهدوی‌ خراسانی؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi