شناسه خبر : 87297
دوشنبه 22 آذر 1400 , 09:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جایگاه ایران قوی‌تر شده و روی تسلیم آمریکا حساب می کند

ایران بر اساس توانمندی‌هایش و افزایش چانه‌زنی، خود را در برابر آمریکا، طرف قوی‌تر معادلات در مذاکرات وین می‌داند و روی تسلیم آمریکا حساب باز کرده است.
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی، ایران در دور جدید مذاکرات بر این اساس نقش‌آفرینی می‌کند که گویی از ذهن دولت بایدن و تیم او با خبر است. ایران بر اساس این پیش‌فرض سقف شروطش برای بازگشت به توافق را بالا می‌برد که بایدن ضعیف است و این کشور طرف قوی‌تر معادله است. ایران سه شرط را مطرح می‌کند.
اول؛ لغو تحریم‌ها. ایران از دستاورد اخیرش در دادگاه لاهه و پیروزی برای بازپس گرفتن دارایی‌های بلوکه شده‌اش در منامه قدرت می‌گیرد و آماده طرح شکایت علیه سئول و چند کشور اروپایی می‌شود. اما حتی اگر بتوان تحریم‌های اعمال شده با دستور رئیس‌جمهور آمریکا را لغو کرد؛ درباره تحریم‌های تصویب شده از سوی کنگره این امر امکان‌پذیر نیست.
دوم؛ ایران خواستار متعهد شدن آمریکا به عدم تکرار سناریوی خروج از توافق در دولت بعدی است و سوم؛ ایران خواستار عذرخواهی برای خروج ‌ترامپ از توافق است. ایران در راستای فعالیت‌های هسته‌ای خود واقعیت‌های جدیدی ایجاد می‌کند تا در معامله موشکی و نفوذ منطقه‌ای استفاده کند. ایران از گذشت زمان استفاده کرد و سطح غنی‌سازی را افزایش داد و به نقطه ‌گریز هسته‌ای نزدیک شد. اکنون در دستش چیزهایی دارد که با آنها می‌تواند وارد میدان مذاکره شود.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «ایران نمی‌تواند به ماندن در وضعیت کنونی ادامه دهد. وضعیتی که به این کشور اجازه توسعه برنامه هسته‌ای را می‌دهد و مذاکرات را به تعویق می‌اندازد». بازی با زمان آزاردهنده شده است. اسرائیل در برابر تهدید موجودیتی علیه خود فریاد می‌زند. ایران بر این اساس رفتار می‌کند که اولا واشنگتن تسلیم خواهد شد و بعد اینکه عجله‌ای برای بازگشت به توافق اتمی ‌ندارد. این محاسبات بر اساس این ارزیابی است که جایگاه مذاکراتی ایران قوی‌تر از ماه‌های گذشته است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi