شناسه خبر : 87299
دوشنبه 22 آذر 1400 , 09:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«شاهمراد» فرمانده‌ای بزرگ اما گمنام

مستند «شاهمراد» پرتره‌ای بازسازی شده از زندگی شهید «محمدعلی شاهمرادی» است، فرمانده‌ای بزرگ اما گمنام که سلوک فردی و سیره فرماندهی وی در این اثر به تصویر کشیده شده است.

«شاهمراد» فرمانده‌ای بزرگ اما گمنام

رسول حسنی؛ شهید «محمدعلی شاهمرادی» مسئول طرح و عملیات تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) و بعد از آن قائم مقام لشکر قمر بنی‌هاشم (ع) بود که در عملیات کربلای ۵ در دوم دی ۱۳۶۵ به شهادت رسید.

مستند «شاهمراد» پرتره‌ای از این فرمانده شهید است که در بخش جایزه شهید آوینی پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد.

«شاهمراد» پرتره‌ای بازسازی شده از زندگی شهید شاهمراد است که توسط «سید صفی‌الله حسینی» کارگردانی شده است، مرکز مستندسازی روابط عمومی ذوب آهن اصفهان نیز تهیه آن را برعهده داشته است.

شهید شاهمرادی از شهدای کمتر شناخته‌ شده‌ای است که فیلمساز سعی کرده با اتکای به اسناد، منابع و خاطرات همرزمان شهید مستندی بازسازی شده‌ای را خلق کند و مخاطب را با یکی از شهدای استان چهار محال بختیاری آشنا کند. صفی‌الله حسینی پیش از این «منزل به منزل»، «سرتیفیکت»، «مسافر که می‌شوی در مسیر عاشقی» و «آزمون دل» و «دیلک» را کارگردانی کرده است و تجربه وی در ساخت این آثار سبب شده تا فیلم «شاهمراد» اثر راضی کننده‌ای بشود.

«شاهمراد» با همه نقاط ضعف و قوتش به این دلیل که سعی کرده تا چهره یکی از فرماندهان بزرگ اما گمنام دفاع مقدس را به تصویر بکشد قابل احترام است. وجود مصاحبه‌های متعدد با دوستان، همرزمان، خانواده و ... در فیلم این اثر را قابل استناد کرده است.

گذشته از این حسینی همه سعی خود را در سکانس‌های بازسازی شده به کار برده تا فیلم را از یک اثر تلویزیونی صرف خارج و به مستندی پرتره و حرفه‌ای نزدیک کند. هر چند در برخی از صحنه‌های بازسازی شده با نوعی خام‌دستی مواجه هستیم، اما از همین صحنه‌ها نیز کاملا مشخص است که فیلمساز کم‌فروشی نکرده است و مانند مستندهای پرتره‌ای از این دست، برای رفع تکلیف اثری تولید نکرده تا بعد از چند بار پخش تلویزیونی برای همیشه بایگانی شود.

«شاهمراد» شاید در برخی سکانس‌ها یادآور «ایستاده در غبار» و «آخرین روزهای زمستان» باشد و به نوعی تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفته باشد، اما هویت مستقل خود را دارد و می‌توان آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
چه بگویم وازکجابنویسم ازرشادت های شاهمرادی آنروزی که برای بچه های آرپی جی زن صحبت میکردباهمان لهجه دوست داشتنی بومی ومیگفت براهرکدومتون ده تانک هست که اگرنشدحداقل یکیش راشکارمیکنیدکه بعدنیائیدبگوئیدمن تانک نزدم وبچه هارابه غیرت عاشورایی دعوت میکرد .زبانم قاصراست ومینویسم نمیدانم .
سلام
با احترام به روح بزرگوار شهید شاهمرادی
ایشان از اهالی ورنامخواست ، زرین شهر استان اصفهان بودن و لشکر قمر بنی هاشم ترکیبی از نیروهای زرین شهر شهرضا سمیرم و چهارمحال و بختیاری بود.
برای ثبت در تاریخ و جلوگیری از تحریف نوشتم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi