شناسه خبر : 88530
سه شنبه 19 بهمن 1400 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«قاصد»‌ی با سوخت سه مرحله‌ای

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که توانمندی خود را در ساخت انواع موشک‌ها اثبات کرده است، برای اولین بار توانست موشک ماهواره‌بر «قاصد» با سوخت سه مرحله‌ای را با موفقیت پرتاب کند.

 

«قاصد»‌ی با سوخت سه مرحله‌ایرحیم محمدی؛ انقلاب اسلامی ایران که در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید به تدریج دستاورد‌های آن نمایان شد که یکی از این دستاوردها، فضایی شدن ایران و ورود کشورمان به باشگاه فضایی جهان بود؛ اتفاقی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ روی داد و به‌واسطه آن، ایران اولین ماهواره خود را مستقل از سایر کشورهای قدرتمند در این عرصه، به فضا پرتاب کرد.

البته این ماهواره اگرچه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت، اما چون با مشارکت خارجی‌ها ساخته شده بود، متخصصان کشورمان را بر آن داشت تا با تلاش شبانه‌روزی ماهوار‌ه‌ای کاملا بومی تولید کنند؛ بر این اساس در ۱۵ بهمن سال ۱۳۸۷ و در سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی، ماهوارۀ «امید» که تمام‌ایرانی بود با موفقیت به فضا پرتاب شد و بدین ترتیب کشورمان برای اولین بار در تاریخ خود به جمع ۹ کشور‌ِ دارای فناوری فضایی و باشگاه فضایی‌ها پیوست.

اهمیت بالای استفاده از این فناوری و تکنولوژی موجب شد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که تاکنون نشان داده در ساخت و تولید انواع موشک‌ها توانمندی زیادی دارد در سال ۱۳۹۹ اولین موشک ماهواره‌بر خود را با عنوان «قاصد» تولید و آن را با موفقیت به فضا پرتاب کند.

«قاصد» که اولین موشک ماهواره‌بر سپاه محسوب می‌شود، موشکی سه مرحله‌ای است که توسط متخصصان سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شد؛ این موشک دارای سوخت ترکیبی مایع و جامد است که در مرحله اول از سوخت مایع و در مراحل دوم و سوم از سوخت جامد استفاده می‌کند.

وجه تمایز «قاصد» با ماهواره‌بر‌های قبلی ایران، افزایش تعداد مراحل و استفاده از موتور جامد با نازل متحرک به‌منظور کنترل بُردار پیشران برای اولین بار است؛ همچنین به دلیل استفاده از سکوی متحرک، امکان پرتاب از نقاط مختلف ایران را دارد که این برای پرتاب ماهواره‌ها در شیب‌های مداری مختلف یک مزیت مهم تلقی می‌شود.

نکته‌ای که باید در اینجا اضافه کرد، این است که هرچند ماهواره‌بر «قاصد» با پرتاب موفق توانست ماهواره «نور» را در مدار «lEO» قرار دهد، اما قبل از آن در ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ هم یک پرتاب موفق هم داشته که توانسته محموله زیرمداری «نباء» را با خود حمل کند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi