شناسه خبر : 89318
یکشنبه 07 فروردين 1401 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طلاییه؛ سرزمین رشادت‌های خیبرشکنان

منطقه طلاییه که امروز یادمانی در آن احداث شده و محل زیارت کاروان‌های راویان‌نور است، به حماسه‌ها و رشادت‌های رزمندگان و سه‌راهی شهادتش معروف است؛ منطقه‌ای که می‌گویند صدام بیش از یک‌میلیون گلوله بر سر رزمندگان اسلام ریخت و آن‌ها برای عبور، ناچار بودند از روی پیکرهای مطهر شهدا عبور کنند.

سرهنگ «سید فرامرز صادقی» جمعی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز است که این‌روزها با از سرگیری مجدد راهیان‌نور، در یادمان طلاییه به روایت‌گری آن‌چه در این منطقه بر رزمندگان اسلام گذشته است می‌‌پردازد. در این راستا وی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی به راهیان‌نور، به تشریح حماسه‌هایی که توسط رزمندگان اسلام در طلاییه به‌وقوع پیوسته، پرداخته است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

منطقه‌ای که امروز به‌عنوان یادمان طلاییه شناخته می‌شود، خط پدافندی نیروهای بعثی عراق بود که رزمندگان اسلام سال ۱۳۶۲ عملیات خیبر را در این منطقه انجام دادند. عملیات «خیبر» در سه محور صورت گرفت؛ طلاییه، جزیره مجنون شمالی و جزیره مجنون جنوبی.

رزمندگان اسلام ابتدا در منطقه هور از نیزارها با استفاده از قایق‌ها و بلم‌ها عبور کردند و توانستند تأمین جزیره مجنون جنوبی و جزیره مجنون شمالی را کاملا برقرار کرده و بعد از آن از طریق هوانیروز دیگر رزمندگان به جزیره مجنون شمالی وارد شدند و با استفاده از قایق‌های موتوری که از قبل آماده شده بود، به خط دشمن زدند و توانستند وارد منطقه خشکی در خاک عراق شده و در کنار آن، از پل‌هایی که روی دجله بود، عبور کنند به جاده بصره - العماره برسند.

این درحالی بود که نیروهای شهید «علی هاشمی» حدود یک سال منطقه را شناسایی کرده، نی‌ها را بریده و مسیر را برای عبور قایق‌ها و بلم‌ها آماده کرده بودند.

از سویی دیگر، محور «زید» را لشکر ۱۴ امام حسین (ع) آزاد کرد و به‌همراه لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) مأموریت یافتند تا در منطقه طلاییه عمل کنند؛ اما هنگامی که رزمندگان می‌خواستند از این منطقه عبور کنند، با آتش سنگین دشمن مواجه شدند و آتشی که دشمن در این منطقه اجرا می‌کرد، طلاییه را به منطقه‌ای غیرقابل عبور تبدیل کرده بود؛ بنابراین ادامه عملیات در طلاییه ناممکن شده و اهداف عملیات «خیبر» به حفظ جزایر مجنون محدود شد و شهید «محمد ابراهیم همت» پس از آن‌ به جزیره مجنون جنوبی رفت و در آن‌جا به شهادت رسید.

منطقه طلاییه محوری در عملیات خیبر بود که قرار بود از طریق آن تدارکات رزمندگان و پشتیبانی آتش صورت گیرد و ادوات زرهی خود را جلو ببریم؛ اما به در بسته خوردیم و همین مسئله موجب شد تا رزمندگان اسلام مجبور به مقاومت سرسختانه در جزایر مجنون شوند؛ چراکه حجم آتش دشمن در جزایر مجنون نیز زیاد بود.

در این‌جا حضرت امام خمینی (ره) به عنوان فرمانده کل قوا در پیامی بر ضرورت حفظ جزایر مجنون تأکید کردند؛ بنابراین رزمندگان اسلام نیز در حالی که دشمن بعثی ۷۲ ساعت در این جزایر آتش می‌ریخت، ایستادگی کرده و جزایر مجنون را حفظ کردند؛ بر همین اساس بود که دشمن دست به سلاح شیمیایی برد، در حالی که برخی از رزمندگان ما به تجهیزات مقابله با سلاح شیمیایی مجهز نبودند و به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/ 113

 
اینستاگرام
جناب سرهنگ صادقی کاش بابلمها با ما بودیید ندیدید که بعثی ها از قبل آماده دفاع بودند همین باعث شد کل برنامه بهم بریزه وشرایط بهم بخوره قرار قافل گیری اونا بود منافقین قبل ازما دستمال بدست گرفتن ماقافل گیر شدیم ولی خدا را شکر جزیره گرفته وتثبیت شد اون هواپیمائی که هر روز باعث شهادت بچه های پدافند میشد در دام لشگر شما افتاد سرنگون شد همون هواپیما که با بمب باران نمی تونست ضربه بزنه متوصل به شیمیائی شد چون بمبها دراب می افتاد فقط گل لای پخش میکرد وقتی خلبان دید هواپیما موشک خرد چکت کرد ولی دل پر خون پدافندیا که جلو چشمشان دوستانشان بدست این بعثی فقط یک میگ میو مد با سلاحشان هر روز به هوا میروند دست به انتقام زدند جکت وجدا شدن اطاق از هوا پیما همان تیر اندازی بچه های پدافند از کل جزیره همان فک کنم چند تکه از لباس وپوتینش برزمین رسید منم دلم خنک شد ۳روز چشام خون بود و درد فقط کاری کردن دوتا سوزن آقا محمد به پام زد بعد چندروز تدارکات اومد آقامحمد فرمانده قلبم که پیکش بودم گفت هاورگراف تدارکات آورده با اون برو ولی من خوب شده بودم نیاز به آمدن نبود.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi