شناسه خبر : 89361
یکشنبه 14 فروردين 1401 , 14:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ائتلاف سعودی تن به آتش‌بس داد

پیروزی تاریخی مقاومت یمن

انقلابیون یمن طی «عملیات سوم شکست محاصره» موفق شدند 18 نقطه حساس و مراکز نفتی خاک عربستان را هدف قرار دهند. با این عملیات بزرگ، آل‌سعود اعلام کرد آتش بس را می‌پذیرد و با ورود کشتی‌های حامل نفت و مشتقات نفتی و همین‌طور برخی پرواز‌ها به یمن مخالفتی ندارد! به عبارتی، محاصره 8 ساله یمن با این حملات بزرگ، تَرَک برداشت!
جنگ یمن در حالی وارد هشتمین سال خود شد که عربستان بیش از هر زمان دیگری در موضع ضعف قرار دارد. حملات مداوم انقلابیون یمن به زیرساخت‌های اقتصادی و نفتی سعودی‌ها باعث شده تا در نهایت آل‌سعود با آتش بس دو ماهه در یمن موافقت کند. اعلام این آتش بس برای انصارالله و یمنی‌ها بعد از ۸ سال یک پیروزی بزرگ است چرا که عملا باعث شُل شدن محاصره یمن می‌شود. هرچند در آتش بس‌های قبلی سعودی‌ها پایبند به مفاد آن نبودند و ممکن است در این آتش بس نیز همین روند را دنبال کنند، اما قبول این آتش بس و شرایط انصارالله می‌تواند زمینه کسب دستاوردهای بیشتر برای یمنی‌ها به ویژه در عرصه سیاسی باشد.
عملیات سوم
جمعه شب ۵ فروردین بود که انصارالله یمن در بیانیه‌ای از عملیات گسترده نظامی با عنوان « عملیات سوم شکست محاصره» خبر داد و اعلام کرد در آن ۱۸ هدف در جنوب و مرکز عربستان را مورد حملات پهپادی و موشکی قرار‌داده است. طبق این بیانیه انصارالله طی چند مرحله تاسیسات شرکت آرامکو در جده و اهداف حیاتی در ریاض را با موشک‌های کروز، پالایشگاه‌های رأس التنوره و رابغ و شرکت آرامکو در نجران و جیزان را با چند فروند پهپاد انتحاری و اهداف حیاتی و مهم دیگری در جیزان، ابها، خمیس مشیط و ظهران الجنوب را با چند فروند موشک مورد حمله قرار‌داد.
یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن درخصوص این حملات گفته: «تاسیسات آرامکو در جده و تاسیسات حیاتی عربستان در ریاض پایتخت این کشور را هدف قرار‌دادیم و نام این عملیات، عملیات سوم شکست محاصره علیه عربستان است.»
وی با اشاره به بمباران اهداف مهم و حیاتی در جیزان، ظهران، أبها و خمیس مشیط که با استفاده از موشک‌های بالستیک صورت گرفته تاکید کرد:«حملات بیشتری به عمق خاک سعودی انجام خواهد شد و این حملات تا زمانی که جنگ و تجاوز علیه یمن متوقف شود، ادامه خواهد داشت.»
توقف 70 درصد تولیدات آرامکو
این عملیات در سالروز حمله ائتلاف سعودی به یمن اتفاق افتاد و به نوعی پیام تغییر موازنه قوا از سوی نیروهای یمنی به ائتلاف سعودی بود. همچنین این عملیات از نظر میزان خسارت برای عربستان بسیار زیان بار بوده است، به گونه‌ای که ۷۰ درصد تولیدات آرامکو متوقف و خط تولید این شرکت تخریب شده است.‌ همچنین مخازن نفتی جده که هدف قرار گرفتند، بیش از یک چهارم ذخایر سوخت عربستان را در خود جای داده بودند.
از سوی دیگر این‌ حمله هم از نظر وسعت جغرافیایی و هم از نظر مناطق عملیاتی «بی سابقه» عنوان شده است. از نظر وسعت جغرافیایی چیزی نزدیک به ۱۸ هدف نفتی مورد حمله قرار گرفت و برخی مناطق با یمن‌ چیزی نزدیک به هزار کیلومتر فاصله داشتند. از نظر مناطق عملیاتی، تمرکز این‌ حمله صرفا بر مناطق نظامی نبود، بلکه مناطق زیرساختی و حیاتی عربستان بود. در واقع‌پیام این‌حمله به عربستان این بود که با هدف قراردادن زیرساخت‌های یمنی، زیرساخت‌های عربستان نیز مورد حمله قرار خواهد گرفت.
گردن نهادن سعودی به آتش بس 2 ماهه
به دنبال این حملات موفق آل‌سعود تن به آتش بس در یمن داد. «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن از موافقت طرف‌های یمنی با طرح آتش‌بس دو ماهه در این کشور خبر داد و اعلام کرد که این آتش‌بس از ۲ آوریل(13 فروردین) از ساعت ۷ به وقت محلی آغاز می‌شود و قرار است به کشتی‌های سوخت نیز اجازه ورود به بندر الحدیده داده شود. فرستاده سازمان ملل در امور یمن همچنین از امکان برقراری پروازهای محدود از فرودگاه صنعا خبر داد و خاطرنشان کرد که این آتش‌بس با توافق طرفین قابل تمدید است. محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در توئیتی با بیان اینکه آتش بس اعلامی از سوی فرستاده سازمان ملل اعتبار خود را با اجرایی شدن به دست خواهد آورد، از ملت یمن خواست هوشیار باشند و جانب احتیاط را رعایت کنند.
از سویی «محمد عبدالسلام»، رئیس‌تیم مذاکره‌کننده انصارالله از اعلام آتش بس از سوی سازمان ملل استقبال کرد و افزود که به موجب این آتش بس عملیات نظامی متوقف می‌شود، فرودگاه بین‌المللی صنعا بازگشایی می‌شود و همچنین امکان ورود تعدادی کشتی به بندر الحدیده برای سوخت‌رسانی در طول دو ماه آینده مهیا می‌شود.
مفاد آتش بس شامل توقف تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و خارج از آن، امکان ورود ۱۸ کشتی حامل مشتقات نفتی به بندر الحدیده، راه‌اندازی دو پرواز تجاری در هفته به فرودگاه صنعا و از فرودگاه مذکور به دو کشور اردن و مصر است.
این آتش بس با موافقت طرفین قابل تمدید است. همچنین طرفین افسران رابطی را برای همکاری با دفتر فرستاده ویژه دبیرکل در امور یمن در تمامی جنبه‌های
آتش بس از جمله جنبه‌های نظامی، برای حمایت از رعایت و احترام به آتش بس تعیین خواهند کرد. اگر چه هیچ نظارت مستقلی وجود نخواهد داشت اما دفتر نماینده سازمان ملل در امور یمن، هماهنگی مورد نیاز طرفین برای کمک به اجرای آتش بس را به عمل خواهد آورد.
هشدارمقامات یمن
به دنبال حملات انقلابیون یمن به عربستان به منظور شکست محاصره مقامات یمنی آل‌سعود را تهدید کردند. مهدی المشاط رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن با تأکید بر اینکه یمن حیاط خلوت هیچ کشوری نیست و دشمنان آن دچار بحران هستند، گفت: «در صورتی که متجاوزان عاقل و منطقی نباشند، سال هشتم جنگ سالی پر از شگفتی خواهد بود.»
سید عبدالملک بدرالدین الحوثی دبیرکل جنبش انصار‌الله یمن نیز در سخنانی به مناسبت نزدیک شدن به حلول ماه مبارک رمضان ضمن تبریک این مناسبت گفت: «سال هشتم تجاوز علیه یمن با عملیات «شکست محاصره ۳» آغاز شد که صدای آن به گوش همه جهانیان رسید.» دبیرکل انصارالله تصریح کرد: «هیچ راهی پیش روی متجاوزان برای در امان ماندن از حملات ما و خروج از این گرداب جز با توقف تجاوز، لغو محاصره و پایان اشغالگری وجود ندارد.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi