شناسه خبر : 91341
پنجشنبه 16 تير 1401 , 12:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی مصور از مناسب‌سازی ایستگاه راه آهن تهران

در پارکینگ وی آی پی ایستگاه واقع در ضلع جنوب شرقی میدان، ۴ فضا برای جانبازان و معلولین با تابلو مشخص شده است که این عزیزان هنگام سفر می‌توانند به طور رایگان...

فاش نیوز - چند سالی است که کمیته مناسب‌سازی شبکه ملی ایثارگران، پیگیر مناسب‌سازی مبلمان محیط شهری برای جانبازان و معلولین حرکتی می‌باشد.

یکی از اماکن مورد نظر، ایستگاه راه آهن تهران بوده است که در بازدید حدود سه سال پیش این کمیته از محل مذکور مشاهده شد کارهای نسبتا خوبی در این ایستگاه در خصوص مناسب‌سازی انجام شده است.
اعضای این کمیته که متشکل از تعدادی جانباز دارای مشکل حرکتی می‌باشند عبارتند از؛ آقای مهندس حیدر بنایی، آقای مهندس امیر نورانی، آقای دکتر مرتضی شکوهنده، آقای دکتر حسن ابوطالبی و اخیراً خانم مژگان طرفی‌نژاد.

این کمیته چندی پیش با خبر شد، یکی از ارگان‌های رسمی کشور در گزارشی مناسب‌سازی ایستگاه راه آهن راه مطلوب تشخیص نداده و نمره صفر برای آن منظور نموده و در سیستم دولت به ثبت رسیده است.

با توجه به این که در سال ۹۷ همین ارگان نمره ۹۵ را منظور نموده بود، کمیته مناسب‌سازی شبکه ملی ایثارگران به این اقدام غیرمنصفانه واکنش نشان داده و روز سه شنبه ۱۴/ ۴ / ۱۴۰۱ با هماهنگی آقای مهندس منادی مدیر مسافری ایستگاه، در محل حضور یافته و بازرسی و بررسی دقیقی از بخش‌ها و اقدامات انجام شده صورت گرفت، که نتیجه آن به شرح ذیل به اطلاع جانبازان و معلولین عزیز می‌رسد:

۱- فضای فیزیکی میدان که از گذشته دور بر اساس طراحی قدیمی، تماماً دارای جدول و موانع عبوری برای جانبازان و معلولین حرکتی بوده است، به طور کلی مناسب‌سازی شده است.

 ۲-  در پارکینگ وی آی پی ایستگاه واقع در ضلع جنوب شرقی میدان، ۴ فضا برای جانبازان و معلولین با تابلو مشخص شده است که این عزیزان هنگام سفر می‌توانند به طور رایگان از این فضاها استفاده کنند.


 ۳ - پله‌های ورودی سالن که از دو طرف دارای شیب نسبتاً مناسب می‌باشد.(تصویر۴)


۴- در بخش‌های داخلی سالن سرویس‌های قدیمی از همکف سالن جمع‌آوری و غیر از یک چشمه از آن، بقیه به زیرزمین منتقل و در آن آسانسور نیز نصب شده است.
 در حال حاضر سرویس بهداشتی آقایان در حال بهره‌برداری‌ست و سرویس بهداشتی بانوان نیز در دست اقدام است.

۵- پیشخوان‌های متعدد اعم از اطلاعات، کانتر اشیای گمشده، همسطح با افراد ویلچری پایین آمده و در کنار پیشخوان سایر مسافران به راحتی قابل استفاده است.(تصویر۵)


 ۶-در کنار آب خوری سایر افراد، آبخوری با ارتفاعی کوتاه و مناسب برای جانبازان و معلولین ویلچری تعبیه شده است.(تصویر۶)


۷- غرفه‌ها، فروشگاه‌ها و دفاتر فروش بلیط و همه اجزاء سالن، تقریباً بدون درب و بدون لبه، کاملاً همسطح، برای افراد ویلچری و قطع عضو مناسب‌سازی شده است.(تصویر۷)


۸- برای ورود از سالن به سکوها، در هر سکو یک آسانسور و همچنین راهروی برقی مناسب تعبیه شده است.(تصویر۸ و۹)


۸- برای جابجایی جانبازان و معلولین حرکتی از ویلچر به داخل واگن‌ها شیب مکانیکی سیار تهیه شده است.(تصویر۱۰)


۹- تعداد ۳ عدد آیل‌چیر مختلف تهیه شده است که بر روی یکی از آنها توافق به عمل آمد.(تصویر۱۱)


۱۰- در این بازدید مطلع شدیم راهروی قطارهای غزال برای تردد با ویلچر مناسب است.
۱۱- جانبازان و معلولین حرکتی می‌توانند، هنگام تهیه بلیط، وضعیت خود را معرفی و با علامت زدن محل مخصوص در بلیط، زمان ورود به ایستگاه، از خدمات ویژه استفاده نمایند.
 
  توضیحات تکمیلی آنکه یکی از ایراداتی که به مناسب‌سازی ایستگاه گرفته شده، شیب دسترسی به نمازخانه است، که تقریباً با شیب حدود ۱۸ و ۱۹ درصد ساخته شده است.
در بررسی به‌عمل‌آمده مشخص شد، علت تند بودن شیب آن است که اگر شیب ملایم‌تر می‌شد، تا داخل سالن و محل عبور عابرین امتداد می‌یافت، و به این ترتیب عملا کم کردن شیب ممکن نبوده است.
 سرویس بهداشتی معلولین برای آقایان نیز گرچه با شرایط موجود قابل استفاده است لیکن فضای محدودی دارد؛ که آقای مهندس منادی اطلاع دادند که قرار است دو چشمه از سرویس‌های ایرانی به یک سرویس بهداشتی ویژه‌ی معلولین تبدیل شود.
در پایان این دیدار، لوح تقدیری از سوی کمیته مناسب‌سازی شبکه ملی ایثارگران به آقای مهندس منادی تقدیم و از زحمات ایشان در خصوص مناسب‌سازی ایستگاه راه آهن تهران قدردانی به عمل آمد. (تصویر۱۲و ۱۳)


همچنین نظر به اینکه آقای مهندس کاظمی نژاد، مدیر ایستگاه تهران در مأموریت بودند، به طور تلفنی از زحمات ایشان نیز تقدیر شد.

گفتنی‌ست جانباز گرانقدر، آقای مهندس بنایی از پیش‌کسوتان مناسب‌سازی و از پیشتازان مناسب‌سازی راه آهن تهران در کنار آقای مهندس منادی بوده اند.

اینستاگرام
سلام و عرض ادب
از اعضای محترم کمیته مناسب سازی شبکه ملی ایثارگران که با زحمات خود باعث آسایش ویلچری‌ها در ایستگاه راه آهن تهران شده‌اند و از اطلاع رسانی خوب فاش نیوز عزیز سپاسگزارم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi