شناسه خبر : 91666
شنبه 01 مرداد 1401 , 09:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جهانگیرالماسی: سینمای دفاع مقدس سینمای تفکر است

الماسی با تاکید براینکه سینمای دفاع مقدس سینمای تفکر است، گفت: هنوز نتوانسته‌ایم به یک مانیفست یک‌پارچه در تعریف موضوع انقلاب، مقاومت و مبارزه در عرصه سینما برسیم و این مهم‌ترین کاستی و نیاز این عرصه است.

 

«جهانگیر الماسی» هنرمند و کارگردان سینما در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت جشنواره‌های فرهنگی و هنری و سینمایی با موضوع دفاع مقدس و تفاوت آن‌ها با سایر جشنواره‌ها اظهار داشت: سینما و به‌خصوص سینمایی که با عنوان سینمای دفاع مقدس و تئاتر دفاع مقدس فعالیت می‌کند، می‌‎تواند بیرقدار بسیار ارجمندی باشد؛ منظور ما یک سینمای تبلیغی و شعاری که بیشتر به درد مخاطب نوجوان می‌خورد نیست بلکه از سینمایی سخن می‌گوییم که می‌تواند با گفت‌وگویی که شکل می‌دهد او را به جایگاه رفیع فکری برساند.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه جشنواره‌ها باید به جایگاه اصلی خودشان برگردند و نباید هدف فیلمساز محدود در جایزه گرفتن باشد، افزود: نسل من در گذشته وقتی دست به یک فعالیت فرهنگی و هنری می‌زد، به‌نبال این نبود که از دست یک مقام مسوول جایزه بگیرد بلکه برای تاریخ فیلم می‌ساخت تا بتواند یک جریان ملی و تاریخی شکل دهد لذا باید در حوزه آثار انقلابی و دفاع مقدس بتوانیم جریان فیلم‌سازی به ریل اصلی خودش برگردد. 

وی جایگاه ایران را در دنیا منحصربه فرد دانست و با تاکید براینکه ما شاهدیم در سراسر دنیا هیچ کشور انقلابی وجود ندارد که معتقد به آرمان‌های گذشته مانده باشد و این در ایران مسیر یگانه است، ادامه داد: ما با اندکی هوش و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی درست بر پایه اندیشه درست می‌توانیم قافله سالار یک حرکت جهانی و دائم و جاودان باشیم لذا باید تفکر مقاومت و انقلاب را در جامعه جهانی زنده نگه‌داریم چراکه تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا سینما را به حاشیه بکشانند و آن را از حوزه معرفت خالی کنند. 

کارگردان «رنج و سرمستی» رسالت هنرمندان را زنده نگه داشتن مکتب دانست و تاکید کرد: امروز وقتی وظیفه زنده نگه داشتن مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی تکلیف می‌شود نشان می‌دهد نباید در شخصیت‌ها بمانیم درحالی که شخصیت‌هایی همانند حاج قاسم سلیمانی اسطوره و دارای جایگاه ویژه انسانی است که خودش را سرباز کشور و و انقلاب می‌دانست اما مکتبی که توانسته افرادی همچون حاج قاسم و همت و باکری و باقری و کاظمی را به‌وجود آورد را باید جست‌وجو کنیم که نیازمند فعالیت‌های گسترده پژوهشی است.

وی به جایگاه مهم فکری سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و با تاکید براینکه شخصیت‌هایی همانند شهید آوینی و بچه‌های دیگری که لباس دفاع، جنگ و رزم به تن داشتند و شخصیت‌های مهم دیگری که تا به امروز توانستند خودشان را جلو ببرد همگی ره‌روی طریقتی بودند که شخصیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی به‌عنوان پیشتازان این تفکر راهنمای این مسیر بودند، گفت: سینمای ایران کاستی‌های زیادی دارد لذا بایستی یک روز از عقبه‌ی سطحی خودش بریده شود لذا ناچاریم از معیار‌ها و مقیاس‌هایی که از پیش از انقلاب اسلامی در اقصا نقاط دنیا به‌عنوان سینمای سرگرمی با هدف دور نگه داشتن از تفکر و بینش است، فاصل بگیریم.

این هنرمند تصریح کرد: در اروپا بعد از جنگ جهانی دوم و حتی بعد از انقلاب دانشجویی ۱۹۶۸ در فرانسه و بلژیک و اروپا و آمریکا هنرمندان سینما و موسیقی دست به کار تبیین یک تفکر نوینی می‌شوند که ما به‌عنوان انقلاب دانشجویی ۱۹۶۸ آن را می‌شناسیم. در ایران چندین‌بار تلاش‌هایی برای حرکت به‌سمت فعالیت‌های مرتبط شده است، اما این فعالیت‌ها یک‌پارچه نبوده است و هنوز نتوانسته‌ایم به یک مانیفست یک‌پارچه در تعریف موضوع انقلاب، مقاومت و مبارزه در عرصه سینما برسیم و این مهم‌ترین کاستی و نیاز این عرصه است.

کارگردان «رنج و سرمستی» سینمای دفاع مقدس را مهم‌ترین نیاز برای ساخت نسل جوان معرفی کرد و ادامه داد: جشنواره‌های مختلف هنری و سینمایی در موضوع دفاع مقدس کمک می‌کند تا ما بتوانیم به نقاط رفیع دست پیدا کنیم. فیلمسازان دفاع مقدس همواره دارای دغدغه‌های مهم فکری بوده‎‌اند و ابدا به‌دنبال ایجاد جایگاه در جشنواره‌های خارجی نبوده‌اند.

الماسی به تشریح رویکرد جشنواره‌های خارجی در انتخاب برگزیده‌ها و رویکرد سیاسی آن‌ها پرداخت و با تاکید براینکه بچه‌های ایرانی دارای هوش بالایی هستند و خیلی زود متوجه اهداف سیاسی جشنواره‌های خارجی شده‌اند، گفت: خیلی از هنرمندان ما خیلی زود متوجه شدند چگونه می‌توانند گرفتار مشکلات جشنواره‌ها نشوند لذا به گذشته خودشان و هنرمندان سایر کشور‌ها دقت کردند.

وی با بیان اینکه وقتی در یک جشنواره آثار مختلف از هنرمندان سراسر جهان ارسال می‌شود یعنی مشارکت فکری و فرهنگی صورت گرفته است، افزود: باید سرمایه‌گذاری لازم در جشنواره‌های موضوعی مرتبط با دفاع مقدس صورت گیرد و ما بسیار امیدوار به این فعالیت‌ها هستیم چراکه جشنواره‌های خارجی با هزاران هدف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود و مهم‌ترین هدف آن‌ها تحت سیطره قرار دادن تفکر هنرمندان است لذا بخاطر همین رویکرد به هنرمندان جایزه می‌دهند.

این بازیگر تلویزیون و سینما اظهار داشت: با برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با موضوع دفاع مقدس خواهیم توانست به استقلال باطنی، فکری و فرهنگی خودمان و عطف به آرمان‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس دنبال کردیم، مسیر تازه‌ای را برای تبیین پیدا کنیم.

بازیگر فیلم خروج با تاکید براینکه در عرصه سینمای دفاع مقدس نیازمند افزایش تولید هستیم، گفت: باید تمام بودجه‌های حاشیه‌ای که در سراسر کشور تحت عنوان فعالیت‌های فرهنگی توزیع می‌شود را یک‌پارچه و از طریق چند مرجع فرهنگی سینمایی برای تولیدات سینمایی و نمایشی هزینه کرد تا بتوانیم برای جوانان دغدغه‌مند و خوش فکر و دانشجو و جوان زمینه را برای تولید آثار سینمایی و نمایشی فراهم کنیم؛ جوانان بسیاری وجود دارند که توان تولید فیلم‌های کوتاه با هزینه‌های کم را دارند لذا باید از این‌ها حمایت کنیم تا یک بار دیگر دسته‌جمعی آرمان‌های ملی و اعتقادیمان را در حوزه سینما و نمایش و معرفت انقلابی مرور کنیم و این عرصه فقط با تولید، نه شعار محقق می‌شود.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi