شناسه خبر : 93770
یکشنبه 17 مهر 1401 , 09:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وزیر ارتباطات:

داده‌های ماهواره‌ خیام برای نخستین‌بار به بهره‌برداری رسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که کنترل ماهواره خیام به‌طور کامل در دست متخصصان ایرانی است گفت: نخستین‌بار است که داده‌های ماهواره‌ای خیام به شکل عملیاتی در ایران به بهره‌برداری رسیده است.
به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور در مراسم افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور‌(ساختمان خیام) در پایگاه فضایی ماهدشت، با ابراز خوشحالی از بهره‌برداری از نخستین مرکز عملیات حرفه‌ای بهره‌برداری ماهواره سنجشی ایران در هفته جهانی فضا، افزود: نخستین‌بار است که داده‌های ماهواره‌ای خیام به شکل عملیاتی در ایران به بهره‌برداری رسیده است و برای اولین‌بار تصاویر دریافتی این ماهواره به نمایش گذاشته می‌شود.
وی افزود: به‌زودی امکان بهره‌برداری از تصاویر و داده‌های ماهواره خیام برای شرکت‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌هایی که خدمات لازم را ارائه می‌کنند فراهم می‌شود. امروز روز بزرگی در تاریخ فضایی است. زیرا برای نخستین‌بار به چنین تصاویر و داده‌هایی به‌طور مستقیم دسترسی داریم و کنترل ماهواره خیام به‌طور کامل در اختیار متخصصان کشورمان است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه‌ داد: تلاش ما در وزارت ارتباطات و در صنعت فضایی کشور با محوریت سازمان فضایی این است که تا پایان دولت سیزدهم، شاهد ماهواره‌های بومی با همین دقت بالا باشیم. همه فعالان صنعت فضایی به دنبال آن هستند که در کشور مطابق برنامه‌ریزی‌ها در حوزه ماهواره‌های سنجشی به ماهواره‌هایی با دقت یک ‌متر و زیر یک متر تا افق 1403 برسیم.
زارع‌پور با بیان اینکه برای داشتن یک ماهواره‌ عملیاتی و موفق باید گام‌های متعدد برداشته شود گفت: نخستین گام‌ در اختیار داشتن ماهواره‌هایی است که امکان دریافت تصاویر با دقت بالا داشته باشد که خود همین امر نیازمند زیرسیستم‌ها و دوربین‌هایی است که تصاویر را از فاصله 500 کیلومتری به‌صورت رنگی تهیه کند و کاری بسیار پیشرفته‌ است.
او افزود: بحث بعدی، بحث ماهواره‌بر است که خوشبختانه امروز قابلیت پرتاب ماهواره‌های سبک تا 50 کیلوگرمی در مدار لئو‌(حدود 500 کیلومتری از سطح زمین) را داریم که نمونه آن ماهواره نور2 است که سال گذشته با موفقیت پرتاب شد. امسال بر اساس تلاشی که مجموعه همکاران ما در بخش پرتابگر در وزارت دفاع و سپاه پاسداران دارند کلاس جدیدی از ماهواره‌برهای لایه لئو را رونمایی می‌کنیم که امکان پرتاب ماهواره تا 100 کیلوگرم را دارد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: تا پایان دولت سیزدهم قادر خواهیم بود ماهواره‌های 500 کیلوگرمی و در کلاس ماهواره خیام را با ماهواره‌برهای خودمان با موفقیت در مدار قرار دهیم.
زارع‌پور با بیان اینکه گام‌های بعدی در زمینه توفیق در حوزه ماهواره‌های عملیاتی در اختیار داشتن ایستگاه زمینی و ایستگاه پرتاب ماهواره است، گفت: دیروز شاهد نخستین ایستگاه استاندارد برای کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی در کشور بودیم. ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب فضایی را هم آغاز کرده‌ایم. برنامه این است که ظرف یک سال آینده اولین پرتاب‌ها را از این مرکز جدید فضایی کشور داشته باشیم که مزایای بسیار زیادی نسبت به پایگاه‌های دیگر فضایی از جهت دسترسی به مدارهای بالاتر دارد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای ماهواره‌های مخابراتی در لایه ژئو نیز برنامه‌ریزی‌های مفصلی داریم تا مسیری که شش تا هفت سال طول می‌کشید را کوتاه‌تر کنیم، افزود: مطابق قولی که متخصصان کشور به رئیس‌جمهوری داده‌اند باید بتوانم تا پایان دولت سیزدهم یک ماهواره را در مدار ژئو (36 هزار کیلومتری از سطح زمین) قرار دهیم.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi