شناسه خبر : 93818
دوشنبه 18 مهر 1401 , 10:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خون شهدای اهل سنت، گواهی بر مسیر وحدت‌آفرین انقلاب اسلامی

اهل سنت ایران در طول انقلاب ۱۱ هزار شهید داده‌اند، ۱۰۰ تن از آنان از علمای هستند و در بین نام آنان شهدای مدافع امنیت و مدافع حرم نیز به چشم می‌خورد.

 

 ایران را نباید تنها یک کشور دانست، سرزمین پهناور وسیعی که در میانه نقشه جهان با تاریخ و فرهنگ و ادب غنی جای گرفته از دیرباز مامن و خاستگاه اقوام و پیروان ادیان آسمانی‌ای بوده است که هزاران سال در کنار هم تمدنی بزرگ را به جهانیان عرضه داشتند. ایران واحد، یعنی سرزمین بزرگ ایرانیان با ویژگی‌های منحصر به فردش، با اقوام گوناگون و تکثر در آداب و رسوم و فرهنگ‌های گوناگون معنا می‌شود. همین گوناگونی برای ایران زمین یک موهبت محسوب می‌شود که با وجود تفاوت در عقاید و فرهنگ‌ها توانسته‌اند در کنار یکدیگر مای وطن را شکل دهند.

به گفته آمار‌ها اقلیت اهل سنت کشور نزدیک به ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شوند که بیشتر در استان‌های کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی ساکن هستند و چه در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس همپای شیعیان و دیگر ادیان به مصاف دشمنان این آب و خاک رفته‌اند. ۱۱ هزار شهید اهل سنت در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی نشانی از بینش و غیرت دینی و عرق ملی آنان در مواجه با تهاجم بیگانگان است. تهاجمی که در بسیاری موارد عقاید و باور‌های مذهبی یک ملت را نشانه می‌رود و در بخشی از تاریخ با حمله به یک سرزمین خاک آن را مورد تعرض قرار می‌دهد.

هفته وحدت نماد همدلی اقوام و ادیان ایرانی به ویژه دوستی و برادری اهل سنت و شیعه است. میلاد مبارک پیامبر اعظم (ص) به ۲ روایت یعنی ۱۲ ربیع به روایت اهل سنت و ۱۷ ربیع به روایت شیعه بهانه‌ای برای بزرگداشت وحدت مسلمانان است. خون‌های ریخته شده در طول انقلاب اسلامی نمونه عینی این همدلی و خون شریکی است که پایه‌های وحدت را مستحک کرده است.

اهل سنت در تاریخ انقلاب اسلامی و در زمان‌های حساس با حفظ وحدت بر دشمنان مشترک تاختند. علمای اهل سنت همواره پرچمداران بیداری مسلمانان در عصر خود بودند و تعدادی از آنان در طول این‌سال‌ها با نقش روشنگرانه‌ای که داشتند کابوس دشمنان شده و مورد ترور و قتل قرار گرفتند که نام شهدای بزرگی از آنان در کنار دیگر شهدا به چشم می‌خورد. ۱۰۰ شهید روحانی اهل سنت در جریان دفاع از انقلاب اسلامی و حفظ وحدت به شهادت رسیدند.

همه آنچه که اهل سنت ایران از خون خود برای دفاع اسلام داده‌اند

۱۱ هزار شهید اهل سنت انقلاب

در ماجرای غائله‌های شکل گرفته در ابتدای انقلاب اسلامی و شورش ضد انقلاب در نقاط مرزی کشور تنها در ۲۲ روز در شهر سنندج ۴۰۰ تن از مردم این شهر که اغلب از اهل سنت بودند به شهادت رسیدند. هرچند گروهک‌های تجزیه طلب کومله و دموکرات که توانسته بودند غرب کشور را ناامن کنند با دامن زدن به ۲ مولفه کرد بودن و اهل سنت به شورش در منطقه کردستان دامن می‌زدند، اما با هشیاری مردم نتوانستند به اهداف خود برسند و در مدت کمی گروه پیشمردان کرد مسلمان برای مقابله با آنان شکل گرفت.

بخش اعظم ۱۱ هزار شهید اهل سنت مربوط به شهدای دفاع مقدس مقدس هستند. آنان دوشادوش رزمندگان شیعه ایرانی و دیگر اقلیت‌های دینی در جنگ تحمیلی حاضر شدند. رزمندگان اهل سنت سیستان و بلوچستان در قلب لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی حاضر شدند و رزمندگان اهل سنت در دیگر شهر‌ها نیز در قالب تیپ و یگان‌های مختلف به جبهه‌ها آمدند.

همه آنچه که اهل سنت ایران از خون خود برای دفاع اسلام داده‌اند

حسن مدنی فرد معروف به عملدار پیشمرگان کرد

نبویون‌های اهل سنت مدافع حرم

اهل سنت ایران در دفاع از حرم هم شهید داده‌اند. نبویون نام تیپی از رزمندگان اهل سنت است که در جریان حمله تکفیری‌ها به سوریه راهی این کشور شدند تا در کنار تیپ‌هایی فاطمیون، زینبیون، حیدریون از اعتقادات و جان و ناموس مسلمانان دفاع کنند. حضور در حلب و انجام یک عملیات سرنوشت ساز در آذر سال ۹۴ و تقدیم هشت شهید و تعدادی جانباز و همچنین اعزام مجدد در سال ۹۶ به منطقه تدمر و مبارزه با تروریست‌های تکفیری در کارنامه این تیپ به چشم می‌خورد.

نام شهدایی، چون شهید عمر ملازهی، شهید مراد عبداللهی، شهید عبدالحمید سالاری، شهید اصغر بامری، شهید پرویز بامری پور، شهید محسن سجادی و شهید نظرمحمد بامری در بیان نام رزمندگان نبویون می‌درخشد. شهید اسماعیل شجاعی نیز از نخستین شهید اهل سنت مدافع حرم و اهل آذربایجان غربی و شهرستان بوکان بود که در سوریه به شهادت رسید.

همه آنچه که اهل سنت ایران از خون خود برای دفاع اسلام داده‌اند

فدا کردن جان در راه امنیت کشور

در فتنه‌های اخیر کشور و در جریان آشوب‌ها و اغتشاشات برخی از معاندین نظام که در شهر زاهدان منجر به شهادت شش تن از نیرو‌های نظامی و بسیجی شد باز هم نام چند شهید اهل سنت به چشم می‌خورد. شهید سعید برهانزهی و ناصر براهویی در حادثه روز هشتم مهر زاهدان در حمله تروریستی به پاسگاه پلیس و مردم به شهادت رسیدند. در کنار این اهل سنت همواره در پاکسازی مناطق مرزی کشور از وجود ضد انقلاب و جدایی طلبان هوشیار بوده‌اند.

منبع: defapress.ir
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi