شناسه خبر : 93864
سه شنبه 19 مهر 1401 , 08:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پس از حمله به پل کریمه اتفاق افتاد

بمباران گسترده کیف و شهرهای اوکراین

منابع خبری می‌گویند پس از حمله روز شنبه به پل راهبردی «کریمه»، روسیه دیروز با ده‌ها موشک و پهپاد، کیف و شهرهای مختلف اوکراین را هدف حملات گسترده قرار داد. وزیر دفاع اوکراین پس از مشاهده این حملات گفت، تخریب و انفجار این پل، کار آنها نبود(در حالی که مشاور زلنسکی مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود) و «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هم بعد از این حملات اعلام کرد روسیه به دنبال نابودی کامل اوکراین است.
229 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. جنگی که در درون آن یک جنگ گسترده اقتصادی و رسانه‌ای هم شروع شده و نزدیک است که بنیان اقتصادی اروپا را بر باد دهد. بر اساس گزارش رسانه‌های غربی بحران انرژی ایجاد شده ناشی از جنگ کنونی قیمت انرژی را در جهان و به خصوص اروپا به شدت بالا برده و موجب بروز تورم و رکود شدید اقتصادی در بسیاری از کشورهای اروپایی شده است.

طی روزهای اخیر پایتخت‌های کشورهای اروپایی شاهد اعتراضات گسترده علیه تورم و افزایش قیمت انرژی در بود و حتی در آلمان مردم خواستار توقف تحریم‌های ضد روسی و در فرانسه نیز خواستار خروج از ناتو شدند. در جبهه میدانی جنگ نیز گزارش می‌رسد که بعد از مدت‌ها که کیف و شهرهای بزرگ اوکراین شاهد حملات موشکی روس‌ها نبود انفجار روز شنبه پل «کرچ» که کریمه را به روسیه متصل می‌کرد موجب شد روسیه در واکنش به این اقدام، دیروز حملات بسیار گسترده موشکی به کیف پایتخت و شهرهای بزرگ اوکراین انجام دهد. گفته می‌شود در «کیف» برخی از موشک‌ها به نزدیک دفتر زلنسکی اصابت کرده است. «دیلی میل» گزارش داده روسیه با 83 موشک شهرهای اوکراین را هدف قرار داده است. شهردار کیف هم از مردم خواسته در پناهگاه باقی بمانند. همچنین وی از توقف حرکت متروها در کیف خبر داده و گفته، در صورت نیاز از ایستگاهای قطارهای زیرزمینی به عنوان پناهگاه استفاده خواهد شد. برخی رسانه‌های اوکراین از تداوم این انفجارها و قطع برق کل کیف خبر داده‌اند. آمارهای اولیه از کشته شدن ۸ نفر و زخمی شدن ۲۴ تن دیگر حکایت دارد. بعد از این حملات رسانه‌های اوکراینی به نقل از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور چنین گزارش دادند: « روسیه تلاش می‌کند ما را نابود کند و از روی زمین محو کند. قوی باشید.» زلنسکی مدعی شد که روسیه در حملات صبح دوشنبه، به کیف و دیگر شهرهای اوکراین، از پهپادهای ایرانی شاهد استفاده کرده است.» «ریا نووستی» نیز به نقل از دفتر رئیس‌جمهور اوکراین گزارش داد که هشدار حمله هوایی در سراسر اوکراین اعلام شده است. رسانه‌های اوکراین همچنین از انفجار در شهرهای ژیتومیر،ترنوپل، دنیپرو، خارکیف و خملنیتسکی گزارش دادند.این انفجارها یک روز پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه حادثه انفجار در پل کرچ کریمه را تروریستی خواند و اوکراین را مسئول آن دانست رخ می‌دهد. پوتین هم دیروز نیز به حملات گسترده موشکی و هوایی این کشور به اهداف مختلف در اوکراین واکنش نشان داد و آن را به دلیل اقدام تروریستی کیف در کریمه خواند. وی با هشدار مجدد به «کیف» تاکید کرد، اگر اوکراین به مسیر حملات تروریستی خود علیه فدراسیون روسیه ادامه دهد، پاسخ مسکو سخت خواهد بود.
هراس در اروپا
اما این روزها تحولات خطرناک دیگری نیز در حاشیه جنگ اوکراین در کشورهای اروپایی در حال وقوع است. چندی پیش خطوط لوله گاز نورد استریم یک و دو در عمق 70 متری دریای بالتیک هدف حملات خرابکارانه قرار گرفت و انتقال گاز از این خطوط متوقف شد. به دنبال این رویداد برخی کشورهای اروپایی اعلام کردند امنیت مراکز حیاتی خود را تشدید می‌کنند. در ادامه ترس از حملات علیه زیرساخت‌ها و تاسیسات مهم  در قاره اروپا، وزیر دفاع جمهوری چک نیز از لزوم اتخاذ تدابیر امنیتی و استقرار ارتش این کشور در مناطق مهم  خبر داد. به گزارش وبگاه «رادیو پراگ»، «جانا چرنوچووا» وزیر دفاع جمهوری چک روز یکشنبه در یک مناظره تلویزیون دولتی این کشور گفت: «وزارت دفاع چک در حال آماده ‌سازی تغییری در قانون است که حفاظت موثرتری از زیرساخت‌های حیاتی را ممکن می‌سازد».«چرنوچووا »گفت که مایل است قدرت پلیس و دستگاه اطلاعاتی را تقویت کند..وزیر دفاع  جمهوری چک مدعی شد که تهدیدی از طرف روسیه برای تضعیف صنعت تسلیحاتی در کشورهایی که به اوکراین کمک می‌کنند وجود دارد. همزمان یک مقام ارشد نظامی آلمان نیز نسبت به حملات به زیرساخت‌های حیاتی این کشور هشدار داد و از شهروندان آلمانی خواست چراغ قوه و باتری کافی در منازل داشته باشند.سرلشکر «کارستن بروئر» فرماندهی عملیات منطقه‌ای آلمان گفت که نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های انرژی آلمان اهداف بالقوه حمله خارجی هستند. «بروئر» به روزنامه آلمانی «بیلد» گفت:« هر ایستگاه انتقال، هر نیروگاه، هر خط لوله می‌تواند مورد حمله قرار گیرد و یک هدف احتمالی باشد. ما در این‌جا به ویژه نگران تهدیدات هستیم. این وضعیتی است که دیگر  نه صلح واقعی و جنگ واقعی وجود دارد».وی افزود:« جنگ روسیه علیه اوکراین وضعیت امنیتی جدید در اروپاست.» بوئر گفت: «جنگ روسیه تمرکز ما را به دفاع ملی و جمعی بازگردانده است. برای کل کشور روشن شده که جنگ در اروپا دوباره امکان‌پذیر است. این امر برای هر شهروند عواقبی دارد.»به گفته این مقام ارشد نظامی آلمان، حملات و مداخلات خارجی در داخل آلمان ممکن است در روزهای آینده افزایش یابد.
به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «تاگس اشپیگل»، پس از خرابکاری هدفمند شبکه کابلی دویچه‌بان، حزب دولتی سوسیال دموکرات نیز خواستار اختیارات بیشتری برای پلیس فدرال شده است. «درک ویزه»، معاون رئیس‌فراکسیون این حزب به «راینیشه پست» گفت که مقامات امنیتی باید از اختیارات تحقیقاتی لازم برخوردار باشند.«ویزه »هشدار داد:« سطح تهدید بالاست. اقدامات خرابکارانه در زیرساخت‌های ما این موضوع را دوباره به‌وضوح نشان داد. پلیس فدرال آلمان مسئول حفاظت از ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها و همچنین در منطقه مرزی است.»همزمان اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان هم خواستار یک مفهوم جدید امنیتی برای راه‌آهن بر اساس تحقیقات پلیس و ایجاد یک واحد ستادی برای امنیت زیرساخت‌ها شد. گفتنی است صبح روز شنبه به دلیل خرابکاری در راه آهن آلمان هیچ قطار راه دوری تردد نکرد و همچنان اختلالاتی در حرکت قطارها ایجاد شد.تقریباً تمام تردد قطارها در نیدرزاکسن، برمن،‌هامبورگ و شلزویگ ـ هولشتاین صبح شنبه متوقف شده بود. قطارهای مسافت طولانی از برلین به نوردراین ـ وستفالن و از آنجا به‌سمت جنوب نیز تحت‌تأثیر قرار گرفتند. بسیاری از مسافران به‌دلیل اختلال در ایستگاه‌های قطار سرگردان شدند. ارتباطات خارج از کشور نیز در مواردی قطع شد.دویچه‌بان آلمان اختلال چندساعته در تردد قطارها در شمال این کشور را که منجر به آشفتگی‌هایی شد خرابکاری ارزیابی کرد.
شرکت‌های آلمانی به دنبال تولید در خارج
خبر دیگر از تاثیر جنگ اوکراین به تشدید بحران اقتصادی در اروپا این که شرکت‌های آلمانی با وجود بسته حمایتی ۲۰۰ میلیارد یورویی دولت، به علت قیمت‌های گزاف انرژی در فکر خروج از کشور و یافتن راهی برای روند تولید ارزان در خارج از این کشور هستند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، دولت آلمان در راستای کمک به خانوارها و شرکت‌های کوچک و متوسط جهت مقابله با افزایش قیمت‌ها، هفته گذشته یک بسته حمایتی انرژی شامل کاهش قیمت گاز و کاهش مالیات فروش برای سوخت را مطرح کرد.به نوشته این خبرگزاری، بسته حمایتی کمک محدودی را به کسب و کارها می‌کند و ممکن است بعضی از شرکت‌ها را از تصمیمشان برای جابه‌جایی به مکانی جهت تولید ارزانتر در خارج از کشور بازدارد.  رویترز برای اثبات این مسئله به سراغ «مدس رایدر» مدیر اجرایی شرکت تولید‌کننده ظروف چینی در ایالت باواریا رفت. مدیر این شرکت با نام روزنتال می‌گوید: بسته حمایتی پیشنهادی با گذر زمان هیچ تغییری را در برنامه کاری ایجاد نمی‌کند. ما همچنان باید جایگزین‌هایی پیدا کنیم.  شرکت روزنتال که ۱۴۳ سال پیش در آلمان تاسیس شد، حالا به دنبال تولید برخی از محصولات خود در خارج از کشور است تا هزینه‌های تولید را کاهش دهد. به گفته مدیر اجرایی این شرکت، برنامه کاهش قیمت گاز همچنان برای متقاعد کردن روزنتال به‌منظور تجدید نظر در برنامه‌هایش مبهم است. دولت آلمان در هفته جاری قرار است از جزئیات کاهش قیمت گاز و دیگر وجه‌های بسته حمایتی که اجرای آن تا بهار ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت، رونمایی کند.دستمزد بالای کارگر و هزینه‌های دیگر در آلمان بسیاری از شرکت‌ها را بر آن داشته تا بخش‌هایی یا تمامی کسب و کار خود را به مکان‌هایی ارزان‌تر در اقتصادهای نوظهور اروپا و جاهای دیگر انتقال دهند.  نظرسنجی ماه گذشته اتحادیه آی‌جی متال در آلمان نشان می‌دهد درحالی‌که تولید کنندگان در آلمان با قبوض انرژی ۱۰ برابری نسبت به ۲ سال گذشته مواجه هستند، از هر ۵ شرکت مهندسی یکی از آنها در خطر انتقال کسب و کار خود به خارج از کشور است.  بر اثر قیمت‌های انرژی سرسام آور تورم در آلمان در ماه سپتامبر(شهریور) به ۱۰.۹ درصد رسید که بالاترین میزان در بیش از ربع قرن گذشته است. 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi