شناسه خبر : 94323
شنبه 30 مهر 1401 , 10:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روایت همسر شهیدی که حامی ایتام شد

گاهی زندگی خیلی بی‌رحم می‌شود، آنقدر که مرد خانه و ستون خانواده را از دستان خانواده می‌گیرد، آنگاه کودک یتیم، بی پناه و با یک دنیا غم می‌ماند که تسکین و علاجی برای دردش نیست، دردی که هیچگاه فراموش نمی‌شود و از یاد کودک نمی‌رود اما از روی خوش روزگار و با حمایت پدران معنوی، اندک مرهمی بر زخم‌های این کودکان بی دفاع نقش می‌بندد.

 

روایت همسر شهیدی که حامی ایتام شد

گاهی زندگی خیلی بی‌رحم می‌شود، آنقدر که مرد خانه و ستون خانواده را از دستان خانواده می‌گیرد، آنگاه کودک یتیم، بی پناه و با یک دنیا غم می‌ماند که تسکین و علاجی برای دردش نیست.

این درد هیچگاه فراموش نمی‌شود و از یاد کودک نمی‌رود اما از روی خوش روزگار و با حمایت پدران معنوی، اندک مرهمی بر زخم‌های این کودکان بی دفاع نقش می‌بندد.
برای کودکان یتیم، علاوه بر نبود محبت پدرانه، سختی در معیشت و زندگی، دنیای کودکی آن‌ها را تلخ می‌کند، اما هنوز هستند فرشتگانی که نقش پدر را برای آن‌ها ایفا می‌کنند.
به همین خاطر، کمیته امداد با اجرای طرح اکرام ایتام تلاش دارد از رنج کودکان یتیم بکاهد و رنگ مهربانی و عشق را نثار خانه‌های آن‌ها کند.
دستگیری از یتیمان و نوازش و کمک به این کودکان بی پناه، یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در دین اسلام است که بارها پیامبر اکرم (ص) نسبت به پرهیز از آزردن ایتام و تحسین کسانی که به این یتیمان احترام می‌گذارند تاکید کرده و در قرآن کریم نیز به اهمیت توجه به ایتام تاکید شده است.
از این رو معامله‌ای که در ذیل این اقدام خیرخواهانه و حمایت از ایتام انجام می‌گیرد، تجارتی پرسودتر از آن است که بتوان با انگشتان دست ثواب آن را برشمرد.
حامیان ایتام در قبال تجارتی که با خداوند متعال در راستای گنجاندن لبخند بر لبان این کودکان انجام می‌دهند، تنها به منفعت پر سود معنوی فکر می کنند و حس و روح سبک بال انسان در این راه و گامی که با هر کمک به ایتام برداشته می‌شود، خود گویای این مسیر فرخنده رسیدن به کمال است.
داستان روایت حمایت یک همسر شهید از ایتامی است که به نیت همسر شهیدش حمایت از ایتام را قبول کرده است.
پس از شهادت شهید والامقام مدافع حرم داود مرادخانی از 7 سال گذشته « سیده مریم شبیری» حمایت یک یتیم را عهده‌دار شده است.
این حامی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: وقتی همسرم شهید شد، به نیت همسر شهیدم حمایت یک یتیم را قبول کردم، با کمیته امداد و ایتام تحت حمایت این نهاد ارتباط گرفتم و به نظرم رسید برای حمایت از ایتام کاری انجام دهم.


خانم شبیری چطور شد که تعداد ایتام تحت حمایت خود را افزایش دادید؟

ببینید من قبل از اینکه همکاری با کمیته امداد را شروع کنم به صورت پراکنده به نیازمندان کمک می‌کردم، ولی وقتی با شیوه کاری این نهاد آشنا شدم تصمیم گرفتم کمک‌هایم را از این طریق اهدا کنم.

یعنی در آن زمان به همراه خانواده حامی ایتام شدم و در فاصله کوتاهی که بیشتر در جریان وضعیت کودکان قرار گرفتم، سعی کردم دوستان و همکارانم را برای حمایت از ایتام تشویق کنم.

و در طول هفت سال حمایت چند یتیم را عهده‌‎دار شدید؟

6 یتیم، یعنی شاید بتوان گفت، هر سال یک یتیم را به ایتامی که تحت حمایت داشتم اضافه کردم.

البته این را هم بگویم که من حمایت از ایتام را برای خود یک مسئولیت اجتماعی می‌دانم و سعی کردم این مهم را برای خودم و دوستان بیشتر یادآوری کنم که ما در قبال جامعه خود مسئول هستیم.
نباید تصور کنیم همه مسئولیت‌ها بر عهده دولت است، دولت در جای خود وظایفی دارد و ما هم به سهم خود باید در قبال جامعه ایفای نقش کنیم و مسئولیت داریم.

اطرافیان را چطور دعوت به این کار خیر کردید؟

خب ببینید، اطرافیان به ویژه فرزندانم در جریان کارهای من هستند، یعنی وقتی ایتام را تحت حمایت گرفتم و برکت آن را زندگی خودم دیدم، به خانواده خودم و همسرم هم توصیه کردم که این کار خیر را انجام دهم.

در هر جمعی که حاضر می‌شوم از همکاران گرفته تا دوستان و جمع‌های خانوادگی، دیگران را برای حمایت از ایتام دعوت می‌کنم. معتقدم هرکس به این عمل خداپسندانه عمل کند حتما آثار و نتایج مثبت آن را در زندگی خواهد دید. معتقدم در شرایط سخت اقتصادی مردم باید بیشتر هوای هم را داشته باشند و از هر دست بدهی از همان دست پس می‌گیری.

شاید باورش سخت باشد اما وقتی باری از مشکل دیگران برداریم بازتاب آن را خواهیم دید، من هم همینطور هستم، یعنی هر بار که به این کودکان یتیم کمک می‌‎کنم، مشکلات من با هر کمک به طرز معجزه آسایی رفع می‌شود و از جایی که انتظارش را نداشتم برایم دست یاری فراهم می‌شود.

این آیه به صورت کامل در زندگی من تبلور یافته است، یعنی وقتی خداوند می‌گوید در راه من هر کمکی انجام دهی من ده برابر به تو می‌دهم و مسلما وعده خدا حق است و من اثرات خیرخواهی را در زندگی خودم دیدم که لزوما مادی نیست و آثار معنوی ارزشمندی دارد. خداوند خیرخواهی‌های بسیاری در مسیر زندگی‌ام قرار داده که اینها را نتیجه و برکت کمک کردن می‌دانم.

قصد افزایش تعداد فرزندانتان را دارید؟

بله حتما همینطور است، من امروز در حد وسع و توانم 6 فرزند را تحت حمایت دارم، اما قطعا اگر توان مالی بیشتری داشته باشم، فرزند بیشتری را حمایت خواهم کرد.

هرچند که هروقت خودم توان مالی در کمک به یک یتیم نداشتم به اطرافیانم توصیه کردم که این کار را انجام دهند.

گاهی انسان‌ها به قدری درگیر مادیات می‌شوند که ابعاد دیگر زندگی را فراموش می‌کنند و از یاد می‎‌برند، اما باید بدانیم که خوشبختی ما در گروی خوشبختی دیگران است.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi