شناسه خبر : 96122
دوشنبه 21 آذر 1401 , 08:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معاون رئیس‌جمهور: با اقدامات دولت سیزدهم

روزانه به‌اندازه نان ۲۵ میلیون نفر آرد صرفه‌جویی شد

معاون رئیس‌جمهور مطرح کرد: چندهزار نانوایی در کشور پیدا کردیم که وجود خارجی ندارند ولی سهمیه آرد دریافت می‌کنند.

میثم لطیفی رئیس‌ سازمان اداری و استخدامی کشور دیروز گفت: بعد از اصلاحات اخیری که دولت در حوزه نان انجام داد، روزانه به‌اندازه نان ۲۵ میلیون نفر یعنی به‌اندازه جمعیت کشور عراق در آرد صرفه‌جویی شد.
در همین حال‌، مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم در توئیتی نوشت: وقتی می‌گویند در دولت قبل، کارها رها بود و باید مدت‌ها برای خروج از وضع زیرصفر بکوشیم، منظور چیست: هنوز تغییر در سهمیه و قیمت‌ آرد اتفاق نیفتاده و فقط و فقط با اتصال نانوایی‌ها به سامانه، روزانه ۵۰۰۰ تن آرد در شبکه توزیع آرد (بخوانید قاچاق از طریق نانوایی‌های مجازی!) صرفه‌جویی شد.
گفتنی است مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا با اشاره به طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان، اظهار کرد: فاز دوم این طرح به‌زودی اجرا خواهد شد که طی آن به هر نانوا متناسب با میزان نانی که پخته و فروخته و همچنین تراکنش‌هایی که در دستگاه کارتخوان ثبت شده است، به‌علاوه چند درصد بیشتر، آرد تخصیص داده خواهد شد. محمد جلال در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فاز نخست این طرح در اواخر اردیبهشت‌ در استان زنجان اجرا و پس از آنکه نتایج آن مشخص شد، ظرف مدت ۱۰۰ روز زیرساخت‌های آن در کشور به یک بلوغ قابل قبول رسید تا فرآیند فروش نان با ابزار جدیدی تحت عنوان کارتخوان هوشمند انجام شود.
وی با بیان این‌که کارتخوان هوشمند اصلی‌‌ترین ابزار فروش نان است، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۶ هزار نانوایی به این کارتخوان مجهز هستند که از این تعداد ۱۸هزار کارتخوان (نانوایی) در روستاهای مختلف کشور موجود است. بر این اساس روزانه ۹.۵ میلیون تراکنش خرید نان از طرف مصرف‌کنندگان ثبت می‌شود. درواقع هدف از فاز یک طرح، مشاهده‌پذیر کردن زنجیره گندم، آرد و نان بوده است.
مشاور وزیر اقتصاد به این سؤال که میزان انحراف مصرف آرد چقدر بوده است؟ پاسخ داد: علی‌رغم افزایش قیمت در سایر اقلام غذایی، در سال جاری افزایشی در حوزه قیمت نان نداشتیم. البته هنوز انحراف مصارف آرد وجود دارد که قرار است در فازهای آتی طرح به آن پرداخته شود. میزان انحراف نیز حدودا ۵۰۰۰ تن آرد در روز است.
جلال در ادامه از فاز دوم به‌عنوان متناسب‌‌‌سازی خرید آرد نانوا با عملکرد مردم یاد کرد و گفت: فاز بعد کاهش انحراف مصارف آرد یارانه‌ای است. البته دولت دو ملاحظه مهم دارد؛ اول اینکه در هیچ‌یک از فازهای این طرح قیمت نان آزاد نخواهد شد و دوم اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی نان ندارد؛ یعنی درواقع در اجرای این طرح قرار نیست برای مردم تغییری ایجاد شود. درواقع قرار است به‌جای اختصاص سهمیه به نانوا، از ظرفیت داده‌ای استفاده شود و هر نانوا بر مبنای عملکرد فروش خود از آرد یارانه‌ای بهره‌مند شود.

اینستاگرام
سلام. اگه سهمیه آرد را با فروش پخت نان سهمیه آرد با کارت خوان. باز یه عده‌ای فرصت طلب باز دزدی کنند مثلا از کارت خوان نانوایی استفاده از سبزی فروش یا از بقالی فروش استفاده کننده. مگر اینکه از دوربین‌های مداربسته استفاده کنند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi