شناسه خبر : 96353
دوشنبه 28 آذر 1401 , 09:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پس از ۱۶۵ روز صورت گرفت

بازگشت پرقدرت شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی

شاخص کل بورس در ادامه روند صعودی خود طی روزهای اخیر، دیروز هم با رشد پرقدرت بیش از ۳۰ هزار واحدی توانست پس از 165 روز دوباره به جایگاه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی برسد.

به گزارش کیهان، 15 تیرماه امسال آخرین روزی بود که شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی قرار داشت و از آن روز دماسنج بازار سهام به دلیل افت‌های پی‌درپی هرگز نتوانسته بود به این کانال برگردد اما 27 آذرماه این اتفاق میمون رخ داد و شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 30 هزار و 309 واحد به رقم یک میلیون و 500 هزار و 242 واحد رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد 7483 واحد به رقم 443 هزار و 962 واحد رسید و ارزش بازار در بورس تهران هم بیش از پنج میلیون و 552 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران بیش از 10 میلیارد و 300 میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 487 هزار فقره معامله و به ارزش 5838 میلیارد تومان داد و ستد کردند. ضمن اینکه همه شاخص‌های بورس در روز گذشته سبز بود.
فرابورس ایران هم دیروز اوضاع مناسبی داشت به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 164 واحد به رقم 19 هزار و 22 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 34 هزار میلیارد تومان شد و ارزش بازار پایه فرابورس که شامل شرکت‌های تازه‌وارد و شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی است به بیش از 358 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران دیروز بیش از شش میلیارد و 300 میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب بیش از 300 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 769 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
برخی فعالان بازار معتقدند گرچه علت اصلی رشد این روزهای بورس افزایش نرخ ارز است اما اگر اعتماد مردم به بورس دوباره جلب شود می‌توان بسیاری از نقدینگی‌های سرگردان را به بازار سرمایه هدایت کرد و به این طریق مانع از التهاب‌آفرینی در بازارهایی همچون ارز و سکه‌، مسکن و خودرو شد.
شرط تداوم رونق بورس
در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه نیز درباره دلیل رشد این روزهای بورس به ایرنا گفت: رسیدن سهام به کف قیمتی، افزایش نرخ ارز، کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین و امید به تقویت اقتصاد این کشور و افزایش قیمت‌های کامودیتی از جمله فلزات اساسی، فولاد و نفت، موجب ایجاد چشم‌انداز روشن در بورس شده است.
«علی جبل‌عاملی» با بیان اینکه عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا از جمله خودرو و نیز افزایش حاشیه سود شرکت‌های گروه خودرو، امیدها را برای تداوم روند مثبت در بازار تقویت کرده است، ادامه داد: البته در بازار شاهد وجود مسائلی مانند فاصله بین نرخ ارز نیمایی و آزاد، ریسک‌های سیستماتیک و عدم اطمینان به پایان رکود تورمی جهانی هستیم که این مسئله می‌تواند تا حدودی روند بازار را در این روزها تحت تاثیر خود قرار دهد.
کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مسئله دیگر مربوط به بازارهای موازی مانند مسکن، ارز، طلا و ارزهای دیجیتال است که می‌تواند همزمان با افزایش ارز در بازار آزاد توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و نقدینگی را به جای بازار سرمایه به سمت این بازارها سوق دهد.
جبل‌عاملی، مسئله اعتماد را اصلی‌ترین عامل در رونق بازار عنوان کرد و گفت: با اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه می‌توان امیدوار به تداوم سبزپوشی شاخص بورس و نیز صعود آن در این بازار باشیم.
او با بیان اینکه، اکنون نقدینگی موجود در بازار ناشی از سرمایه‌های افراد قدیمی بازار و افرادی است که در مدت اخیر از بازار خارج نشده‌اند، افزود: از طرف دیگر باید توجه داشت که انتخاب سبد مناسب در بازار سرمایه مطابق با ریسک‌پذیری افراد می‌تواند بازده بیشتری را نسبت به سایر بازارها نصیب سرمایه‌گذاران کند.
کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهم‌های بدون زیان انباشته، دارای حاشیه سود و تقسیم سود بالا، شرکت‌هایی که تأثیرپذیری کمتری نسبت به کسری بودجه و سیاست‌های محدود‌کننده دارند و کامودیتی محورهای صادرکننده می‌توانند مدنظر سرمایه‌گذاران قرار گیرند.
جبل‌عاملی تاکید کرد: سیاست‌گذاران باید توجه داشته باشند، بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار برای هدایت نقدینگی، تأمین مالی و پاسخ به نیازهای مختلف سرمایه‌گذاران است که در محیطی شفاف می‌توانند از هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازارهای موازی جلوگیری کرده و این سرمایه‌ها در جهت تخریب اقتصاد کشور مورد استفاده قرار نگیرند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi