شناسه خبر : 96705
شنبه 10 دي 1401 , 08:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خراسان رضوی

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شامگاه چهارشنبه 7 دی ماه در ادامه سفر استانی در خراسان رضوی در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: تعلل در خدمات‌رسانی به ایثارگران از سوی هیچ دستگاه و مرکزی پذیرفته نیست.
 
نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان خراسان رضوی/تعلل در خدمات‌رسانی به ایثارگران از سوی هیچ مرکزی پذیرفته نیست/عقب‌ماندگی در مجتمع توانبخشی ایثار خراسان رضوی باید جبران شود

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست با اشاره به زیرساخت قوی فکری، مکتبی و فرهنگی و داشتن پتانسیل فوق‌العاده نیروی انسانی در زمینه فرهنگ و هنر در استان خراسان رضوی، گفت: همین‌طور که این استان در بسیاری از حوزه‌ها پیشتاز است در حوزه ترویج و پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت نیز باید با روش‌های درست و مطلوب برای سایر استان‌های کشور همیشه پیشتاز و الگو باشد و بتواند نقطه کانونی ویژه در این زمینه باشد.
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به موجب قانون تشکیل شده است و رئیس آن بالاترین مقام اجرایی کشور است. این شورا، شورایی فرادولتی یا حتی شاید بهتر بگوییم فرادستگاهی است و تمام عناصر فعال و مؤثر در حوزه فرهنگ و ایثار و شهادت در آن حاضر هستند و مصوبات آن با ابلاغ رئیس جمهور به منزله قانون است. این شورا یک قرارگاه عملیاتی و در حوزه فرهنگ یک شورای تأمین است و رئیس آن در هر استان نماینده عالی نظام، یعنی استاندار است.
معاون رئیس جمهور با تأکید بر این‌که شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت‌های دبیرخانه‌ای این شورا را به عهده دارد‌ و نقش اصلی آن را همه دستگاه‌ها انجام می‌دهند. اخیراً پشتوانه مالی مصوبات شورا نیز فراهم شده و یک درصد از بودجه جاری در اختیار مصوبات این شورا قرار گرفته است و دستگاه‌ها نه تنها مجاز که مکلف به همکاری هستند و باید یک درصد از بودجه جاری خود را در این حوزه هزینه کنند. در این میان صدا و سیما وظیفه دارد 10 درصد از کل بودجه خود را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کند.
قاضی‌زاده هاشمی در مورد وضعیت ایثارگران استان خراسان رضوی افزود: 860 ایثارگر در سال ۱۴۰۰ در خراسان رضوی مشغول به کار شدند و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نیز ۷۴۰ نفر استخدام شدند، امیدواریم تا پایان سال میزان استخدامی‌ها افزایش پیدا کند. در بخش خصوصی هم ۱۶۰ ایثارگر در سال ۱۴۰۰ و ۴۰ نفر هم در سال ۱۴۰۱ مشغول کار شدند. در آزمون اول استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد مجوزهای استان ۱۳۴۶ شغل محل بود که از این تعداد ۳۸۱ نفر در آزمون اول پذیرفته شدند و از بقیه ظرفیت استفاده نشده است. بیش از ۱۲ هزار نفر از خانواده ایثارگران در استان خراسان رضوی، نیاز به اشتغال دارند و باید از ظرفیت قوانین کشوری در ایجاد اشتغال و یا استخدام آنها استفاده شود.
وی افزود: در موضوع تبدیل وضعیت که در قانون بودجه مجوز آن صادر شده در این استان ۶ هزار ایثارگر مشمول بوده‌اند که ۳۲۰۰ نفر تاکنون تبدیل وضعیت شده‌اند. درباره خود اشتغالی و تسهیلات، بجز منابع ملی ۱۰ درصد از اعتبارات اشتغال در هر استان مخصوص ایثارگران است و طبق بخشنامه بانک مرکزی و مصوبات دولت هم ابلاغ شده است. گویا اعتبارات این استان ۴۰۰۰ میلیارد بوده که ۴۰۰ میلیارد تومان سهم ایثارگران است. خوشبختانه به نسبت سال گذشته منابع اعتباری برای اشتغال ایثارگران ۷ برابر شده است. از این میزان یک سوم آن در تبصره ۱۶ و یک بخش دیگر آن در صندوق توسعه ملی است و یک بخشی دیگر نیز در اختیار منابع متمرکز دستگاه‌هاست.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تأمین مسکن ایثارگران استان خراسان رضوی گفت: در این استان تعداد ایثارگرانی که تاکنون از مسکن دولتی استفاده نکرده‌اند ۵۵۲۹ نفر است که هیچ خدمتی در این زمینه دریافت نکرده‌اند. بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده در گذشته مقرر بوده است که ۵۰۰۰ قطعه زمین به ایثارگران واگذار شود که از این تعداد ۱۸۸۵ قطعه واگذار شده که البته سندی منتقل نشده و به همین دلیل پروژه متوقف مانده است که باید تعیین تکلیف شود.
معاون رئیس جمهور در مورد ساماندهی گلزار مطهر شهدا در این استان گفت: ۱۴۵۹ گلزار در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۶۴۴ گلزار ساماندهی شده‌اند. در سفر آقای رئیس جمهور ۱۵ میلیارد تومان برای ساماندهی گلزارها تعیین شده که تنها ۵ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است. برای تکمیل ساماندهی گلزارهای استان مبلغ ۶۵ میلیارد تومان نیاز است و امیدوارم در سفر دوم آقای رئیس جمهور این مبلغ به تصویب برسد.
وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان ایثارگران معوقات بیمه تکمیلی در حال پرداخت بوده و هزینه‌های داروخانه‌ها تا پایان مرداد ماه تسویه شد. هزینه‌هایی که مدارک آن در اختیار ایثارگران است نیز تا پایان شهریورماه پرداخت شده و هزینه‌های مربوط به بیمارستان‌ها تا پایان خردادماه تسویه حساب شده است، هزینه درمانگاه‌ها هم تا پایان مرداد ماه و خرید تجهیزات پزشکی تا پایان آبان ماه پرداخت شده است که از بسیاری از بیمه‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است و اینکه برخی از مراکز خدماتی از جمله داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی در ارائه خدمت به خانواده ایثارگران به واسطه تأخیر در تسویه بیمه، تعلل می‌کنند پذیرفته نیست و نیازمند برخورد است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه طرح‌های مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و توانبخشی در دولت سیزدهم با افزایش چشمگیری در ۲۸ استان کشور فعال شده است، اظهار کرد: استان خراسان رضوی باید عقب‌ماندگی خود را در این موضوع برطرف کند و این در حالی است که به واسطه حضور ایثارگران و جانبازان نخاعی در شهر مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی، این مجتمع در خراسان رضوی باید در سطح کشور نمونه باشد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای کاری و اجرایی مهم در حوزه ایثار و شهادت شورای مشاوران ایثارگران در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف هستند، در این دوره برای نخستین‌بار وظایف این عزیزان تدوین و ابلاغ شد. مشاوران امور ایثارگران وزرا و روسای دستگاه‌های مختلف، پتانسیل مهمی برای شناسایی میزان مشکلات عزیزان ایثارگر و رسیدگی به امور فرهنگی آنها در اختیار استانداران قرار می‌دهند.
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان، برنامه‌ها در دو حوزه ترویجی و خدمت‌رسانی به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در دست برنامه‌ریزی است.
یعقوبعلی نظری ادامه داد: اعتقاد داریم رویکرد ما در سطح استان دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه ترویج فرهنگ شهید و شهادت است و اولین ظرفیت که دارای تأثیرگذاری نیز هست، خود مردم هستند و فقط نیاز به ساز و کاری در خصوص هدایت دارند.
وی افزود: بسیاری از برنامه‌ها برای اجرای بهتر باید در این شورا مطرح شوند زیرا فلسفه وجودی این شورا فراهم کردن هم‌افزایی در راستای مأموریت هر دستگاه است.

منبع: ایثار
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi