شناسه خبر : 97454
یکشنبه 02 بهمن 1401 , 08:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انتخاب: اروپایی‌ها زمستان را با مشکلات بسیار سپری می‌کنند

در حالی که غربگراها بر کتمان زمستان سخت اروپا اصرار دارند، اما کارشناس یکی از همین رسانه‌ها به بخشی از واقعیت اذعان کرد.
سایت انتخاب لابه‌لای گفت‌وگوی طولانی‌اش، از قول سعید میرترابی کارشناس حوزه انرژی نوشت: «اروپایی‌ها تاکنون زمستان را با مشکلات زیادی گذرانده‌اند ولی بهای گاز و همه حامل‌های انرژی از زمانی که بحران اوکراین شروع شد، در ایام مختلف، تا چند برابر زیاد شده و آنجا هم این محدودیت‌ها را تجربه کرده‌اند. ضمن اینکه اروپایی‌ها از قبل دنبال این بودند تا انرژی‌های تجدیدپذیر را احیا کنند، همچنین به جای اینکه گاز لوله از روسیه بخرد، گاز مایع از قطر و آمریکا خریداری کرده است. یک بخش کمتری هم سراغ زغال سنگ رفته‌اند. البته این موارد با مدیریتی بوده که به سادگی هم صورت نگرفته است. همچنین گرمایش ساختمان‌ها در اروپا به شکلی است که زمان خاصی آب گرم دارند. آنجا قیمت گاز آنقدر زیاد است که توجیه می‌کند بخش‌های مختلف بهینه‌سازی کنند در نتیجه مصرف مهار می‌شود. ضمن اینکه سختی‌های خود را هم دارند یعنی این نیست که ما فانتزی نگاه کنیم و بگوییم آن‌ها با خیال راحت نشسته‌اند و مشکل انرژی‌شان را حل کرده‌اند».
این کارشناس می‌افزاید: «ما اگر بخواهیم مدل مصرف انرژی را تغییر دهیم، یکی خود مردم است که باید عادت کنند حداقل ده برابر پول گاز بیشتری بدهند تا به این برسند که ساختمان‌ها را عایق‌بندی کنند، پنجره دوجداره استفاده کنند، بخاری را کنار بگذارند و سیستم گرمایشی بهتری را جایگزین کنند، به تدریج مصرف هم اصلاح می‌شود. از آن طرف هم تولید مطرح است. یعنی ما پتانسیل افزایش تولید داریم و حتی تا دو برابر آنچه الان تولید می‌کنیم یعنی تا 2 هزار و 250 میلیون متر مکعب می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم. این امر نیاز به سرمایه‌گذاری و منابع دارد که شرکت ملی گاز برآوردش 80 میلیارد دلار منابع بوده است. اما این پول نیست و بخش انرژی سرمایه‌بر است. البته یک راهکار هم در ایران خیلی مغفول مانده این است که با وجود پتانسیل‌های عظیمی که ایران در بخش انرژی های تجدیدپذیر دارد، نه تنها از دنیا بلکه از همسایه‌هایش هم عقب‌تر است. ما اگر به جای بخش زیادی از نیروگاه‌ها که گاز می‌سوزانند، نیروگاه خورشیدی بزنیم، مصرف گاز را می‌توان مدیریت کرد. متاسفانه در کشور ما به این امر زیاد توجه نشده است. در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر در بین کشورهای همسایه فقط از افغانستان و پاکستان جلوتر هستیم که این نشان می‌دهد هم ضعف برنامه‌ریزی داشته‌ایم و هم ضعف منابع و اراده. در حالی که اگر در بخش تجدیدپذیرها مثل دنیا حرکت کنیم قطعا در ایام سرد به ما کمک خواهد کرد»
گفتنی است تعبیر «زمستان سخت اروپا» که برای غربگرایان سنگین آمده و سعی بر انکار آن دارند، تعبیری است که بارها از سوی مقامات ارشد اروپایی مانند جوزپ بورل، بوریس جانسون و دیگران عنوان شده و مورد هشدار قرار گرفته است. در این فرآیند همچنین نشریات بسیاری مانند اکونومیست، گاردین، دیلی‌میل و دیگران بارها گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند مبنی بر این که بسیاری از شهروندان اروپایی میان گرم کردن خود یا سیر کردن خود یکی را انتخاب کنند چرا که در اثر افزایش سرسام‌آور و بعضا ده برابری قبوض برق و گاز ناتوان از تامین هزینه های خود هستند. یا گزارش‌هایی که از سوزاندن وسایل چوبی، قسطی کردن پرداخت قبوض و همچنین مرگ ده‌ها هزار نفر در اروپا در اثر سرما و عدم تامین انرژی کافی حکایت می‌کند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi