شناسه خبر : 97500
دوشنبه 03 بهمن 1401 , 13:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

باایراد رییس مجلس

ضوابط اضافی و اولویت‌بندی پرداخت کمک‌معیشت ایثارگران معسر لغو می شود

مبلغ مربوط به کمک معیشت جانبازان به تفکیک جانبازان زیر ۲۵% و بالای ۲۵% جانبازی، به صورت مقطوع مشخص شده است؛ بنابراین، حکم مقرر در ماده (۴) مصوبه مبنی بر برقراری کمک ‌معیشت جانبازان بر اساس ضوابط دیگر ...

فاش نیوز - رییس مجلس شورای اسلامی افزایش ضوابط به آیین نامه پرداخت کمک معیشت ایثارگران معسر فاقد شغل و درآمد را مغایر با قانون دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس جمهور در خصوص ایراد قانونی به آیین نامه پرداخت کمک معیشت ایثارگران معسر سال ۱۴۰۱موضوع: بند (هـ) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (نامه شماره ۱۰۱۷۷۷/هـ ب مورخ ۱/۱۱/۱۴۰۱ (اعلام کرد:

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۱۵۳۸۴۳/ت۶۰۰۳۲هـ مورخ ۲۴/۰۸/۱۴۰۱، موضوع: «آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره 1401 ماده واحده قانون بودجه سال  کل کشور12، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ می‌گردد.

بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

همچنین در بند (۷) ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری -مصوب ۱۴۰۱- مبلغ مربوط به کمک معیشت جانبازان به تفکیک جانبازان زیر ۲۵% و بالای ۲۵% جانبازی، به صورت مقطوع مشخص شده است؛ بنابراین، حکم مقرر در ماده (۴) مصوبه مبنی بر برقراری کمک ‌معیشت جانبازان بر اساس ضوابط دیگر و اولویت‌بندی آنان، مغایر قانون است.

محمدباقر قالیباف - رییس مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری( اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱)  در آبان ماه، ردیف ۷ این لایحه درباره افزایش کمک معیشت جانبازان را تصویب کرد.

در ردیف ۷ این لایحه آمده است: کمک معیشت جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر فاقد شغل ودرآمد و مشمولین ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۳/ ۴/ ۸۶ به ( ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵۶) ریال وکمک معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%) و رزمندگان معسر فاقد شغل ودرآمد به( ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۴۵) ریال افزایش می‌یابد.

تأکید می شود که طبق ایراد رییس مجلس شورای اسلامی در مصوبه قانونی، محدودیتی در پرداخت حق معیشت به ایثارگران معسر لحاظ نشده است و مصوبه مبنی بر برقراری کمک ‌معیشت جانبازان بر اساس ضوابط دیگر و اولویت‌بندی آنان پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، ملغی خواهد شد.

گفتنی است آیین نامه پرداخت کمک ‌معیشت ماهانه به ایثارگران معسر فاقد شغل و درآمد سال ۱۴۰۱به شرج زیر است:

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور

بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۸/۸ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشـور و بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد بند (هـ) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۱۲)

ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده ۱ ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ – کمک معیشـت: مبلغی معادل حـداقل حقوق کارکنان شاغل دولت موضـوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب ۱۳۸۶- که مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشـور و اصلاحات بعدی آن از جمله قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری – مصوب ۱۴۰۱ –

۲- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران.

۳- متقاضـی: جانبازان و آزادگان غیر حالت اشتغال معسـر فاقد شغل و درآمد که بر اسـاس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمیباشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند و بر اساس این آیین نامه شناسایی می شوند.

۴- وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۵- سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

۶- پایگاه: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت.

ماده ۲- متقاضی برخورداری از کمک معیشت باید درخواست خود را در سامانه اعلامی از سوی بنیاد ثبت و سپس اقرار نامه محضری مبنی بر فاقد شغل و درآمد بودن را در سامانه یاد شده بارگذاری نماید.

ماده ۳- بنیاد مکلف است ظرف (۱۰) روز کاری پس از ثبت نام متقاضی به منظور احراز میزان درآمد جهت برخورداری از کمک معیشت و عدم اشتغال وی نسبت به استعلام از کلیه صندوقهای بازنشستگی و بیمه های اجتماعی نظیر صندوق‌های بیمه و بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پایگاه، اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف ایران و تعاون ایران و نیز سازمان اداری و استخدامی کشور حسب مورد اقدام کند و دستگاههای یادشده موظفند مراتب اشتغال و میزان درآمد ماهیانه متقاضی را ظرف یک ماه کاری از تاریخ استعلام به بنیاد ارائه نمایند.

تبصره ۱ – وزارت مکلف است براساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه، جانبازان و آزادگان متقاضی استفاده از کمک معیشت را براساس فهرست اعلامی بنیاد، مورد ارزیابی وسع قرار داده و نتایج ناظر بر تعیین دهک بندی را ظرف یک ماه کاری به بنیاد اعلام نماید.

تبصره ۲- ساز و کارهای لازم برای پاسخگویی و رسیدگی به اعتراضات متقاضیان در خصوص نتایج ارزیابی وسع و دهک های درآمدی مطابق آیین نامه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی توسط بنیاد میباشد.

ماده ۴- بنیاد موظف است نسبت به برقراری کمک معیشت برای مشمولان این آیین نامه براساس درصد جانبازی، شرایط سنی، بیماران صعب العلاج و افراد مشمول دارای محدودیت های جسمی حرکتی و ضایعات غیرجانبازی و با اولویت سه دهک اول و در چهارچوب اعتبارات مصـوب مربوط اقدام نماید.

ماده ۵- بنیاد مکلف است از تاریخ برقراری کمک معیشت برای هر متقاضی، حداکثر هر شش ماه یک بار نسبت به استعلام مجدد وضعیت متقاضی از حیث اشتغال و درآمد و تغییرات ایجاد شده در وضعیت آنان از دستگاههای موضوع ماده (۳) این آیین نامه اقدام نماید و دستگاههای مذکور مکلفند در صورت تغییر در شرایط احراز دریافت کمک معیشت، وضعیت را با قید فوریت به بنیاد اعلام نموده تا بنیاد براساس آخرین اطلاعات دریافتی اقدام قانونی به عمل آورد.

ماده ۶ – بنیاد مکلف است ظرف یک ماه پس از دریافت پاسخ استعلام از دستگاههای موضـوع ماده (۳) این آیین نامه، براساس اطلاعات دریافتی و احراز شرایط، نسبت به برقراری، قطع یا استمرار (حسب مورد) کمک معیشت در سقف اعتبارات مصوب مربوط اقدام نماید. تبصره – چنانچه مشمولین این ماده در مجموع، دارای درآمدی بوده که از مبلغ کمک معیشت کمتر باشـد، صـرفا مابه التفاوت آن تا سقف مبلغ مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور توسط بنیاد پرداخت میشود.

مـاده ۷- انجام هرگونه تعهـد و پرداخت و نیز ایجاد و تحمیل هرگونه تعهد و بار مالی توسـط بنیاد در اجرای این آیین نامه، مازاد بر اعتبارات مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بر اساس بندهای (ت) و (ث) ماده (۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بندهای (هـ) و (ح) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) – مصوب ۱۳۹۳- مشمول مجازات قانونی مربوط خواهد بود. ماده ۸ – نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده بنیاد است. کمک معیشت جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و جانبازان و رزمندگان معسر زیر ۲۵ درصد و فاقد شغل و درآمد افزایش می‌یابد.

اینستاگرام
سلام
از وقتی که توی بنیاد شهید پرونده تکمیل بشه و داخل سایت ثبت بشه و کد پیگیری بدن چقدر طول میکشه که کمک معیشت واریز بشه؟
دوستان خواهشن جواب بدید
باسلام واحترام دوستان شبکه فاشنیوز
گرچی ما ایثارگران وشما شبکه فاشنیوز حرف زدنمان باهم مثل صدای کردن در کوه است هرچی میگیم همان را دریافت میکنیم ولی بعضی مطالب را ما نمیتوانیم برای خود تفسیر کنیم
یعنی اینکه معنی ان را نمیفهمیم
مثل همین نوشته و نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور
لطف بفرمایید وتوضیح بدین قضیه چی بود وچی شده با تشکز
چی ی ی گفتی؟!!!
یعنی حقوق رزمندگان معسر باید پنج میلیون وشش صدهرارتومان باضافه نهصد هزارتومان میشود شش میلیون و پانصد هزار تومان.نه یک کلمه کم نه یک کلمه اضافه. حقوق کنونی مغایرت دارد با قانون.
سلام..قانون از همان اول بصراحت گفته به جانبازان و ایثارگران فاقدشغل حداقل حقوق کارمندان دولت پرداخت شود...حالا هرکی میادیک تزجدیدمیده...یکی میگه زیر25درصداینقدروبالای25درصداینقدر...یکی دیگه میگه دهک بندی یکی میگه قطع کنید...یکی میگه تفسیرکنیدقانون را...مگراین قانون به چه زبانی نوشته شده که تفسیرش کنند...خیلی شفاف بیان شده...چرادولتهافقط گیردادن به این کمک معیشت ایثارگران؟؟؟؟مگرچقدربارمالی داره برای دولت...طرف رفته جنگیده وآسیب دیده وبایدبهش رسیدگی بشود.. .اینقدر استرس به این قشرواردنکنید....بفکربازنشستگی این عزیزان باشیدنه اینکه بفکرقطع کردن کمک معیشت...خداهمه مارابراه راست هدایت کند..
باسلام واحترام دوستان عزیز شبکه فاشنیوز و جانبازان محترم
قبلا یکی از نمایندگان با اب وتاب اعلام کرد که مجلس و دولت الخمدالله رب العالمین باهم تفاهم دارند و دولت گفته پول نداریم واین اخخلاف پرداخت ایجاد کرده بودند
انموقع گفتیم الان هم میگیم این تفاهم نبود بلکه توطئه وتبانی بود که نفوذیهایی که همیشه در کمینند ی طورایی دو دستگی و نفاق بین ایثارگران در ست کنند واینها روباه وگرگند در پوست بره و همه جا وجود دارند
واگر این نقض قانون حل شود باید از مجلس تشکر نمود
سلام آقایان انگار خیلی برایتان درد داره که یه شندرقاز به این عزیزان میدهید تمام اینها بیمار هستن از اعصاب گرفته تا ریه و غیره باید حقوق ۱۵ بیست ملیون میدادید حالا خیلی شاهکار کردید ۵ تمومان آنهم نه فیش دارد نه حقوق حساب میشود چرا هر روز با اعصاب اینها بازی میکنید مگر گناه کردن رفتن از مملکت دفاع کردن حالا هم تمام شکستنیها باید سره این عزیزان شکسته بشه اگر میدانید مملکت با مرگ ما درست میشود ماها حاضر هستیم ولی شتر در جای دیگر گم شده از اینها دست بکشید والله ما درد زیاد داریم و شتر را جای دیگر بگردید خدا نگهدار
رزمنده بسیجی محروم ازبیمه درمانی هست دارای فرزندفاقدشغل داردالویت بندی داردوالله رزمنده برای درمان معیشت ازاقوام نزدیک کمک میگیردمیگویند۱۶سال داشتیدجبهه رفتی فاقدبیمه هست کرامت رزمنده همرزم شهدابودحفظ کنیدخیلی مشکل دارندفاقدبیمه شغل هستندسن ۵۷سال دارندقضاوت بادولت مردان مردمی تشکر
همه کشورها الویت به رزمندگان خدمات میدهندرزمنده بسیجی فاقدبیمه شغل نیازمندتاسف الویت بندی به چی دیگه محروم ازبیمه درمانی تاسف کرامت رزمندگان این نیست درنظام مقدس تشکر
هرکس به طریقی دل ما می شکند...ماازاقای رئیسی که اکثررزمندگان وایثارگران به ایشان رای دادندوانتظاربیشتری ازایشان داشتند.این کم لطفی راانتظارنداشتیم ایارزمنده ای که دران اتش وسختیهای جبهه حضورداشته واکنون بالای50سال سن داردتوان روحی وجسمی برای کارکردن دارد؟امیدواریم افکارشان نسبت به این قشرضعیف جامعه مثبت باش
سلام به همه عزیزان ایثارگر.
مشکل اساسی این هست که جانبازان همبستگی ندارند. از اول انقلاب تا به امروز هیچ دولتی یا نتوانست و یا نخواست به قشر ایثارگر توجه کنه. بزرگترین مشکل این است که بین ایثارگران خط کشی ناعادلانه و ظالمانه شکل گرفت و اسمش رو گذاشتند حالت اشتغال. من ۳۰ درصد جانباز هستم . متاهل و بیکار با ۵۶ سال سن و دارا بودن قند شدید عصبی و کلسترول و فشار خون و اختلالات شدید عصبی و روانی. خب طی چند نوبت کمیسیون حالت اشتغالم تائید نشد. و با کمک معیشیت زندگی میکنم. اما هستند جانبازانی که با دارا بودن فقط ۱۰ درصد حقوق بگیر شدند. و ماده ۳۸ هم میگیرند. اصلا عدالت دیگه نیست.
چرا جانبازان به رهبری نمیگویند که اینهمه مشکل دارند؟؟؟؟ چرا به رهبری منعکس نمیکنیم که قانون حالت اشتغال ایجاد کننده فرق فاحش بین جانبازان هست؟؟؟ همه گرفتاری ما از این قانون شروع شد. به نظر من باید بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و هر کسی که در شکل گیری این قانون ظالمانه نقش داشت پاسخگو باشند. این قانون باید حذف بشه. و یا همه جانبازان بر اساس سن/مقدار جبهه/درصد جانبازی/ طبقه بندی شده و حقوق دریافت کنند. چه بیکار باشند و چه دارای شغل باشند. مگر چند نفر جانباز داریم. مگر چقدر بلر مالی برای نظام داره. خدائیش اونهائی که نگاهشون به ایثارگر از دریچه معامله و روال بده و بستان هست . نه انقلاب و فهمیدند و نه میدونند جنگ و خون و مجروحیت و شهادت چیه.
تکرار میکنم باید به رهبری گفته بشه. باید اساس کار غلطی که امروز شاهدیم یکبار برای همیشه بر چیده بشه.
جناب آقای قالیباف حق با شماست شما اگر با ۴۵۰۰هزار تومان تونستی خانه خودت را ۵روز بچرخونید ما رزمندگان برای یک ماه قبول داریم حاشا به کرمت
خدا مزدتون و بده / انشاالله /
سلام پایش کردن یک جانباز خیلی راحت شما نمی‌خواهید مگر پسر خرجپدرش رامیدهد وای بر ما نه بر شما
سلام متاسفانه امروز کسانی درپست های مدیریت قرارگرفتند نمی توان انتظار داشت برای ایثارگران کراری انجام دهند این شعاریهم می دهند برای حفظ پست های مدیریت است
سلام من حقیر30ماه جبهه درارتش نیروی پیاده درعملیتامرصاد مجروشدم ودوچاره موج گرفتگی شدم پای راستم قدشدبا60سال سنم زیرپوشش بحزیستی هستم باماهان 900تومان 2 ساله پرونده تشکیل دادم درایثارگری برای کمک معیشتی هنوزکه23/7/402هست ازحقوق خبری نیست لطفا اگرهرمدیره متونه کارکند کدملی6509797046 بااینکه برای نو نه شب ماندم ولی بازم برای رهبرم جان میدم تمام
برادران بزرگوار آقایان خرشان ازپل گذشته بخدا برای رزمندگان یک کیلو تره خورد نمی کنند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi