شناسه خبر : 98415
سه شنبه 09 اسفند 1401 , 10:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ماجرای یک عملیات سرّی در عمق خاک عراق

فاش نیوز - کتاب «کاخ» روایت یک عملیات سری در خاک عراق و در زمان جنگ به روایت سردار «علی سرلک» از اعضا و بنیان گذاران تیپ ۶۶ ویژه منتشر شد.

 

به گزارش دفاع‌پرس، کتاب «کاخ» به قلم «علی حمیدی» از نویسندگان جوان ادبیات پایداری روایت یک عملیات سری در خاک عراق و در زمان جنگ به روایت سردار «علی سرلک» از اعضا و بنیان گذاران تیپ ۶۶ ویژه هوابرد به همت انتشارات کتاب جمکران و با همکاری کنگره ملی شهدای استان قم منتشر شد.

با تدبیر فرماندهان عالی جنگ و به خاطر کم کردن فشار از جبهه جنوب، تیپ ۶۶ ویژه هوابرد، تاسیس می‌شود و تحت برنامه قرارگاه رمضان در غرب کشور و شمال عراق دست به عملیات‌های چریکی می‌زند. از جمله این عملیات‌ها می‌توان به عملیات کرکوک و فتح‌های یک تا هشت اشاره کرد؛ به همین دلیل صدام مجبور می‌شود چند لشکر را برای جلوگیری از این فعالیت‌های چریکی در غرب مستقر کند.

این کتاب ضمن روایت یک عملیات فوق سری و سخت در دهه شصت و در خاک عراق، شجاعت، از خودگذشتگی و خلاقیت در طرح‌ریزی عملیات‌های نظامی و چریکی رزمندگان ایرانی را به تصویر می‌کشد. عملیاتی که رژیم بعث را شگفت زده و غافلگیر کرد. رزمندگان حاضر در این عملیات اغلب شانزده و هفده ساله‌اند و فرمانده عملیات «علی سرلک» با وجود دشواری‌های باورنکردنی و سخت موفق می‌شود تمامی آن‌ها را پس از انجام موفقیت آمیز عملیات به کشور بازگرداند.

کتاب «کاخ» به قلم «علی حمیدی» و به قیمت ۱۰۵ هزارتومان در ۲۴۷ صفحه توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است.

ماجرای یک عملیات سرّی در عمق خاک عراق/ کاخ کتاب شد

برشی از کتاب:
«به محمودی و بارزانی و مفتخر اشاره می‌کنم که با حرکت من بیرون بیایند. نزدیک که می‌شوند، اسلحه را بالا می‌گیریم و از پشت درخت بیرون می‌آییم. خشکشان می‌زند. برای چند ثانیه، همه‌جا ساکت است. نگاهم به زنی می‌افتد که جلو ایستاده و دست‌هایش می‌لرزد. نفر دوم، زهره کریمی است و کنارش بختیار ایستاده که چشم‌هایش از حدقه بیرون زده. آن‌ها هم با دیدن من تعجب کرده‌اند؛ بعد از درگیری پارسال، توقع نداشته‌اند اینجا پستمان به هم بخورد. نگرانی‌ام بیشتر می‌شود. لحظه‌ای تعلل کنم، به ما رحم نمی‌کنند. مردی که افسار قاطر زهره را در دست گرفته، یک کلاه پشمی به سر دارد که تا گوش‌هایش پایین کشیده شده و دائم با سبیل‌هایش بازی می‌کند. بختیار هم که یک دستش به اسلحه کمری است، بی‌حرکت ایستاده. دو قدم جلو می‌روم، دستم را بالا می‌گیرم و بلند افضل را صدا می‌زنم. افضل و نیروهایش و همه بچه‌هایی که در اطراف سنگر گرفته اند، بیرون می‌آیند. بختیار دست به اسلحه می‌برد و پشت‌سرش همه گلنگدن می‌کشند. آن‌هایی که سوار قاطر هستند، از این فرصت استفاده می‌کنند، پیاده می‌شوند و پشت قاطرشان سنگر می‌گیرند. شش دانگ حواسم به بختیار است، می‌دانم آدم کاربلد و نترسی است. حساب که می‌کنم، بچه‌های ما به آن‌ها غالب هستند. می‌ترسم درگیری وضعمان را بحرانی کند.

بختیار که حالا اسلحه‌اش را بالا گرفته، می‌گوید: «ها؟! چه‌تون شده، کمین کردید؟ اینجا که دیگه ایران نیست.» بدبخت! کشتن مردم کشورت بس نبود، کاسه‌لیسی صدّام افتخار داره؟» این کتاب به همت واحد ادبیات پایداری انتشارات کتاب جمکران و با مشارکت ستاد کنگره ملی شهدای استان قم تولید و وارد بازار نشر شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
سلام،روایت واقعی کتاب کاخ ، از عملیات های سری برون مرزی جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس در حوزه جنگ های نامنظم و چریکی و پارتیزانی، شاید هم در تاریخ جنگ های ویژه و نامنظم معاصر دنیا و منطقه به نوع خودش خاص همانند ندارد، که توسط نیروهای تیپ۶۶ ویژه هوابرد سپاه در عمق ۵۵۰کیلومتری خاک دشمن در شهر سرسنگ عراق،با کار اطلاعاتی و شناسایی دقیق،طراحی بسیار هوشمندانه،نیروهای آموزش دیده با مهارت‌های و تخصص نظامی تاکتیکی، تکنیکی ، آمادگی جسمانی ،اعتماد بنفس روحیه بالایی روانی، زندگی در شرایط سخت جغرافیایی در بهمن ماه زمستان سال۶۶ در روز روشن ساعت۱۶٫۱۵ اهداف مورد نظر منهدم و تعداد زیادی از دشمن مجروح یا به هلاکت رسیدن.رزمندگان تیپ ۶۶ ویژه هوابرد سپاه با توکل به خداوند و توسل به مولای خود اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با شجاعت،دلیری،ولایت پذیری ،این ماموریت غیر ممکن را بدون هیچ تلفاتی با موفقیت انجام دادن و به سلامت به میهن عزیزمان بازگشتن ،ضمن تشکر از روایت استاد عزیزم برادر سرلک و نویسندگی برادر علی حمیدی ،بسیار زیبا خوب در قالب رومان داستانی و روان که قابل استفاده تمام اقشار جامعه باشد به رشته تحریر در آمده.
ما تمام توان و تلاش خود را در به تحریر کشیدن و ضبط و ثبت قسمتی های از ماجرای عملیات و سختهای آموزش قبل از عملیات،حرکت به سمت مسیرهای رسیدن به اهداف در عمق خاک دشمن با تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی و نظامی.و جغرافیایی کوهستانی با ویژگیهای مسیرهای صعب‌العبور،آب هوای متغیر ،باران ،برف، کولاک ،سرما، رودخانه های فصلی و دایمی با مشکلات خودش، و دشمن و احزاب مخالف ایران که هر لحظه احتمال درگیری و محاصره و اسیری و مجروح و شهادت وجود داشت. ماموریت که برای ما یک درصد راه بازگشت نداشت،عدم ارتباط و دوری خانواده به مدت نزدیک ۴ماه ،تشنگی،گرسنگی،بی خوابی های طولانی،خستگی عدم یاری پاها و بدن، فکری جسمانی،تاول پاها ،خیلی مشکلات و سختی‌ها وخوشیهای که قلم در نوشتن آن کم میآورده ........آنهم با پای پیاده با وسایل و تجهیزات کامل، فقط هر چند نفری یک قاطر در اقلیم کردستان عراق. بخشی از اتفاقات در مسیر رفت و عملیات و برگشت در ماموریت بسیار حیاتی و با ارزش بوده است. از ملت عزیز ایران با تمام سلایق در خواست دارم ،حتما کتاب کاخ را مطالعه نمایید.تا از بخشی کوچکی از رشادت‌های رزمندگان و فرزندان خودشان در هشت سال دفاع مقدس در جنگ‌های نامنظم وچریکی تیپ ۶۶ ویژه هوابرد نیروی زمینی سپاه آشنا شده و روایت گر این حماسه ها غرور آفرین برای نسل های امروز و فردا باشند.آخر کلام یاد کنیم از مرد بزرگ و قهرمان ملی هم فرمانده و تربیت و آموزش دهنده ما، شهید سردار محمد ناظری .خداوند عاقبت همه را به خیر کند،البته با شهادت باشد خیلی بهتر است.
یکی از رزمندگان حاضر در عملیات فوق ،
ناصر سلامت ،
سلام ،با عرض پوزش ،تاریخ عملیات زمستان اسفند ماه۱۳۶۶درست است.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi