شناسه خبر : 99155
چهارشنبه 16 فروردين 1402 , 10:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با رسیدن به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد صورت گرفت

عبور شاخص کل بورس از قله تاریخی پس از ۳۱ ماه

فاش نیوز - شاخص کل بورس بعد از حدود ۳۱ ماه سقف تاریخی خود در محدوده دو میلیون و ۱۰۳ هزار واحد را شکست و برای اولین بار به دو میلیون و ۱۱۹ هزار واحد رسید.

شاخص کل بورس دیروز توانست با ۲۹ هزار و ۱۵۹ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۱۱۹ هزار و 111 واحد صعود کند. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۷۰۲۰ واحد صعود کرد و به رقم ۶۳۷ هزار و ۷۴۴ واحد رسید.
شاخص کل بورس در 20 مردادماه 1399 به قله تاریخی 103 هزار واحد رسید اما با تصمیمات عجیب و غریب دولت قبل و در حالی که مردم از این بازار استقبال خوبی کرده بودند سقوط کرد و موجب زیان گسترده سرمایه‌گذاران شد. بازار سرمایه پس از نوسانات شدیدی که طی 31 ماه گذشته و بر اثر تصمیمات عجیب و غریب و خلق‌الساعه تجربه کرده بود سرانجام تحت تاثیر تصمیمات مثبت اتخاذ شده دولت سیزدهم، سقف تاریخی را شکست و با عبور از آن به سقف جدیدی دست یافت.
بورس در معاملات دیروز با گذشت نیم ساعت از آغاز معاملات با ۴۱ هزار واحد رشد شاخص کل به ارتفاع دو میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۲۱ واحد هم رسید اما در پایان معاملات، افزایش 29 هزار و 159 واحد را ثبت کرد و در قله دو میلیون و ۱۱۹ هزار و 111 واحد به کار خود پایان داد.
ارزش بازار در بورس تهران دیروز بیش از هفت میلیون و 842 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران بیش از 18 میلیارد و 300 میلیون سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب بیش از یک میلیون و هفت هزار معامله و به ارزش 11 هزار و 738 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس دیروز سبز شد. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی یک و چهار دهم درصد رشد کرد. این دو شاخص با معیار هم‌وزن یک و 11 صدم درصد افزایش یافت. همچنین شاخص آزاد شناور یک و دو دهم درصد، شاخص بازار اول بورس 98 صدم درصد و شاخص بازار دوم بورس یک و 9 دهم درصد افزایش یافت.
در فرابورس ایران هم شاخص کل با 285 واحد افزایش به رقم 25 هزار و 864 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران هم بیش از یک میلیون  421 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار پایه فرابورس 439 هزار میلیارد تومان شد.
معامله‌گران امروز بیش از 9.9 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 574 هزار فقره معامله و به ارزش 59 هزار و 552 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات دیروز بورس و فرابورس به حدود 71 هزار میلیارد تومان رسید.
بازار سهام؛ اولویت نخست سرمایه‌گذاری
«مهدی پارچینی»؛ مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفت‌وگو با ایرنا، روند کلی معاملات بورس در سال جاری را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: در سال ۱۴۰۱ با توجه به وجود موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در بورس اما حجم قابل توجه نقدینگی در سطح جامعه و شرایط حاکم بر بازار سرمایه در حال حرکت به سمت بازارهای رقیب از جمله رمزارزها، طلا، ارز و سفته بازی در حوزه خودرو بود.
پارچینی ادامه داد: با تلاش سازمان بورس و همراهی دولت به ویژه معاون اول رئیس‌جمهور برخی از ابهام‌های حاکم در بازار برطرف و ضمن تصویب بسته‌های حمایتی از بازار سرمایه شاهد اجرای آنها در بازار بودیم. این امر سرعت خروج نقدینگی از بازار سرمایه را کاهش داد و تا حدودی بر ایجاد ثبات در این بازار موثر واقع شد. البته با رشد قیمت ارز در بازار آزاد و انتظارات تورمی ناشی از آن، دوباره شاهد ازسرگیری ورود نقدینگی به بازار سرمایه به ویژه توسط اشخاص حقیقی بودیم.
عقب‌ماندگی نسبت به سایر بازارها
مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر عقب‌ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی بازار سرمایه جذب منابع خرد و غیرمولد از سطح جامعه و حرکت آن به سمت تولید است که جذب نقدینگی جامعه بدون آثار تورمی از مهم‌ترین مشخصه‌های این بازار تلقی می‌شود.
پارچینی به تاثیرگذاری عوامل متعدد بر تصمیم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: سرمایه‌گذاران با ارزیابی عوامل متعدد اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند که این امر موجب حساسیت بالای تصمیمات آنها به پارامترهای مختلف اقتصادی می‌شود. شفاف شدن فضای اقتصادی و ثبات در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نقش موثری در اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران بورس خواهد داشت.
او با بیان اینکه با افزایش ابهام در فضای اقتصادی موضوع سفته‌بازی در بازارهای رقیب تقویت و جریان نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند، افزود: این بازارها از جمله بازارهایی هستند که هیچ نوع نظارت و کنترلی در تبادلات مالی آن حاکم نیست و فرار مالیاتی یکی از مهم‌ترین پارامترهای آن محسوب می‌شود.
نقش بورس در کنترل تورم
مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس درباره پیش‌بینی وضعیت بازار تا پایان سال ۱۴۰۲ گفت: با توجه به شفافیت بودجه سال آینده دولت، بازار سهام نسبت به بازارهای رقیب از اولویت اصلی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.
پارچینی بیشترین موضوع تهدیدکننده معاملات بورس در سال جاری را انتشار اوراق و تامین مالی توسط دولت و صندوق‌های بازنشستگی اعلام کرد و افزود: این امر با مدیریت سازمان بورس و تنوع بخشی در روش‌های تامین مالی به ویژه روش‌های مبتنی بر سهام می‌تواند مورد کنترل قرار بگیرد. 
گفتنی است، بورس یک بازار پرریسک است و سرمایه‌گذاران تازه کار حتما باید از مشورت افراد با تجربه استفاده کنند. با این‌حال تصمیمات خلق‌الساعه و مداخله‌های عجیب دولت‌ها، می‌تواند تمام مشاوره‌های درست را هم باطل کند.
اتفاقی که در سال 99 رخ داد و حتی رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهور سابق، کف حمایت ترسیم کرد که البته بعدها به «مقاومت واعظی» مشهور شد. اگر این نوع تصمیمات ناگهانی نباشد بورس می‌تواند به رشد تدریجی و جبران عقب‌ماندگی نسبت به سایر بازارها ادامه دهد و نقدینگی‌های تورم‌ساز را هم جذب کند.

 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi