شناسه خبر : 100027
شنبه 23 ارديبهشت 1402 , 15:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قرن‌ها جنایت دستاورد هفتاد روز سکوت

یادداشت/ فهیمه روح‌اللهی
 
استاد عابدینی اشاره می‌کنند به هفتاد روز سکوت و غفلت مومنان بعد از غدیر که مسبب قرن‌ها ظلم و جنایت شد و اینکه خواص و مردم غدیر را حفظ و تبیین نکردند و به همین علت سقیفه رخ داد.

قرن‌ها جنایت دستاورد هفتاد روز سکوت

فهیمه روح‌اللهی؛ هنوز جاگیر نشده بودم که صدای خانمی که جلو نشسته بود بلند شد. معلوم بود سوار شدنِ من به تاکسی، کلام او را قطع کرده. رو به راننده ادامه داد: «فقط بلدند حرف بزنند. خودمون نون نداریم پول می‌دن به سوریه و لبنان... چند وقت دیگه شروع می‌کنند هیئت و روضه و کلی خرج. بابا! خود امام حسین هم راضی‌تره این پولا رو بدید واسه کار خیر، جهیزیه و کمک به بیماران...»

راننده، اما در خودفرورفته و بی‌حوصله سری تکان می‌داد. چهارراه بعد آن خانم پیاده شد و رفت، بی‌آنکه بتواند غمی را که بر دلم آوار کرده درک کند. ما شیعه‌ایم و چنین جفا می‌کنیم به چشمه معرفت هستی! چقدر این «خزانه‌داران دانش» و «ریشه‌های کرم» میان ما محبانشان مظلوم‌اند. یاد یکی از فراز‌های خطبه توحیدی فدکیه حضرت مادر (سلام‌الله‌علیها) افتادم؛ «اطلع شیطان راسه من مغرضه» و فرمایشات استاد عابدینی که آن را توضیح می‌دادند. تصمیم گرفتم دوباره فرمایشات ایشان را بشنوم و دلم را التیام بخشم. معارف بلند ما اگر توسط متخصصان اهلِ‌دل تبیین شود، غبار غم از سینه‌ها زدوده می‌شود. اهلِ‌بیت عظمتی دارند که اگر بتوانی بر سفره علم و حلم آن‌ها بنشینی، حلاوت راستین همنشینی با خدا را می‌چشی.

مهمان کلیات فرمایشات استاد عابدینی باشید. لاجرم تلخیص‌شده‌اش تقدیم می‌شود و اگر بیشتر خواستید به سایت تمحیص، سلسله جلسات موضوعی جهاد تبیین، جلسه چهارم مراجعه بفرمایید.

ایشان اشاره می‌کنند به هفتاد روز سکوت و غفلت مومنان بعد از غدیر که مسبب قرن‌ها ظلم و جنایت شد و اینکه خواص و مردم غدیر را حفظ و تبیین نکردند و به همین علت سقیفه رخ داد و همه کسانی که در آن هفتاد روز تلاش نکردند در همه ظلم‌ها و معصیت‌های مردمانِ بعد از خود شریک هستند، زیرا حاکمیت بشر جای حاکمیت خدا نشست و دست خلق از دست علی (ع) و اهلِ‌بیت درآمد:

جمعی نشسته‌اند به توطئه و شیطان، که بنابر فرمایش حضرت زهرا (س) توسط پیامبر خاموش و خفه شده بود، آرام سر بلند می‌کند تا ببیند اوضاع چگونه است. می‌خواهد دیده نشود، چون می‌ترسد رانده شود، اما می‌بیند بسیاری منتظر بلند کردن پرچمی هستند تا زیر آن کینه‌هایشان را از پیامبر (ص) و علی (ع) فریاد کنند. عده‌ای دیگر شکار شده‌اند توسط دنیا و پول و مقام... به نظرم شیطان هم شوکه شد! هفتاد روز پیش میان همین جماعت مومنان، پیامبر (ص) دست علی (ع) را بالا برد و گفت که کامل‌ترین دین به ولایت او تکمیل می‌شود؛ میان همین مومنان و نه میان کافران! غدیر را ابلاغ کرد به امر پروردگار و سفارش اکید فرمود در احیا و ابلاغ آن به همگان!...

شیطان علنی آمد تا خود در سقیفه بنشیند و حکومت الهی را به حکومت بشری تبدیل کند.

غفلت از غدیر، سقیفه و فاطمیه را به دنبال داشت و غفلت از سقیفه، حادثه عظیم عاشورا را رقم زد.

خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) بسیار عمیق و زیبا این هشدار را به جامعه داده است؛ هشداری که توسط مومنان آن روزگار توجهی به آن نشد و نتیجه‌اش حادثه تلخ عاشورا بود.

هشدار‌های حضرت زهرا (س) برای همه تاریخ است. ما خود در نظام اسلامی‌مان سربلند کردن شیطان را بار‌ها دیده‌ایم که حضور ملت بابصیرت و فهیم ما، توطئه‌ها و دسیسه‌هایش را ناکام گذاشته است و مهم‌ترین سلاح برای مقابله موثر با آن جهاد تبیین است که سال‌هاست و بار‌ها رهبر معظم انقلاب به آن تاکید کرده‌اند. آن زمان روایتگری و تبیین حوادث توسط مومنان درست محقق نشد و امروز هم در همان خطر هستیم.

جریان غدیر جزو مهم‌ترین حوادث تاریخ است که در کلِ تاریخ بشریت اکمال دین در روز غدیر محقق شده است و عیدالله اکبر است، اما مومنانی که در آن روز پیام به آن‌ها رسید در به پا داشتن و رساندن پیام کوتاهی کردند و طی هفتاد روز از تحقق غدیر تا وفات پیامبر اقامه و احیا نشد و گفتگو و تبیین اتفاق نیفتاد و هفتاد روز بعد با سقیفه برکانتش از دست رفت...

این آلودگی از سرچشمه چه خسارت‌های عظیمی به بار آورد، چون مومنان حضور پررنگی نداشتند و سقیفه که پیش آمد مردم مقاومت چندانی نکردند و غیر از مقاومت اساسی و محکم حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و برخی وابستگان، بقیه ساکت شدند. موضوعی مثل غدیر در بین مومنان محقق نشد و با اینکه می‌دانستند مهم است، اما به زندگی‌شان پرداختند و بعد از این هر چقدر انحراف و اعوجاج و دوری از خدا و محرومیت از وصایت، ولی الهی حاصل شده گردن آن مومنانی هم هست که این وظیفه را انجام ندادند. اگر عده‌ای از خواص خوب در صحنه حاضر می‌شدند مانع می‌شدند. همه را هم نمی‌خواست.

اگر مومنان احیای امر غدیر را با حضور پررنگ دنبال کرده بودند «الیوم یئس الذین کفرو من دینکم» محقق می‌شد؛ از بیرون دیگر نمی‌توانند ضربه بزنند مثل اکنون که دشمن ناامید است به ما ضربه بزند...

سرچشمه اسلام را از مبدا حاکمیت آلوده کردند و دختر پیامبر اکرم (س) اولین فدایی این راه شد...

دوباره جریان فاطمیه فراموش شد و شرایط سخت‌تر و باز مومنان با اینکه اندوهگین شدند، اما سکوت کردند و منجر شد به عاشورا... اگر جریان فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) در راه روایتگری صحیح دین اتفاق افتاده بود عاشورا رخ نمی‌داد. الان چرا شیطان در حال تلاش است که عاشورا فراموش شود. مومنان در غدیر حرف نزدند، سقیفه و فاطمیه ایجاد شد و در سقیفه و فاطمیه ساکت ماندند عاشورا ایجاد شد و ما از عاشورا نمی‌گذریم. عاشورا مظلومیت تمام تاریخ است. یک سیری ست که به ما نشان می‌دهد هر جا در راه تبیین واقعه الهی اگر جزئی‌نگر و مقطع‌نگر شدیم و منظومه روابط و حوادث را درک نکردیم و تحلیل جامعی نداشتیم سرمون کلاه می‌رود.

باید به جریان کربلا بسیار پرداخت تا به تجارب تلخی که مومنان بعد از غدیر دچار شدند دچار نشویم. سقیفه و فاطمیه از نتایج کوتاهی مومنان نسبت به ماجرای غدیر و عاشورا نیز حاصل بی‌اعتنایی آن‌ها نسبت به فاطمیه بود...

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi