شناسه خبر : 100960
پنجشنبه 25 خرداد 1402 , 10:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نوبت به اقدام سازمان مالیاتی رسید

شناسایی ۳ بانک و ۳ هزار نفر هر کدام با ۱۰۰ خانه خالی

فاش نیوز - سرپرست دفتر اقتصاد مسکن با ‌اشاره به رسیدن 300 هزار واحد مسکونی خالی به مرحله پرداخت مالیات گفت: هم اینک حدود 60 هزار ملک در اولویت اخذ مالیات قرار دارند. صاحبان حدود سه هزار ملک هر کدام بالای 100 ملک خالی و سه بانک هم بیشتر از 100 خانه خالی در اختیار دارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل نوروزی با‌ اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای تولید مسکن،‌ گفت: در زمان حاضر یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی در پروژه‌های مختلف نهضت ملی در شهرها و روستاها در حال اجراست. بخشی از این اجراها شامل احداث 250 هزار واحد مسکونی روستایی و 125 هزار واحد در بافت‌های فرسوده است. از سوی دیگر به 200 هزار متقاضی نهضت ملی مسکن زمین داده شده است و مردم در قالب انفرادی و گروهی‌ در حال احداث واحدهای مسکونی هستند. همچنین 500 هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف است.
وی درخصوص میزان بهره‌برداری از واحدهای مسکونی نهضت ملی با ‌اشاره به اینکه واحدها در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند، توضیح داد: از 250 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن حدود 100 هزار واحد بهره‌برداری شده است. همچنین از 125 هزار واحد نهضت ملی نیروهای مسلح 110 هزار واحد شروع و 20 هزار واحد بهره‌برداری شده است.
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهر‌سازی گفت: دولت سیزدهم در ابتدای آغاز به کار خود حدود 260 هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام باقیمانده از دولت قبل را تحویل گرفت که حدود 70 هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است. البته تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در دولت سیزدهم با منابع صندوق ملی مسکن انجام شد.
نوروزی با تاکید بر اینکه دولت با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین مشارکت مردمی تمامی تلاش خود را برای افزایش تولید مسکن دارد معضل مسکن در کشور را پایین بودن تولید و عرضه عنوان کرد و افزود: طبق مطالعات طرح جامع مسکن از سال 1395 تا سال 1400 باید حداقل یک میلیون واحد مسکونی در سال احداث می‌شد که بتوان معضل مسکن در کشور را مدیریت کرد. این در حالی است که در دولت قبل سالانه حدود 450 هزار واحد مسکونی در سال احداث شد. بنابراین دولت سیزدهم با رویکرد تولید و عرضه مسکن سیاست‌های خود را در بخش مسکن بنا نهاد.
وی رویکرد دیگر وزارت راه و شهر‌سازی را در بازار اجاره و مسکن شامل کنترل و مدیریت بازار مسکن عنوان کرد و ادامه داد: در تجربه جهانی یکی از ابزارهای کنترل و مدیریت بازار مسکن، شامل ابزارهای مالیاتی و نظارتی است که در این حوزه مجموعه اقداماتی در حال انجام است. به عنوان مثال در کوتاه مدت عرضه واحدهای خالی از سکنه در دستور کار قرار گرفته است.
 3 بانک دارای 100 خانه
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهر‌سازی گفت: یک میلیون ملک خالی شناسایی شد که از این میزان برای تمامی مالکان پیامکی ارسال شد که مالکان حدود 700 هزار واحد مسکونی خوداظهاری کرده و مشخصات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کردند. 300 هزار واحد مسکونی از واحدهای شناسایی شده خالی بودند که با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت با اولویت مالکانی که در ابتدا بیش از 100 واحد خالی بودند در مسیر اخذ مالیات قرار گرفتند.
نوروزی افزود: هم اینک حدود 60 هزار ملک در اولویت اخذ مالیات قرار دارند. صاحبان حدود سه هزار ملک هر کدام بالای 100 ملک خالی دارند. سه بانک نیز بیشتر از 100 خانه خالی در اختیار دارند.
وی همچنین با یادآوری این‌که ساماندهی مشاوران املاک شروع شده است، ادامه داد: راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات برای اخذ کد رهگیری رایگان برای موجران و مستاجران ابزاری کارآمد برای ارائه خدمات بیشتر به آنهاست و استقبال خوبی هم از سامانه شده است.
نوروزی درخصوص وام ودیعه مسکن توضیح داد: در یک ‌سال گذشته حدود 891 هزار نفر در سامانه tem.mrud.ir برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کردند و حدود 503 هزار و 715 نفر به بانک‌ها معرفی شدند که بیش از 240 هزار تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شد.
 کاهش قیمت مسکن به پرند رسید
گفتنی است با اقدامات دولت از جمله اخذ مالیات از خانه‌های خالی و رونق داده به ساخت مسکن در کنار ثبات بازارها پس از ریزش دلار، روند نزولی قیمت مسکن در کشور از چندی قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد. ایرنا به نقل از بنگاه‌های املاک در پرند گزارش داد که قیمت آپارتمان در این شهر جدید به خصوص در یک ماه اخیر حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. بنا بر مشاهدات و آمارهای کسب شده از مشاوران املاک مستقر در پرند، قیمت آپارتمان در این شهر حداقل ۳۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است که این میزان ریزش در پروژه‌هایی مانند مسکن مهر بیشتر بوده است.
به عنوان مثال، آپارتمان یک خوابه ۷۵ متری آماده تحویل در فاز ۶ شهر جدید پرند که تا پیش از این حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشته به رقمی حدود یک میلیارد تومان و حتی کمتر برای فروش گذاشته شده است.
واحد ۸۵ متری در فازچهارم پرند، روز چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ماه با یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان معامله شد. این در حالی است که فروشنده تا پیش از ریزش قیمت، رقمی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را برای آن تعیین کرده بود. به گفته یکی از مشاوران املاک با وجود ریزش قیمت اما عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است و مسکن در شهر جدید پرند، مشتری زیادی ندارد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi