شناسه خبر : 101061
یکشنبه 28 خرداد 1402 , 10:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فائو: ایران بزرگ‌ترین صادرکننده لبنیات در آسیا شد

فاش نیوز - فائو در گزارشی از وضعیت تولیدات کشاورزی ایران اعلام کرد: ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا، سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج و یازدهمین تولیدکننده بزرگ گوشت در آسیا و همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در این قاره بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز غذایی جهان که سالی دوبار منتشر می‌شود، پیش‌بینی کرده است تولید شیر و لبنیات در ایران طی سال جاری به 7 میلیون و 820 هزار تن برسد. ایران در سال قبل 7 میلیون و 840 هزار تن شیر تولید کرده بود.
براساس آمار فائو، ایران صادرکننده خالص شیر و لبنیات در سال 2022 بوده است. ایران در این سال 86 هزار تن شیر و لبنیات وارد کرده و در مقابل، یک میلیون و 583 هزار تن شیر و لبنیات صادر کرده است، در واقع 13 درصد شیر و لبنیات تولیدی ایران در این سال به کشورهای دیگر صادر شده است. پیش‌بینی شده است صادرات شیر و لبنیات ایران در سال جاری به یک میلیون و 592 هزار تن افزایش یابد.
کل صادرات شیر و لبنیات کشورهای قاره آسیا در سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن بوده است، ایران سهم بزرگی از این رقم را در اختیار داشته است، به‌عبارت دیگر 17 درصد از کل صادرات شیر و لبنیات آسیا در این سال سهم ایران بوده و ایران بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا شناخته شده است.
ایران در سال گذشته سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا شناخته شده است و انتظار می‌رود در سال جاری نیز همین جایگاه را حفظ کند. اتحادیه اروپا، چین و هند طی سال‌های اخیر سه رتبه نخست تولیدکنندگان بزرگ گندم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. کل تولید گندم دنیا در سال 2022 بالغ بر 137 میلیون و 700 هزار تن بود که براساس پیش‌بینی فائو این رقم با شش‌دهم درصد افزایش به 138 میلیون و 500 هزار تن در سال 2023 خواهد رسید.
همچنین آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج در آسیا طی سال 2022 بوده و رتبه 11 تولیدکنندگان بزرگ گوشت را در این سال به دست آورده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi