شناسه خبر : 101575
سه شنبه 13 تير 1402 , 11:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آخرین عکس فرمانده؛ زینت‌بخش حجلۀ شهادت

فاش نیوز - ایستاد، عکس گرفتم و با خنده گفتم: «برادر صفرخانی، ان‌شاءالله این عکس رو می‌زنم روی حجله‌تون». خندید و گفت: «عمرا اگه بتونی»؛ و خندیدم و گفتم: «حالا می‌بینیم».

 

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «عکس شهادت» در جبهه‌ها، تصاویری بود که گاهاً رزمندگان برای خود تهیه کرده و یا افرادی به این نیت از آن‌ها تهیه می‌کردند و این عکس برخی اوقات دقیقاً عکسی می‌شد که پس از شهادت‌شان روی حجله‌ها یا اعلامیه‌های آن‌ها نصب می‌کردند.

تصویری که در ادامه می‌بینید نیز همین حکایت درباره آن صدق می‌کند. این عکس متعلق به شهید «علی‌اصغر صفرخانی» فرمانده گردان «شهادت» لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) است که «حمید داودآبادی» قبل از شهادتش، به نیت آن‌که این عکس را روی حجله‌اش بزند، از وی تهیه کرده و فردای آن‌روز این فرمانده دلاور به شهادت رسیده و عکس مذکور، عکس روی حجله وی شده است.

عکس حجله‌ای فرمانده

حمید داودآبادی عکاس این عکس، ماجرای تهیه عکس حجله شهید «علی‌اصغر صفرخانی» را این‌گونه روایت کرده است:

دم غروب بود. عصر روز دوشنبه ۹ تیر ۱۳۶۵، چند روزی بود که ارتش عراق شهر مهران را اشغال کرده بود؛ حضرت امام خمینی (ره) فرموده بودند: «مهران باید آزاد شود».

بنا شد آن شب، گردان شهادت به فرماندهی «علی اصغر صفرخانی» خط شکن باشد. قرار بود نیرو‌های گردان، اولین نفراتی باشند که در تاریکی شب، وارد دشت روبه‌رو شوند، به تیربار‌های دشمن حمله کنند، خط را بشکنند تا نیرو‌های دیگر گردان‌ها بروند برای آزادسازی مهران؛ که رفتند و مهران را دو سه روز بعد آزاد کردند.

دم غروب بود. فرمانده گردان، آمده بود تا برای آخرین‌بار، از بالای خاکریز، وضعیت خط مقدم دشمن را زیر نظر بگیرد. وقتی از خاکریز پایین آمد، دوربین عکاسی را از کوله‌پشتی درآوردم. ازش خواستم با آن چهره خاکی، بایستد تا عکسی تکی از او بگیرم.

ایستاد، عکس گرفتم و با خنده گفتم: «برادر صفرخانی، ان‌شاءالله این عکس رو می‌زنم روی حجله تون». خندید و گفت: «عمرا اگه بتونی»؛ و خندیدم و گفتم: «حالا می‌بینیم».

فردا صبح، سه‌شنبه دهم تیر ۱۳۶۵، وقتی «علی‌اصغر صفرخانی» فرمانده گردان شهادت به شهادت رسید، همین عکس را در قطع بزرگ چاپ کردم و بر حجله‌اش نشاندم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi