شناسه خبر : 102777
دوشنبه 23 مرداد 1402 , 11:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازگشت ایران به جمع بزرگان نفتی بدون برجام

فاش نیوز - آخرین گزارش ماهانه اوپک، از بازگشت ایران به جمع بزرگان تولید‌کننده نفت حکایت می‌کند.
روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد در این باره نوشت: نکته قابل‌‌‌‌‌‌‌تامل، افزایش عرضه اوپک در ماه ژوئن برخلاف سیاست‌‌‌‌‌‌‌ کاهش تولیدی این سازمان است که از افزایش تولید بیش از ۹۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای حکایت دارد، رشدی که به ‌ترتیب ایران و عراق بیشترین سهم را در آن داشتند. اوپک در این گزارش پیش‌بینی کرده در سال‌۲۰۲۴ بیش از ۲۸‌میلیون بشکه در روز از تقاضای بازار جهانی را پاسخ دهد. این درحالی است که براساس گزارش اوپک، ایران بیشترین  رشد تولید نفت‌خام در بین اعضای این سازمان را داشته ‌است و مقامات وزارت نفت ایران خبر از رساندن تولید روزانه نفت‌خام به بیش از ۳میلیون بشکه تا پایان شهریورماه می‌دهند.
براساس گزارش ماهانه اوپک، رشد تولید ناخالص جهانی برای سال‌۲۰۲۴ درحالی 2/5‌درصد پیش‌بینی‌شده که این عدد برای سال‌جاری میلادی 2/6درصد ثبت‌شده بود. رشد تولید ناخالص کشورهای کلیدی مصرف‌کننده نفت ازجمله چین و هند هم روند افزایشی خواهد داشت به‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای که پیش‌بینی می‌شود نیمی از رشد تولید ناخالص سال‌۲۰۲۴ را این کشورها تشکیل بدهند.
اوپک تخمین‌زده تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ روزانه ۲میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نسبت به سال‌جاری میلادی رشد کند و به میانگین روزانه ۱۰۴میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه برسد.
بنا بر پیش‌بینی اوپک میزان رشد تقاضا برای کشورهای عضو OECD اروپا و آسیا-اقیانوسیه ۷۹۰هزار بشکه در روز خواهد بود که ۴۶۰هزار بشکه کمتر از عدد پیش از همه‌‌‌‌‌‌‌گیری کرونا است. تخمین اوپک از رشد تقاضای کشورهای غیرعضو OECD، ۲میلیون بشکه در روز برای سال‌آینده میلادی است. رشدی که توسط کشورهای هند و چین هدایت می‌شود و محصولاتی همچون سوخت جت، بنزین و سوخت صنایع (مانند خوراک پتروشیمی) بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد. چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز اقتصادی کشورهای خاورمیانه نیز درگزارش اوپک مثبت ارزیابی شده‌است به‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای که پیش‌بینی‌شده رشد تقاضای سوخت در این کشورها یکی از شاخص‌های رشد تقاضای نفت‌خام در ۲۰۲۴ خواهد بود.
همچنین گزارش اوپک نشان می‌دهد تولید نفت‌خام ۱۳کشور عضو این سازمان در ماه ژوئن (حدود ۲ماه‌قبل) در بازه ماهانه با افزایش ۹۱هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای در روز به میانگین ۲۸میلیون و ۱۹‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای رسیده است. نفت‌خام در ژوئن با افزایش روزانه ۶۰۰هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای نسبت به ماه قبل به‌طور میانگین روزانه ۱۰۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه به بازار جهانی عرضه شده‌است. اوپک تخمین می‌زند تقاضای جهانی نفت‌خام در سال‌۲۰۲۴ با رشد روزانه ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای به میانگین ۱۰۴میلیون و ۲۵۰هزار بشکه در روز برسد.
همچنین براساس گزارش اوپک، مجموع تولید نفت‌خام کشورهای عضو اوپک در ژوئن امسال با افزایش ۹۱۰هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای به روزانه ۲۸میلیون و ۱۹‌هزار بشکه رسید. افزایش تولیدی که کشورهای ایران و عراق طلایه‌‌‌‌‌‌‌دار آن بودند درحالی‌که آنگولا با کاهش تولید مواجه بود. در عین‌حال مقامات وزارت نفت ایران بارها از برنامه‌های افزایش تولید خبر داده‌اند. ایران در صدر افزایش تولید قرارگرفته است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi