شناسه خبر : 103012
دوشنبه 30 مرداد 1402 , 19:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

برخی اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند ثبت‌نام در انتخابات را علنی کنند

فاش نیوز - نماینده سابق مجلس از طیف اصلاح‌طلبان گفت: افراد نزدیک به خاتمی، سیدحسن خمینی و لاریجانی و... پیگیری کرده‌اند تا افرادی برای نامزد در انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند.
کمال‌الدین پیرموذن که خودش هم ثبت‌نام کرده می‌گوید برخی افراد اصلاح‌طلب در این مرحله پیش‌‌ثبت‌نام کرده‌اند اما نمی‌خواهند علنی کنند.
او به خبرآنلاین گفت: شخصا با خیلی از عزیزان ارتباط داشتم و در قالب مجمع کاندیداهای انتخاباتی اصلاح‌گرایان اقوام ایران‌زمین برای جمع کردن بساط تندروی‌ها و تمامیت‌خواهی جبهه پایداری و جریان شریانی و بهاری‌های تندرو با خیلی‌ها در ارتباط بودیم و جلسات مکرری داشتیم. در جلساتی که با برخی از این آقایان مثل جهانگیری، مرعشی، باهنر، لاریجانی و... داشتیم قرار بود برای حضور بیشتر افرادی که نام برده بودم تلاش‌هایی صورت گیرد و آقای جهانگیری به جد تا حصول نتیجه نهایی پیگیر باشند.
وی درباره جهانگیری گفت: جهانگیری به من قول داد برای حضور افراد رایزنی خواهد کرد، من گفتم چون آقای لاریجانی نیست جهانگیری را به‌عنوان رئیس بیاوریم و با ایشان صحبت کردم. آخر فرمایش ایشان این بود که من در 26سالگی نماینده بوده‌ام و بعد استاندار، وزیر و معاون رئیس‌جمهور بوده‌ام، مشخص بود که ایشان خودش را بیشتر نیروی اجرایی می‌داند و از این جهت کوتاه آمدیم.
پیرموذن می‌افزاید: بنده پیشنهادم این بود به لحاظ اینکه ترس و دلسری افراد ناشی از عدم مشارکت در کلانشهرها و در پایتخت برای انتخابات پیش‌رو زیاد است‌، آنها از زادگاه‌شان کاندیدا شوند. با آقای مطهری و پزشکیان هم در این خصوص صحبت کردم. صادقانه می‌گویم اگر هسته مسائل را همه متوجه بشوند اسم سیاست، سیاست نمی‌شود.
وی درباره این ارزیابی که «اکثر افرادی که شما اشاره کرده بودید، پیش‌ثبت‌نام خود را رد کردند»، اظهار کرد: اطلاعات ما می‌گوید بیشتر آنها بجز اقای کواکبیان کاندیدا شده‌اند. با خیلی‌ها صحبت کردم و هیچ‌کس هم از زاویه «نه نمی‌آیم» به من پاسخ نداد. یعنی کسی نگفت نه نمی‌شود. ما نهایتا در جلسات تعامل می‌کردیم و سعی می‌کردیم به نتیجه برسیم. مثلا آقای مطهری می‌گفت آقای پیرموذن بد است من بروم و از قم کاندید بشوم اما من گفتم راه‌حل این است.
در مورد آقای حضرتی دو نفر از همکاران خودشان در روزنامه اعتماد به ما این خبر (ثبت‌نام) را دادند. باز هم تکرار می‌کنم‌، شاید برخی از آنها ثبت‌نام کرده‌اند و نمی‌گویند. مثلا آقای مجید انصاری به من زنگ زده بود و می‌گفت چرا اسم من را مطرح کرده‌اید.
به نظرم در یک کلمه بعضی‌ها کاندید شده‌اند و مطرح نمی‌کنند و بعضی‌ها هم شاید در آخر به این نتیجه رسیده‌اند که شاید مشارکت در کلانشهرها و تهران به زور نیست. اما برخی افرادی که من پیگیر بودم خوشبختانه همه کاندیدا شدند.
پیرموذن گفت: بنده به جد پیگیر هستم که بتوانیم 170 کاندیدا را بعد از تایید صلاحیت مورد حمایت قرار دهیم و فضا برای آنان که مشکل محکومیت ندارند، در قالب قانون اساسی فعالیت سیاسی و اجتماعی دارند، پاک‌سرشت و کاربلد هستند، مورد قبول حاکمیت هستند و... فراهم شود. من با عبارت‌های متعدد در افکار عمومی به گوش انسان‌های نخبه و زنان و جوانان رساندم که خوشبختانه در بین عزیزان در شهرستان‌های متوسط این اتفاق افتاد که کاندیداتوری انسان‌های نخبه و زنان و جوانان کلید خورده است و مورد قبول همه قرار گرفته است.
وی در پاسخ این پرسش که «دعوت به کاندیداتوری فقط از افراد وابسته به جریان اصلاحات بود یا اعتدالیون و طیف‌های دیگر را هم شامل می‌شد؟» گفت: تا آنجا که من در جریان بودم افرادی نزدیک به آقایان خاتمی، سیدحسن خمینی و لاریجانی و... پیگیر بودند که نخبگان و شایستگان کاندیدا شوند. معتقدم همه باید در جمع کردن بساط جبهه پایداری که مخالفت جمهوریت نظام هستند فعال باشیم. باید مجلسی روی کار بیاید که تعقل در تدوین قوانین را شاهد باشیم نه مجلسی که دنبال شاسی‌بلند و محدود‌سازی اینترنت و مسائل دیگر است.

آیتی: ستاد‌های انتخاباتی کارگزاران در استان‌ها فعال شده است
یک فعال اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم گفت: وضعیت برای اصلاح‌طلبان در انتخابات سخت‌تر از دوره‌های قبل است. کارگزاران سازندگی، شعبه‌های استانی‌اش را فعال کرده و اگر جبهه اصلاحات لیست ندهد، لیست جداگانه خود را می‌دهد.
مهدی آیتی، عضو فراکسون مشارکت در مجلس ششم به «فردا» گفت: «آقای عارف در انتخابات ثبت‌نام نکرده، زیرا تجربه تلخ گذشته را به یاد می‌آورد. او بعد از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال92 و سپس ورودش به مجلس دهم نشان داد که کاری نمی‌تواند انجام دهد و سرمایه‌ اجتماعی‌ای را نمی‌تواند به نفع خود به حرکت درآورد. او در تمام این سال‌ها هیچ سخن محکمی بر زبان نیاورد و منشأ هیچ اصلاحی در مجلس نشد. او به خیال این‌که رئیس‌مجلس می‌شود وارد انتخابات شد اما حتی یک‌دوره هم نتوانست رأی لازم برای ریاست مجلس را به دست آورد. در کنار اینها آقای عارف وجه شخصیتی دیگری هم دارد. او در تمام دوران تحصیلش تا مقطع دکتری معدلش الف بوده و همواره در حوزه دانشگاهی و دوران تحصیلش یک فرد نخبه بوده است. او فردی دانشگاهی و پژوهشی است و هیچ‌کس نمی‌تواند تردیدی در این موضوع وارد کند. متأسفانه برخی افراد که او را به سمت سیاست هدایت کردند، به او ظلم کردند. حالا آقای عارف فهمیده که به درد کار سیاست نمی‌خورد و این‌که چندسال است سکوت کرده نشان می‌دهد می‌خواهد به کار دانشگاهی بپردازد».
آیتی ادامه داد: «آقای عارف به دلیل همشهری و رفیق‌بودن، در طول هشت سال ریاست‌جمهوری آقای خاتمی چهاربار شغل عوض کرد؛ مدتی رئیس‌دانشگاه تهران بود، مدت دیگر رئیس‌سازمان برنامه، وقت دیگر وزیر مخابرات بود و در نهایت معاون اول رئیس‌جمهور شد. در همه این شغل‌ها موفقیتی به دست نیاورد. ما سال‌ها گفتیم که او را خرج سیاست نکنید زیرا او انسان اخلاقی پاکدست و پاک‌نیتی است. هر کسی را در غیر از جایگاه واقعی‌اش بگذاریم به او ظلم کرده‌ایم و بیش از همه آقای حسن رسولی به آقای عارف کرد. او شد دست راست آقای عارف و او را ‌انداخت در کارهای سیاسی. حتی اگر ناگهان همه متوجه شوند که آقای عارف در انتخابات ثبت‌نام کرده، باید بگوییم که بزرگ‌ترین ‌اشتباه عمرش را انجام داده؛ هرچند بعید می‌دانم ثبت‌نام کرده باشد».
این فعال اصلاح‌طلب همچنین گفت: «آقای عارف در میان اصلاح‌طلبان جایگاه ویژه‌ای ندارد. به یاد دارم زمانی بچه‌های اصلاح‌طلب برای آقای مصطفی معین و آقای عارف جوک می‌ساختند و به شوخی به آنها می‌گفتند آقای عارف و آقای معین آلبوم بعدی‌تان را کِی منتشر می‌کنید؟! واقعیت این است که آقای معین هم فردی دانشگاهی و بسیار باسواد است اما او هم سیاسی نیست».
آیتی در پایان گفت: «به نظر من وضعیت برای اصلاح‌طلبان سخت‌تر از دوره‌های قبل است. اکنون کارگزاران سازندگی شعبه‌های استانی‌اش را فعال کرده است و اگر جبهه اصلاحات لیست ندهد، لیست جداگانه خود را می‌دهد. آنها نگاهشان این است که تحت هر شرایطی باید در صحنه باشیم و نباید عرصه انتخابات را ترک کنیم. کارگزاران دارد به وصیت مرحوم‌هاشمی عمل می‌کند. آقای‌هاشمی می‌گفت باید در انتخابات شرکت کرد ولو آن‌که ببازیم. اگر هم کرسی‌های حداقلی به دست آوردیم بهتر از ترک صحنه است. آقای خاتمی هم همین حرف را می‌زد اما امروز مواضع آقای خاتمی دقیقا مانند نظرات آقای ‌هاشمی نیست».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi