شناسه خبر : 103339
دوشنبه 13 شهريور 1402 , 18:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رئیس‌ سازمان توسعه تجارت خبر داد

نقش‌آفرینی ایران در تعریف ساختارهای اقتصادی بریکس

فاش نیوز - رئیس‌ سازمان توسعه تجارت با‌ اشاره به مزایای عضویت در بریکس برای ایران گفت: بریکس در ابتدای تعریف ساختارهای اقتصادی برای خود قرار دارد و عضویتِ کنونی ما به این رویه کمک می‌کند.

به گزارش تسنیم، مهدی ضیغمی با بیان این که بریکس با هدف مقابله با جی هفت و تبدیل‌شدن به اقتصاد اول دنیا شکل گرفت، افزود: بریکس در ابتدا سیاسی بود و از دو سال گذشته رویه تجاری آن تقویت شد و همین مسئله برای ‌شانگهای نیز اتفاق افتاد. 
چنان‌که اکنون ما عضو سه سازمان مهم اوراسیا، ‌شانگهای و بریکس هستیم و به‌زودی در تجارت آزاد اوراسیا نیز توافقی را امضا خواهیم کرد که تجربه‌ای موفق برای کشور خواهد بود.
وی درباره مزایای این عضویت گفت: ما در ابتدای تعریف ساختارهای اقتصادی بریکس قرار داریم و عضویتِ کنونی ما به این رویه کمک می‌کند؛ حال آنکه به بسیاری از ساختارهایی که پیوسته‌ایم، قبلا شکل‌گرفته‌اند و سپس باید خود را با آن منطبق می‌کردیم که کار سختی بود.
رئیس ‌سازمان توسعه تجارت شکل‌گیری بانک بریکس را اصلی‌ترین رویه کار دانست که در کشورهای عضو 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته و پروژه‌هایی را اجرایی می‌کند و ازاین‌رو عملاً چالش تحریم را پشت سر خواهد گذاشت.
همچنین شبکه‌ای برای ارزهای محلی شکل می‌گیرد و بافاصله گرفتن از دلار، یورو و پوند به سمت ارز بریکس پیش خواهد رفت. بحث بعدی نیز ناظر بر تجارت الکترونیک بین ارزهاست که دیگر مزیت برای ماست.
وی افزود: ما ارتباط خوبی با هند، چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل داریم که تقویت‌کننده رویه‌هاست و تجارت ترجیحی نیز در قالب بریکس می‌تواند همچون اوراسیا آغاز شود و چون در ابتدای راه هستیم، ایران نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
معاون وزیر صمت با ‌اشاره به پیش‌بینی‌ها تا سال 2050 تاکید کرد که از میان پنج عضو کنونی، چهار تا از آنها جزو اقتصادهای برتر دنیا خواهند بود که برای کشورمان مزیت بزرگی دارد و می‌توان تجارت خوب و تعریف شده‌ای در قالب بریکس با آنها داشت.
ضیغمی در بخشی دیگر از سخنان خود با ‌اشاره به رویکرد کنونی کشورمان برای توسعه روابط بین‌الملل و همکاری با همسایگان اظهار کرد: پیش‌تر پنج رایزن بازرگانی داشتیم که امروز شمار آنها به 22 رسیده است و در هند، چین، آفریقای جنوبی و روسیه رایزن داریم و فردی نیز برای رایزنی در برزیل انتخاب شده است که به‌زودی معرفی می‌شود.
یحیی لطفی‌نیا، کارشناس اقتصاد هم درباره عضویت ایران در گروه بریکس و استفاده از این ظرفیت تاریخی به فارس گفت: تحولات سیاسی و اقتصاد جهانی، امیدواری را نسبت به افزایش نقش‌آفرینی گروه بریکس در اقتصاد جهانی افزایش داده است. یک نمونه از این امیدواری، افزایش تعداد اعضای گروه است. در واقع انتظار می‌رود با افزایش تعداد اعضا، این گروه نقش فعال‌تری در اقتصاد جهانی و مقابله با نظام تک‌قطبی با محوریت آمریکا ایفا کند. 
وی با بیان اینکه از مجموع تولید 101 هزار میلیارد دلاری جهان در سال 2022، حدود 24 تریلیون دلار آن مربوط به بریکس با سهم 24 درصد بود، گفت: بنابراین یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2022 به گروه بریکس اختصاص داشته است. در میان خود اعضای گروه بریکس سهم چین با 18 تریلیون دلار در حدود 75 درصد است. بعد از آن کشور هند، با ارزش سه و چهار دهم تریلیون دلار و سهم 14 درصدی قرار دارد. روند تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو گروه بریکس در چهار دهه اخیر نشان از رشد سهم آن از پنج و نیم درصد به 24 درصد دارد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi