شناسه خبر : 103418
یکشنبه 19 شهريور 1402 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اعتراف بزرگ رئیس سابق موساد؛ ما یک رژیم آپارتاید هستیم

فاش نیوز - اعتراف به آپارتاید بودن و سیستم نژادپرستی اسرائیل این‌بار از سوی مقام پیشین موساد صورت گرفته و این مقام ارشد امنیتی گفته است که رویکرد کنونی اسرائیل در برخورد با فلسطینیان در کرانه باختری درحد یک نظام نژادپرستانه تمام‌عیار است. این موضع‌گیری با خشم مقامات دیگر این رژیم مواجه شده است.

طی سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی همواره به ساختار آپارتایدی و نژادپرستی متهم بوده است و این اتهام علیه تل‌آویو موضوع تازه‌ای نیست. در عین حال در همه سال‌های گذشته کابینه‌های مختلف رژیم صهیونیستی از ترس آنکه مبادا اتهام آپارتاید علیه تل‌آویو ثابت شود، همواره سعی کرده‌اند چنین اتهاماتی را رد و انکار کنند، چون آنها می‌دانند که اگر اتهام آپارتاید علیه تل‌آویو در افکارعمومی جهانی رایج شود، این اتهام منجر به واکنش‌های منفی بین‌المللی علیه تل‌آویو خواهد شد و حتی اثبات اتهام آپارتاید علیه تل‌آویو راه را برای اعمال تحریم‌های جهانی ضداسرائیلی هموار خواهد کرد. لذا مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی بسیار نگرانند که مبادا اتهام آپارتاید علیه آنها در افکارعمومی رایج شود.
علی‌رغم آنکه متهم کردن صهیونیست‌ها به سیاست آپارتاید در گذشته بیشتر از سوی شخصیت‌های خارج از فلسطین اشغالی مطرح شده است، اما به تازگی صدای اعتراف به نژادپرستی و سیاست آپارتاید از داخل خود تل‌آویو بلند شده و «تامیر پاردو»، رئیس پیشین موساد در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که رویکرد کنونی اسرائیل در برخورد با فلسطینیان در کرانه باختری «درحد یک نظام نژادپرستانه؛ چیزی شبیه روند آپارتاید است.» اظهارات تامیر پاردو در شرایطی بیان شد که «ایتمار بن‌گویر»، وزیر امنیت داخلی و رئیس یک جنبش راست‌گرای رادیکال به تازگی در تلویزیون گفته است که حق تردد او، همسر و فرزندانش در کرانه باختری «مقدم» بر حق فلسطینیان است. اظهاراتی که به روشنی و کاملا واضح سیستم آپارتایدی رژیم صهیونیستی را به تصویر می‌کشد.
پاردو 70 ساله در سال 2011 توسط «بنیامین نتانیاهو» به ریاست موساد منصوب شد. او که در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در دولت‌های نتانیاهو ریاست موساد، سازمان امنیت خارجی و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی را در دست داشت، اکنون منتقد سرسخت سیاست‌های دولت تل‌آویو شده است.
سیاستمداران صهیونیستی می‌دانند که اکنون کارشان برای مقابله با اتهام آپارتاید و نژادپرست بودن تل‌آویو سخت‌تر شده است، چون این‌بار یک مقام ارشد سابق امنیتی؛ اسرائیل را نژادپرست و رژیم آپارتایدی می‌داند. درواقع رئیس سابق موساد به‌جای دفاع، به اسرائیل تهمت می‌زند. اتهامی که البته با واقعیت‌های میدانی هم سازگار است. پاردو هم به آسوشیتدپرس گفته است که دیدگاهش در مورد اعمال آپارتاید در کرانه باختری، وهم و خیال نیست، بلکه این یک واقعیت است.
چه کسانی به آپارتاید بودن اسرائیل اعتراف کردند؟
در عین حال، تامیر پاردو، رئیس پیشین موساد تنها کسی نیست که اسرائیل را یک رژیم آپارتایدی می‌داند. «مایکل بن‌ییر»، دادستان کل سابق رژیم صهیونیستی نیز سال گذشته گفت: «کشور من به اعماق مسائل سیاسی و اخلاقی سقوط کرده و اکنون به یک رژیم آپارتاید تبدیل شده است.»
همچنین «آوراهام بورگ»، رئیس سابق پارلمان رژیم اسرائیل و «بنی موریس»، نویسنده مشهور اسرائیلی از جمله بیش از 2 هزار شخصیت اسرائیلی و آمریکایی هستند که اخیراً بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن اعلام شده است: «فلسطینی‌ها تحت رژیم آپارتاید زندگی می‌کنند.»
در اوایل سال جاری میلادی یعنی حدود 9 ماه پیش نیز، «مری رابینسون»، رئیس‌جمهور سابق ایرلند و «بان کی مون»، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد در قالب نمایندگان گروه رهبران جهانی که توسط نلسون ماندلا در سال 2007 تأسیس شد، در مورد «شواهد روزافزون مبنی بر مطابقت وضعیت فعلی با نظام آپارتاید در مناطق اشغالی» صحبت کردند. آنها پس از بازدید از کرانه باختری گفتند که سیاست‌های اسرائیل نشان می‌دهد که تل‌آویو قصد دارد به‌جای اشغال موقت، براساس برتری یهودیان، الحاق دائمی کرانه باختری را دنبال کند، سیاستی که جز در چارچوب آپارتاید تعریف نمی‌شود.
شاخصه‌های نظام آپارتایدی اسرائیل
گزارش‌ها از مناطق اشغالی فلسطین نشان می‌دهد که مردم فلسطین تقریباً از تمام حقوق اولیه، از جمله حق رأی و اعتراض محروم هستند. در مقابل شهرک‌نشینان با وجود دسترسی به بیشترین امکانات، دست به غارت محلات فلسطینی می‌زنند و مجازات هم نمی‎‌شوند. این وضعیت نابرابر را الجزیره در گزارشی وضعیت آپارتایدی فلسطین توصیف کرده است.
«بنیامین پوگروند»، نویسنده اسرائیلی ساکن آفریقای جنوبی نیز اخیراً مقاله‌ای برای روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت و در آن موضع خود را شرح داد و گفت: «من با تمام توانم درباره نظام آپارتایدی اسرائیل استدلال کرده‌ام: در سخنرانی‌ها، مقالات روزنامه‌ها، تلویزیون و معتقدم که این اتهام در حال تبدیل شدن به واقعیت است.»
تبانی تل‌آویو و فیس‌بوک علیه فلسطینیان
از سوی دیگر، صهیونیست‌ها طی سال‌های گذشته همواره تلاش کرده‌اند تا سانسور رسانه‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی برای جلوگیری از روایت‌های واقعی درباره فلسطین را در پیش گیرند. در همین ارتباط نیز شبکه خبری الجزیره جمعه‌شب در برنامه‌ای از همکاری سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین‌بت) و شبکه اجتماعی فیس‌بوک علیه فلسطینیان پرده برداشت. براساس این گزارش، «لاریک باربینگ» مسئول سابق واحد سایبری شین‌بت همکاری با فیس‌بوک برای حذف محتوای ضد صهیونیستی را تأیید کرد. خبرنگاران الجزیره در این برنامه دو صفحه فیس‌بوک به زبان‌های عربی و عبری ایجاد و میزان تناقض در برخورد با محتوای این دو صفحه را توسط فیس‌بوک آشکار کردند. همچنین «جولی اوانا» عضو هیئت نظارت شرکت متا (شرکت مادر فیس‌بوک) نیز در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرده است که ما محدودیت بیش از حد بر محتوای عربی و فلسطینی را تأیید می‌کنیم و به‌دنبال تغییر این رویه هستیم. این گزارش می‌افزاید، با وجود حذف و محدودیت فیس‌بوک برای پست‌های فلسطینیان و مطالب مربوط به فلسطین اما این شرکت پست‌های تحریک‌آمیز به زبان عبری که خواستار کشتن اعراب هستند را هیچ‌گاه ممنوع یا محدود نکرده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi