شناسه خبر : 103937
چهارشنبه 05 مهر 1402 , 09:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کتابی که در هفته دفاع مقدس باید خواند

فاش نیوز - در کتاب پدیدارشناسی بسیجی شهید بیان می‌شود که رزمنده شهید، انسان ویژه انقلاب ایران است که از زمان حال بسی فراتر می‌رود و برای آینده کشور نقش تعیین‌کننده به خود می‌گیرد.

کتابی که در هفته دفاع مقدس باید خواند

 به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در ایام مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، دانستن و علم داشتن به آن واقعه‌ای که روز یا روزهایی را به خود اختصاص داده است، موجب می‌شود، درک و فهم بهتری از زمان و بستری که در آن هستیم، داشته باشیم. خواندن کتب مربوط به ایام و مناسبات، یکی از این راه‌ها است.

اکنون در هفته گرامی دفاع مقدس هستیم و یاد و خاطره کسانی را زنده می‌کنیم که به مدت ۸ سال، در بدترین شرایط و دوران از تمامیت ارضی این کشور و کیان اسلام انقلابی دفاع کردند. از خودگذشتگی و ایثار در راه یک هدف والا که اگر اندکی تسامح به خرج دهیم، در ادبیات دینی شهادت نام دارد، از آن مفاهیم و ارزش‌هایی بود که در بستر انقلاب اسلامی احیاء شد و بازتعریف آن در محیط جنگ رنگ و بوی دیگری به حیات انسان‌ها بخشید. شهادت، الگوی مدل خاصی از زیستن نام می‌گرفت که انتهای آن بذل جان در راه و هدفی ارزشمند است.

پس از اینکه در آذر ۵۸، نیروی مقاومت مردمی با عنوان «بسیج» تأسیس شد، کسی گمان نمی‌برد که این نیرو روزی در جبهه‌های جنوب به عنوان عنصر مؤثر نقش‌آفرینی می‌کند و معادلات قدرت‌های جهانی را بر هم می‌زند. از این رو، بسیجی انسان تراز انقلاب اسلامی تلقی شد، انسانی که تمام ارزش‌های ملی و مذهبی را در خود جای داده و در پی آرمانخواهی و جهاد حرکت می‌کند.

سید جواد طاهایی در کتاب «پدیدارشناسی بسیجی شهید» در پی تبیین و تقویت این تصور است که ایده بسیجی شهید، عامل تداوم حیات جمهوری اسلامی ایران است و با ضعف آن، دولت جمهوری اسلامی دچار خلاء معنا و سپس زوال می‌شود و به‌هرحال، هیچ عامل دیگری در حدّ اهمیت آن نیست؛ اینکه تصورِ جمعیِ جامعه ایرانی از رزمنده‌ای که درمسیر اتصالِ حقیقت آسمانی به واقعیت زمینی شهید شد، تقدیر آینده سیاست ایران و بنابراین، خودِ ایران را شکل می‌دهد.

در این کتاب کوشش می‌شود جانمایه درکِ نوعِ ایرانیان از جنگ تحمیلی، واکاوی و درک شود و آن، اسطوره (یا ایده مرکزی) انسانِ آرمانیِ ایرانی است که چیستی، ماندگاری و تعیین‌کنندگی مقوله دفاع مقدس در سیاست ایران را در خود نهفته دارد و توضیح می‌دهد. چیستی تفکر بسیجی، تفکر بسیجی و تجلیات آن و تعیین‌کنندگی تفکر بسیجی در این اثر به خوبی تشریح شده است.

در این کتاب بیان می‌شود که رزمنده داوطلب آرمان‌گرای شهید، انسان ویژه انقلاب ایران است که از زمان حال بسی فراتر می‌رود، یعنی هم سراسر گذشته ایران را برای ایرانیان معنادار می‌کند و هم آینده کشور را زیر مهمیز تعیین کنندگی خود می‌گیرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi