شناسه خبر : 103969
پنجشنبه 06 مهر 1402 , 09:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تصاویر دیده‌نشده از شلیک خبره‌ترین تیرانداز توپ ۱۰۶ تا مقاومت بانوی آبادانی

۴۲ سال از شکست حصر آبادان می‌گذرد. آبادانی که زن و مرد و حتی رزمندگان کم سن و سال تا پای جانشان ایستادند تا محاصره آن را بشکنند.

تصاویر دیده‌نشده از شلیک خبره‌ترین تیرانداز توپ ١٠٦  تا مقاومت بانوی آبادانی

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، پس از اشغال خرمشهر توسط نیروهای رژیم بعث عراق، آبادان نیز مورد طمع دشمن قرار گرفت و به صورت نعلی شکل که زاویه‌ای ۲۷۰ درجه داشت به محاصره آنها در آمد.

برای شکست حصر آبادان از ۹ مهر ۱۳۵۹ تا پنجم مهرماه ۱۳۶۰ عملیات دفاعی متعدد از جمله «کوی ذوالفقار»، «فرمانده کل قوا» و «شهید چمران» انجام شد که هرکدام یکی از حلقه‌های زنجیر را شکستند و در نهایت عملیات ثامن‌الائمه(ع) با رمز «نصر من الله و فتح قریب» منجر به شکست حصر آبادان شد. در واقع شکست حصر آبادان از دستاوردهای بزرگ تحول در جنگ پس از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا بود.

به مناسبت چهل و دومین سالروز شکست حصر آبادان، عکس‌های شناسنامه‌دار و کمتر دیده شده از نقاط مختلف آبادان را می‌توانید ببینید. قابل ذکر است، شناسنامه این عکس‌ها توسط جانبازان و رزمندگان حاضر در آبادان از جمله «عباس حیاتیان» ثبت شده است.


جانباز «حمید احمدزاده» یکی از تیراندازان حرفه‌ای تفنگ ۱۰۶ در حال شلیک

 


اوایل جنگ گلزار شهدای آبادان

 


مزار شهید ۱۶ ساله یوسف برتینا؛ این نوجوان آبادانی که نقاشی خوبی داشت، روی دیوارهای شهر نقاشی‌های حماسی می‌کشد. این شهید سال ۶۰ در عملیات طریق‌القدس به عنوان رزمنده حضور یافت و بر اثر اصابت ترکش به سرش به شهادت می‌رسد.

 


آبادان سال ۶۰ روبروی استادیوم تختی و آموزشگاه فنی حرفه‌ای کارآموزان شرکت نفت

 


سال ۶۲ بوارده جنوبی آبادان؛ مقر ادوات شهید رحیم شولی. رزمندگان در حال کار کردن؛ نفر آخر گود قبضه جاسم بن رشید، خدمه پای قبضه ناشناس، سعید مستدام

 


نخلستان آبادان؛ از سمت راست پرویز خداداد و شهید فرج‌الله زال‌بهبهانی

 


اروندکنار نهر قصر گردان بلال برای آماده‌سازی رزمندگان بسیج آبادان قبل از عملیات بیت‌المقدس

 


سال ۶۰ پدافند فرودگاه آبادان، «محمود شیاری»

 


سنگر توپخانه ۱۳۰ مرکز بسیج سپاه آبادان، پشت شرکت ایرانگاز، نفر جلویی جانباز «عباس حیاتیان» و «حمید بن رشید»

 


بانوی آبادانی؛ این زن که نماد مقاومت است، در ابتدای حمله بعثی‌ها به آبادان در شهر و در کنار خانواده اسلحه به دست سنگر گرفته‌ است

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi