شناسه خبر : 104547
دوشنبه 24 مهر 1402 , 10:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و دانشجویان

دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی اعطا شد

فاش نیوز - مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه شامگاه روز ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی، برگزار شد.

شیخ ابراهیم زکزاکی، در آیین دریافت دکتری افتخاری از دانشگاه تهران به سوابق علمی و مبارزاتی خود ‌اشاره کرد و اظهار داشت: سال 1976 بود که با ورود به دانشکده علوم اجتماعی بزرگ‌ترین دانشگاه کشورم در نیجریه نظرم تغییر کرد و علاقه‌مند شدم به عنوان یک مدرس دانشگاه به کارم ادامه دهم. ابتدا می‌خواستم کارم را به عنوان ناشناس انجام دهم و شناخته شدن را دوست نداشتم. سال 1979 هنگامی که امام‌خمینی(ره) از پاریس به ایران بازگشتند مجددا تغییر مسیر دادم. در آن مقطع آرزوی من برای تبدیل شدن به یک شخصیت دانشگاهی خدشه‌دار شد اما بعد از مدتی دوباره توانستم یک شخصیت دانشگاهی شوم.
وی گفت: در آن زمان دسترسی‌ها به منابع موثق خبری با محدودیت مواجه بود و به چند مجله محدود می‌شد اما با این حال تصاویر انقلاب را مشاهده می‌‌کردیم و در سال آخر تحصیل تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفتم.
رهبر شیعیان نیجریه تصریح کرد: این افتخار را داشتم که در سال  1980 در اولین سالگرد انقلاب اسلامی به ایران سفر کنم و هنگامی که به کشورم بازگشتم ‌اشتیاق دانشجویان و مردم نیجریه که تحت تاثیر افکار امام خمینی(ره) بودند برای شنیدن وضعیت ایران بسیار زیاد بود.آنچه از من می‌بینید تاثیر امام خمینی است، هرچه بوده لطف خدا و قرابت من با شخصیت امام خمینی بوده است.
شیخ زکزاکی ادامه داد: یک‌سال بعد به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی توسط دولت مستقر بازداشت و پس از 6 ماه آزاد شدم و مجددا برای مقطع طولانی زندانی شدم. واقعیت این است که من آورده چندان بزرگی نداشته‎‌ام و اینکه می‌بینید لطف خداوند و در حقیقت تاثیرپذیری از شخصیت امام‌خمینی(ره) بوده است.
وی افزود: به عنوان یک دانشگاهی که پا به سن گذاشته افتخار دارم که در دانشگاه تهران باشم و افتخاری برای همه مردم نیجریه است. من به یک فعال اسلامی تبدیل شدم و این افتخار فقط برای من نیست بلکه برای همه شهدایی است که جان خود را در راه خدا از دست دادند و برخی که الان در زندان هستند.
شیخ زکزاکی با بیان اینکه ابرقدرتی آمریکا رو‌به افول و ابرقدرتی ایران رو به اوج است، خطاب به جوانان تاکید کرد:  جمهوری اسلامی ایران تنها ابرقدرت دنیا در آینده نزدیک خواهد بود لذا باید آماده شوید که نه تنها رهبری جهان اسلام بلکه رهبری کل دنیا را عهده‌دار شوید.
زینب ابراهیم، همسر شیخ زکزاکی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از دانشگاه تهران اظهار داشت: زمانی که می‌خواستم کتاب زندگی شیخ را بنویسم می‌خواستم جهان شیخ زکزاکی را بشناسد و درباره او بداند. مطمئن نبودم زنده از زندان بیرون بیاییم ولی می‌خواستم دنیا حقیقت را بداند. حتی اگر زنده  از زندان بیرون نیاییم دنیا بفهمند چه بلایی بر سر ما آمده است.
وی در ادامه به برخی از ویژگی‌های شیخ زکزاکی ‌اشاره کرد و افزود: خدا را شاکریم بعد از امام خمینی(ره) جایگزین به حقی به جای ایشان آمده است، من از شما می‌خواهم مسیر امام و شهدا را ادامه دهید و‌ مراقب این نظام مقدس باشید.
استقبال پرشور مردم مشهد از شیخ زکزاکی
 ساعاتی قبل از ورود شیخ زکزاکی، مردم مشهد با حضور در میدان فرودگاه مشهد در اجتماع بزرگ استقبال از رهبر شیعیان نیجریه حضور پیدا کردند.
در این مراسم که با حضور شیعیانی از کشورهای دیگر نیز صورت گرفت، شرکت کنندگان با در دست داشتن پرچم نیجریه و ایران به حضور شیخ زکزاکی واکنش نشان دادند و با شیعیان نیجریه در مشهد شعار لبیک زکزاکی سر دادند.
شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه به همراه همسرش با استقبال اقشار مختلف مردم و جمعی از تشکل‌های دانشجویی وارد فرودگاه شهید ‌هاشمی‌نژاد مشهد شد و در بدو ورود با استقبال یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استانی و شهری رو‌به‌رو شد.
زیارت مرقد مطهر حضرت رضا(ع) و دیدار با امام جمعه مشهد مقدس و تولیت آستان قدس رضوی از جمله برنامه‌های وی در سفر به مشهد مقدس است.
وی همچنین در سفر خود به جمهوری اسلامی ایران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
گفتنی است؛ شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه همسر و یکی از فرزندانشان در دسامبر 2015 در جریان حمله ارتش و نیروهای پلیس نیجریه به مراسم اربعین حسینی در منزل وی و حسینیه شهر «زاریا» در استان «کادونا» نیجریه بازداشت شدند. در این حمله حدود 2 هزار نفر از شیعیان نیجریه که سه نفر از آنها فرزندان «شیخ زکزاکی» بودند به شهادت رسیدند. در نهایت این روحانی شیعه و همسرش در 28 ژوییه 2021 توسط دادگاه عالی ایالت «کادونا» از تمام اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi