شناسه خبر : 104621
چهارشنبه 26 مهر 1402 , 08:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وزیر اقتصاد در نشستی با دانشجویان:

جمهوری اسلامی ایران مسائل خود را از درون کشور حل می‌کند

فاش نیوز - وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد مناسبات را به گونه‌ای ترتیب دهد که مسائل نه از بیرون، بلکه به صورت درونی‌شده حل شود.

به گزارش ایرنا، سیداحسان خاندوزی در نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با ‌اشاره به دو مسیر وزارت اقتصاد برای دخیل کردن نهاد دانشگاه در سیاست‌گذاری اقتصادی، گفت: متاسفانه از گذشته، دستگاه‌ها احساس بی‌نیازی و حس غلط استغنا را نسبت به دانشگاه داشته‌اند که سعی کردیم این حس را بشکنیم و به یک باور تبدیل کنیم که بسیاری از نگاه‌ها و نگرش‌های علمی بیرون ساختار وزارتخانه‌هاست و باید به صاحب‌نظران، ‌اندیشمندان و اساتید مراجعه و آنها بهره برد.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: در واقع، جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد مناسبات را به‌گونه‌ای ترتیب دهد که مسائل نه از بیرون، بلکه به صورت درونی شده حل شود. باید ایده‌ها و انگیزه‌های خوب این نخبگان در مسیر حل مشکلات کشور قرار گیرد.
خاندوزی افزود: ما قرار است که نشان دهیم مسایل ما راه‌حل درونی دارد و بعد که دیگران دیدند مسائل کشور از داخل با همت و تلاش قابل حل است آنها نیز نگاهشان را به ما تغییر می‌دهند که حرف و شعار زمان انتخابات نیست اما از آن مهم‌تر این است که کشور می‌تواند روی پای خود بایستد نه به معنای انزوا بلکه با راه‌حل داخلی و قوی شدن است. مشکلات اقتصادی وجود دارد. سفره مردم کوچک شده و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته ولی ما ثابت کردیم که راه‌حل‌ها در داخل است.
نقش رساله‌های ارشد و دکتری در سیاست‌گذاری اقتصادی
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه می‌خواهیم پژوهشگران و دانشجویان را در امور سیاست‌گذاری اقتصادی دخیل کنیم، ادامه داد: شاید صید واژه مناسبی نباشد اما امسال توانستیم صیادی برخی نخبگان را انجام دهیم و کسانی که در دوره گذشته مدرسه تابستانه شرکت کرده بودند را آرام‌آرام وارد وزارت اقتصاد کردیم و کسانی که امسال شرکت کردند سال آینده ورود خواهند کرد.
خاندوزی از دانشجویان و پژوهشگران خواست تا موضوعات مرتبط با رساله‌های ارشد و دکترای خود را در مسائل مرتبط با سیاست‌گذاری و موضوعاتی که به معیشت اقتصادی مردم مربوط است انتخاب کنند تا رفته‌رفته فصلی ایجاد شود تا ایده‌ها، نیت‌ها و خواست‌های درست با کسانی که تصمیم‌سازان خوبی هستند، مرتبط شود. می‌خواهیم پل ارتباطی خوبی برقرار کنیم تا فارغ‌التحصیلان با صندلی‌های سیاست‌گذاری پیوند داشته باشند.
کشور را معطل ترحّم غربی‌ها کرده بودند!
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در ادوار گذشته، برخی از مسئولان، کشور و مقدرات مردم را معطل این گذاشته بودند تا چند کشور غربی از سر ترحّم به اقتصاد ایران کمک کنند، افزود: دولت سیزدهم از ابتدا معتقد بود که نباید کشور را معطل گذاشت. همین نگاه منجر به این شد که بدون نیاز به اقدام کشورهای خارجی طی دو سال گذشته شاهد رشدهای اقتصادی بالا هستیم.
خاندوزی ادامه داد: نماگرهای بازار کار نیز روند رو به بهبود را نشان می‌دهد. همان نهادهایی که در دولت‌های گذشته نیز فعالیت می‌کردند امروز می‌گویند که نرخ بیکاری به هشت و دو دهم درصد رسیده است اما دهه ۹۰ دهه‌ای بوده که سرمایه‌گذاری صفر، منفی یا کم بوده. آیا سرمایه‌گذاران از کشور رفته بودند؟ خیر نرفته بودند؛ اما برای سرمایه‌گذاری امنیت نداشتند؛ چرا که چشم‌انداز قابل پیش‌بینی برای این منظور نبود.
شفافیت تا قبل از دولت سیزدهم حرکتی نمادین بود
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: به خاطر دارید که در مناظره‌های انتخاباتی، برخی از مسئولان اسبق در باب شفافیت و فساد‌ستیزی، فهرست‌هایی را از جیب خود خارج می‌کردند و به‌صورت نمادین نشان می‌دادند. این رفتارها مردم را به حرف مسئولان بی‌اعتماد کرده بود. یکی از محورهای مهم ایجاد امنیت اقتصادی که دولت سیزدهم به دنبال آن رفت بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم نسبت به ساختارهای اقتصادی و یکی از مسیرهای بازگرداندن اعتماد هم ایجاد شفافیت بود.
خاندوزی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ما این اسامی را به‌صورت نظام‌مند در قالب ابر بدهکاران بانکی در وب‌سایت رسمی بانک مرکزی منتشر کردیم، افزود: درخصوص شرکت‌های دولتی نیز قبلاً صرفاً شاهد افشاگری‌های موردی بودیم اما در دولت سیزدهم مردم می‌توانند به‌صورت شفاف اطلاعات مالی تمام شرکت‌های دولتی را مشاهده کنند و نسبت به رویدادهای مالی آنها اظهارنظر و بر آنها نظارت کنند.
او تاکید کرد: در پستوی برخی از شرکت‌های دولتی با اموال مردم چه تصمیماتی می‌گرفتند و مردم به این شرکت‌ها اعتماد کرده بودند که در آخر سال نیز مسئولین شرکت‌ها زحمت می‌کشیدند و زیان تولید می‌کردند اما الان چه کسی نمی‌داند که کدام شرکت چه میزان سود و زیان و تصمیم غلط دارد و از همه زوایای این شرکت‌ها اطلاع نداشته باشد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: اکنون نیز ممکن است مشکلاتی باشد اما می‌خواهیم همه چیز شفاف باشد. شفاف‌سازی کردیم که مردم محرم شوند و بر این اساس اطلاعات ۱۱۲۰ شرکت دولتی روی کدال رفت که این عدد دوسال پیش صفر بود.  
کاهش نابرابری‌های اقتصادی در دولت سیزدهم
وزیر اقتصاد تصریح کرد: تاکنون رایج‌ترین شاخص مورد استفاده در این زمینه ضریب جینی بوده است. همین شاخص ضریب جینی هم نشان می‌دهد که در دولت سیزدهم شاهد کاهش نابرابری‌های اقتصادی هستیم. البته این موضوع به معنای از بین رفتن نابرابری نیست بلکه به معنای کاهش آن است.
خاندوزی با بیان اینکه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا تابستان امسال، دو میلیون مؤدی مالیاتی جدید در اقتصاد ایران شناسایی شدند، ادامه داد: این‌گونه نیست که در مقابله با فرارهای مالیاتی به دنبال این باشیم که برخی افراد کم مالیات پرداخت می‌کنند! بلکه دولت به دنبال این بود که افرادی را شناسایی کند که اساساً فرار مالیاتی داشتند و فاقد پرونده مالیاتی بودند.
او افزود: سرعت ساختن از سرعت خراب کردن به‌مراتب آهسته‌تر و البته نیازمند اقدامات پیچیده‌تر و مدون‌تر است. بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم ریشه در خرابی‌های گذشته دارد. برخی از مصادیق آن در نظام بانکی دیده می‌شود. به عنوان نمونه آیا بنگاه‌داری بانک‌ها ماحصل اقدامات امروز است؟ آیا ناترازی‌های برخی بانک‌ها محصول این چند سال است یا از سال‌ها قبل روند این زیان‌دهی شکل گرفته بود؟
وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما در دولت سیزدهم برای اصلاح بنگاه‌داری بانک‌ها برنامه‌ریزی گام به گامی انجام دادیم تا مدیران بانک‌ها نتوانند با عناوین مختلف از تکالیف اصلاحی فرار کنند، تاکید کرد: به عنوان مثال بانک‌ها را مامور کردیم که باید در سال اول برنامه ابلاغی، به میزان دو برابر ادوار گذشته برای فروش اموال مازاد و دارائی‌های نامولد خود اقدام کنند.
از اصلاحات اقتصادی عقب نخواهیم نشست
خاندوزی با بیان اینکه تا پیش از دولت سیزدهم، چه کسی از مردم و یا رسانه‌ها اطلاع داشتند که در انبارهای سازمان اموال تملیکی چه می‌گذرد؟ گفت: هیچ کسی اطلاع نداشت که در این سازمان چه می‌گذرد و چه کسانی از مواهب آن بهره‌مند می‌شدند. تلاش کردیم در دولت سیزدهم تا فرآیندها را شفاف کرده و به افکار عمومی اطلاع‌رسانی کنیم، افزود: تا پایان این دولت، نه از تداوم اصلاحات خسته می‌شویم و نه از اینکه شفافیت را پیگیری کنیم، عقب خواهیم نشست.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi