شناسه خبر : 104682
پنجشنبه 27 مهر 1402 , 09:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سازمان ملل:

ایران در رتبه ۲۳ تجارت دریایی جهان است

فاش نیوز - آنکتاد در جدیدترین گزارش خود از ظرفیت ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تنی ناوگان کشتیرانی ایران خبر داد و اعلام کرد ایران به عنوان بیست و سومین قدرت تجارت دریایی جهان شناخته شده است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان اعلام کرد کل کشتی‌های تجاری جهان اعم از نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله‌بر در پایان سال 2022 بالغ بر 56 هزار و 591 فروند بوده است. ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بالغ بر دو میلیارد و 253 میلیون تن برآورد شده است.
آنکتاد کل کشتی‌های ایران را 253 فروند اعلام کرده است که از این رقم 241 فروند با پرچم ملی و 11 فروند با پرچم خارجی تردد داشته‌اند.
کل ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال 2022 بالغ بر 19 میلیون و 300 هزار تن برآورد شده است.
مقایسه حمل‌ونقل دریایی ایران با سایر کشورها از این نظر نشان می‌دهد این کشور جزو قدرت‌های بزرگ تجارت دریایی در جهان قرار دارد و در واقع از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه 23 قرار گرفته است.
ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران از بسیاری از کشورهای صنعتی مثل فرانسه، ایتالیا و کانادا و کشورهایی مثل عربستان و برزیل بیشتر بوده است. ظرفیت ناوگان کشتیرانی فرانسه 17 میلیون و 200 هزار تن و کانادا 9 میلیون و 700 هزار تن اعلام شده است.
به‌عقیده کارشناسان، برخورداری ایران از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع در کنار موقعیت ژئوپلیتیک و دسترسی گسترده به مسیرهای مواصلاتی دنیا نقش مهمی در بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور داشته است.
بر اساس گزارش آنکتاد، یونان بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت حمل بار کل کشتی‌های یونانی 393 میلیون تن اعلام شده است. تعداد کل کشتی‌های یونان 4936 فروند برآورد شده است.
چین با ناوگانی با ظرفیت حمل بار 301 میلیون تن در رتبه دوم و ژاپن با 237 میلیون تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
آمریکا که عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را یدک می‌کشد با 1758 فروند کشتی و ظرفیت حمل بار 51 میلیون تنی در جایگاه 11 جهان قرار گرفته است. ضمن اینکه بزرگی ناوگان آمریکا کمتر از سه برابر ناوگان کشتیرانی ایران است.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi